۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۳۰۹۸۹۲
با حضور آیت الله سبحانی؛

دومین همایش یاسین در آینه معرفت برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین همایش قرآنی یاسین در آینه معرفت با حضور جمع کثیری از طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه و جمعی از مسؤولان در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.
دارالقرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین همایش قرآنی یاسین در آینه معرفت با حضور جمع کثیری از طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه و جمعی از مسؤولان در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.


بر اساس این گزارش، در ابتدا حجت الاسلام محمد علی رضایی اصفهانی مدیر دانشکده قرآن و حدیث جامعة المصطفی با اشاره به فضایل سوره یاسین گفت: 3 هدف اصلی می توان برایاین سوره متصور شد که عبارت از یادآوری توحدی، معاد و تأکید بر رسالت پیامبر اسلام است.


وی افزود: سوره یاسین از سور مکی به شمار می رود که این دسته از سوره های به دنبال تثبیت عقاید هستند، بخشی از مطالبی که در این سوره آمده علمی بوده و در راستای بحث خداشناسی و معادشناسی به مسائل علمی نیز اشاره شده است.


استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مسائل علمی سوره یاسین 4 بخش عمده دارد، اظهار داشت: اشارات علمی، شگفتی های علنی، اعجاز علمی و نظریه پردازی های علمی از جمله مواردی است که در این سوره بیان شده است.


در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که توجه به قرآن دستور خداوند متعال است، گفت: قرآن را به عنوان کتاب آسمانی باید جدی گرفت اما متأسفانه صرفا درس های رسمی جدی گرفته می شود.


وی با تأکید بر این که مدیون قرآن هستیم، افزود: برخی هنوز پس از سال ها تحصیل تفسیر قرآن را مطالعه نکرده اند، ذمه مسلمانان به قرآن اشتغال پیدا کرده و اشتغال یقینی برائت ذمه یقینی می خواهد از این رو صرفا با توجه به دروس غیر قرآن این برائت ذمه حاصل نمی شود.


حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که اگر طلاب در زمینه تفسیر کار نکنند مدیون قرآن هستند، اظهار داشت: شهریه حوزه های علمیه باید بر اساس قرآن باشد، باید توجه داشت که قرآن در همه عرصه ها از جمله سیاست، اقتصاد، اخلاق و روابط برنامه دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.


وی ادامه داد: تمام مشکلات ازدواج جامعه با عمل به قرآن حل می شود، امروزه دختردارها خجالت می کشند که اعلام کنند دختردم بخت دارند، باید توجه کرد که ازدواج نوبتی نیست بلکه بر اساس نیاز انسان انجام می شود؛ چگونه است که امروزه افراد به وسیله اینترنت برای خود لباس نمی گیرند اما می خواهند ازدواج اینترنتی انجام دهند.


رییس ستاد اقامه نماز کشور اضافه کرد: اگر اسرائیل و آمریکا از کشوری راضی باشند بدان معنا است که آن کشور از نظام سلطه تبعیت کرده است، در تاریخ مشاهد نشده که از سوی وهابیت یک سیلی به یهود و دشمنان اسلام زده شود اما همین افراد شیعه کشی می کنند؛ باید سبک زندگی را بر اساس قرآن اجرا کرد و طلاب باید نسبت به برگزاری دروس تفسیر اهتمام داشته باشند.


سپس احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران با تقدیر از برگزاری این همایش قرآنی بر لزوم استفاده هر چه بیشتر از معارف ناب قرآن کریم تأکید کرد.


عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که گاهی برخی می گویند توجه به روایات مانع توجه به قرآن کریم می شوند، اظهار داشت: در طی سال های اخیر مجموعه آثار قرآنی منتشر شده در جهان اسلام مورد توجه قرار گرفت و آثار پاپ شده در کشورهای اسلامی شمارش شد.


وی ادامه داد: در مجموعه آثار منتشر شده بالاترین رقم به کشور جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد یعنی دقیقا همان کشوری که مهد مکتب اهل بیت(ع) است، توجه به این مکتب مقدس نه تنها سبب کمی و کاستی در تألیفات آثار، انتشارات و هنرهای قرآنی نمی شود بلکه بالاترین رقم را با فاصله معنا داری دارد.


وی عنوان کرد: بیشترین تألیفات و فعالیت های قرانی مربوط به جمهوری اسلامی است که پایبندی ویژه ای به مکتب اهل بیت(ع) دارد، در بین شهرهای ایران تا چند سال گذشته بیشترین آثار قرآنی مربوط تهران و قم بوده است و شهرهایی همانند بیروت، اسلام آباد و قاهره پایین تر از شهرهای ایران قرار دارند.


عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر به آمار فعالیت ها و آثار نگاه شود سستی سخن که پیروان اهل بیت(ع) اهمیت کمی برای قرآن قائل هستند معلوم می شود، توجه به قرآن و رواج فعالیت های قرآنی هیچ منافاتی با عشق جامعه به اهل بیت(ع) ندارد بلکه کاملا هم راستا هستند؛ پیامبر اسلام فرمودند که قرآن و سنت اهل بیت(ع) تحت پشتیبانی و تکمیل یکدیگر هستند.


در ادامه برنامه نیز مر تضی نجفی قدسی گزارشی از روند برنامه های دارالقرآن علامه طباطبایی ارائه و طرح های این مجموعه را تشریح کرد.


سپس حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دومین همایش قرآنی یاسین در آینه معرفت که در دار القرآن علامه طباطبایی برگزار شد با بیان اینک ه قرآن مجید معجزه باقی پیامبر اسلام است گفت: غیر از قرآن نیز مسأله مباهله برای صحت دعوت پیامبر وجود دارد که معجزه جاودان به شمار می‌رود.



وی افزود: در طول تاریخ برای قرآن تفاسیر گوناگونی نوشته شده است با این وجود هنوز جای بحث وجود دارد و مسائل هنوز به نقطه پایان نرسیده است و مفسران می‌توانند با مراجعه به قرآن کریم تفاسیر خود را ارائه کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن فعل خداست اظهار داشت: خداوند متعال نامتناهی است و موجودی که نامتناهی به شمار می‌رود فعلش نیز باید نامتناهی باشد؛ نعمت حق تعالی پیوسته بوده و انحصار به زمان و فرد خاصی ندارد.



وی ادامه داد: بر اساس روایات ائمه (ع) سوره مبارکه یاسین قلب قرآن کریم است، قرآن کریم یک موسوعه بزرگ به شمار می‌رود که مرکزش یاسین است؛ اصول قرآن بر سه محور می‌چرخد که توحید در ربوبیت، معاد و نبوت و رسالت پیامبر اسلام از این اصول به شمار می‌رود.



این مرجع تقلید با بیان این که ربوبیت غیر از خالقیت است ابراز داشت: توحید در عبادت نیز از آثار توحید ربوبیت است، اصولی که برای قرآن وجود دارد همه در سوره یاسین مشاهده می‌شود؛ سوره یاسین باید حفظ و آثارش بیان شود؛ البته این به معنای اختصاص دادن به این سوره نیست اما باید دانست که این سوره مبارکه اثر خاصی دارد.



وی عنوان کرد: قرآن اقیانوسی بیکران است که باید از آثارش بهره گرفت اما این بهره‌گرفتن باید بر اساس فرمایشات و روایات ائمه علیهم السلام باشد.


در پایان مراسم نیز از آقایان سید مهدی حسینی مجاهد، فصیحی، محمد زاده مدیر رادیو قرآن، محمد احسان کاظم نیا، سید مراد رضا رضوی از هندوستان، علی منجمی نژاد، محمد رضا دارابی، محمد هاشم ظریفیان و خانم ها نعیمه قره خانی و بهاره شعبانی تقدیر به عمل آمد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات