۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۳۰۹۷۵۱
آیت الله مکارم شیرازی:

مسائل جدید پزشکی باید از نظر شرعی مورد بررسی قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که برخی تصور می کنند ما جیره خور علوم غیر هستیم، گفت: باید به این گونه افراد گفته شود که مؤلفان علوم گوناگون علمای اسلام هستند.
آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز دیدار رییس دانشگاه علوم پزشکی قم و اعضای نشست هم اندیشی و مشورتی دانشکده طب و دین، با بیان این که هر کار تازه ای مشقت هایی دارد، گفت: اگر انسان بخواهد کارها برایش زحمت نداشته باشد باید فعالیت های موجود را به صورت مکرر انجام دهد.


وی افزود: راه و فکر نو مشکلات خاص خود را دارد و کسانی در این عرصه موفق می شوند که تحمل مشکلات را داشته باشند؛ در سابقه تاریخی علمای اسلام مشاهده می کنیم که بسیاری از پزشکان ماهر که در دنیا از وجاهت خاصی برخوردار بودند از حوزه های علمیه برخاستند.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در سابق علوم پزشکی و دینی با یکدیگر همراه بود، اظهار داشت: بوعلی سینا و زکریای رازی از افرادی بودند که این ویژگی را داشتند، اگر تاریخ علم تألیف شود پرده از این حقیقت بر می دارد.


وی ادامه داد: متأسفانه کسی در تاریخ علوم اسلامی به خوبی وارد نشده و کار نکرده است، کتاب قانون بوعلی سینا 300 سال در دانشگاه های پزشکی اروپا کتاب درسی بود و امروز نیز ارزش خود را حفظ کرده است؛ دانشمندان اسلام در عرصه پزشکی نیز به خوبی درخشیده اند.


این مرجع تقلید با بیان این که برخی تصور می کنند ما جیره خور علوم غیر هستیم، ابراز داشت: باید به این گونه افراد گفته شود که مؤلفان علوم گوناگون علمای اسلام هستند، یکی از شرق شناسان فرانسوی در کتاب خود می نویسد که مسیحیان در جنگ های صلیبی وارد کشورهای اسلامی شدند و با وجود این که نتوانستند بیت المقدس را فتح کنند اما از علوم و تمدن اسلامی نهایت استفاده را بردند.


وی با تأکید بر این که برنامه های طبی اسلام باید شناسایی شود، عنوان کرد: آیات و روایات بسیاری درباره پزشکی و بهداشت وجود دارد که باید شناسایی شود، کسانی که در این رشته کار می کنند باید ادبیات عرب را فرا گیرند چون ادبیات کلید علوم اسلامی است.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر رعایت اخلاق پزشکی اسلام تأکید و خاطرنشان کرد: باید ها و نبایدهای پزشکی اسلام باید دانسته شود، مسائل جدیدی همانند مرگ مغزی و تلقیح مصنوعی نیز باید از نظر شرعی مورد بررسی قرار گیرد تا خط قرمزهای اسلام رعایت شود.


وی اضافه کرد: برای این کارهای بهترین جا قم به شمار می رود چون در کنار بزرگترین حوزه علمیه جهان اسلام است که از افراد خبره در این زمینه می توان استفاده کرد، راه اندازی دانشکده طب و دین کاری خوب است و در کارهای نو انسان هرچه جلوتر می رود با زوایای پنهان آن آشنا می شود که نیازمند تحمل مشکلات است./1323/پ202/ج

ارسال نظرات