۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۳۰۹۷۲۳
سرمقاله لس آنجلس تایمز:

هیچ توجیهی برای موضع‌گیری منفعلانه دولت اوباما نسبت به اعدام شیخ نمر وجود ندارد

خبرگزاری رسا ـ روزنامه لس آنجلس تایمز در سرمقاله خود از موضع‌گیری ضعیف دولت اوباما در ارتباط با اعدام شیخ نمر انتقاد کرده و نوشته است که نه مذاکرات سوریه و نه روابط نزدیک ریاض-واشنگتن سهل‌گیری کاخ سفید را توجیه نمی‌کند.
اوباما

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه لس آنجلس تایمز در سرمقاله روز سه‌شنبه خود به انتقاد شدید از موضع انفعالی واشنگتن در قبال اعدام شیخ نمر باقر النمر پرداخته و نوشته است که هیچ توجیهی برای خودداری از محکوم کردن این اقدام وجود ندارد.

 

این روزنامه با «غیرانسانی» و «تحریک‌آمیز» خواندن اعدام شیخ نمر، نوشته است که این اقدام به افزایش تنش با ایران منجر شد و وضعیت پیچیده بحران سوریه را بیش از پیش پیچیده کرد. لس آنجلس تایمز نوشته است: «این اقدام، مستحق محکومیتی قدرتمند از سوی ایالات متحده بود، اما این اتفاق نیفتاد.»

 

در ادامه این یادداشت، اتهامات شیخ نمر «کلی و مبهم» توصیف و تأکید شده است که او «یک زندانی سیاسی»، یک «ناراضی» و یک «منتقد» بود، نه آنطور که آل سعود مدعی است، یک «تروریست». لس آنجلس تایمز با بیان اینکه کاملا مشخص بود که چنین اقدامی به تحریک شیعیان در داخل و خارج از عربستان منجر می‌شود، نوشته است که شاه سلمان با این اقدام نشان داد که «یا به تبعات بی‌تفاوت است یا اینکه به دنبال تحریک ایران است.»

 

این روزنامه با بیان اینکه واشنگتن در مواردی به انتقاد از وضعیت حقوق بشر در سوریه پرداخته، نوشته است: «اما دولت اوباما در مواجهه با این مورد خاص، واکنشی منفعلانه داشت.»

 

مقامات آمریکایی در واکنش به اعدام شیخ نمر به ابراز نگرانی و هشدار نسبت به ایجاد اختلافات فرقه‌ای در منطقه، بسنده کرده‌اند.

 

لس آنجلس تایمز با بیان اینکه واشنگتن از کنار رفتن ریاض از مذاکرات سوریه نگران است و ضمنا می‌خواهد حمایت خود از کشورهای عربی پس از توافق هسته‌ای با ایران را نشان دهد، نوشته است که با این حال «نه نگرانی در مورد مذاکرات و نه روابط تاریخی میان واشنگتن و ریاض واکنش سهل‌گیرانه به اعدام نمر را توجیه نمی‌کند. دولت اوباما برای چندمین بار نفهمید که چطور باید موضع بگیرد.»/982/ب103/د

ارسال نظرات