۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۳۰۹۹۴۳
رییس مرکز پژوهش های علوم اسلامی صدرا:

تهاجم فرهنگی واقعیتی غیرقابل انکار و هدف آن خشکاندن ریشه نظام اسلامی از درون است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز پژوهش های علوم اسلامی صدرا گفت: بسیاری که برخی از آن ها عامل دشمن و برخی نیز سطحی نگر هستند ما را به توهم تهاجم و دشمن تراشی متهم می کنند حال آن که تهاجم فرهنگی واقعیتی عینی، ملموس و انکارناپذیر است.
غلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضا غلامی، رییس مرکز پژوهش های علوم اسلامی صدرا عصر پنجشنبه در ششمین جلسه از سطح چهارم سلسله نشست های تخصصی رویش فرهنگ در هتل ولایت گفت: مجموعه دیدگاه های رهبر معظم انقلاب درباره تهاجم فرهنگی در دو بخش چیستی و ابزارهای تهاجم و نحوه مقابله با تهاجم قابل بررسی است.


وی افزود: بسیاری که برخی از آن ها عامل دشمن و برخی نیز سطحی نگر هستند ما را به توهم تهاجم و دشمن تراشی متهم می کنند حال آن که تهاجم فرهنگی یک پدیده انتزاعی نیست بلکه واقعیتی عینی و ملموس است.


تهاجم فرهنگی واقعیتی غیرقابل انکار است
حجت الاسلام غلامی اظهار کرد: امروز تهاجم فرهنگی بیش از هر زمان به یک واقعیت غیرقابل انکار تبدیل شده است به گونه ای که هم خود دشمن علنا آن را بیان می کند و هم از سوی خود ما قابل لمس است.


تبادل فرهنگی متفاوت از تهاجم فرهنگی و امری لازم است
رییس مرکز پژوهش های علوم اسلامی صدرا با اشاره به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: تهاجم با تبادل متفاوت است؛ هدف تبادل، بارور کردن و تکمیل فرهنگ ملی است و در ان برخلاف تهاجم، حق انتخاب وجود دارد از این رو تبادل لازم است و هیچ ملتی از آن بی نیاز نیست اما هدف تهاجم، ریشه کن کردن فرهنگ ملی است.


وی با بیان این که تهاجم و لشکرکشی وسیع و همه جانبه دشمن به دلیل قوت و اثرگذاری نظام اسلامی است نه ضعف آن، تصریح کرد: تهاجم فرهنگی پدیده جدیدی نیست بلکه از دوران مشروطه مقدمات آن فراهم و در دوره رضاخان آغاز شد و با پیروزی انقلاب اسلامی، به اوج خود رسید.


انقلاب اسلامی به دلیل ایجاد خلل در پروژه جهانی سازی به صورت ویژه هدف تهاجم فرهنگی قرار دارد
حجت‌الاسلام غلامی ادامه داد: تهاجم فرهنگی تنها منحصر به ایران نیست و همه کشورهای مسلمان و خارج از سلطه غرب را فرا گرفته است اما تفاوت ایران با سایر کشورهای تحت تهاجم فرهنگی این است که انقلاب اسلامی ایران تاوان ایجاد اختلال در برنامه جهانی نظام سلطه و پروژه جهانی سازی را پس می دهد.


وی با بیان این که این الگو، کشورهای مسلمان خفته را از خواب غفلت بیدار و به قیام علیه نظام سلطه و استقلال طلبی دعوت کرده است، افزود: ایجاد چنین خطر بزرگی مقابل مستکبران تنها از اسلام ناب محمدی بر می آید نه از اسلام متحجران، روشنفکران و سکولارها.


رییس مرکز پژوهش های علوم اسلامی صدرا یادآور شد: این در حالی است که به فرموده رهبر معظم انقلاب، ما در پی ایجاد تمدن نوین اسلامی هستیم نه تحمیل سلطه.


هدف تهاجم فرهنگی، خشکاندن ریشه نظام اسلامی از درون است
وی، هدف تهاجم فرهنگی را خشکاندن ریشه نظام اسلامی از درون دانست و افزود: ریشه انقلاب اسلامی، فرهنگ و اندیشه آن است که دشمن از ابتدای پیروزی با حرکات تروریستی و تجزیه طلبانه، جنگ نظامی و عملیات روانی موفق به نابودی آن نشده و از این رو به تهاجم فرهنگی روی آورده است.


حجت‌الاسلام غلامی ادامه داد: بر این اساس ممکن است ظاهر و نام نظام، جمهوری اسلامی باشد اما در سیرت آن خبری از انقلاب و ارزش ها نباشد.


وی با بیان این که دشمن درصدد تضعیف ایمان، فاسد کردن، بی اعتماد کردن و علاقمند کردن جوانان به غرب و جایگزینی آرمان گرایی با واقع گرایی(به معنای آنچه منافع روزمره و مادی آن را اقتضا می کند)است، گفت: ثمره این اقدامات دشمن را می توان در ایجاد شکاف میان اهداف انقلاب و نسل های جدید یافت که امروز به صورت جدی از سوی دشمن دنبال می شود.


در تهاجم دشمن تا بتواند از عوامل و ابزارهای متعلق به نظام استفاده می کند
رییس مرکز پژوهش های علوم اسلامی صدرا با بیان این که از مسائل مهم در تهاجم فرهنگی، شناخت دشمن است، افزود: در این زمینه امروز وضعیت مناسبی داریم، افزون بر دشمن خارجی، مزدوران داخلی و جریان نفاق نیز به عنوان دشمن داخلی محسوب می شوند.


وی ادامه داد: در تهاجم دشمن تا بتواند از عوامل و ابزارهای متعلق به نظام علیه آن استفاده می کند که این همان نفوذ است و آنچه نگران کننده است این است که دشمن بتواند در رأس جبهه فرهنگی انقلاب و عناصر مولد آن نفوذ کند و فرماندهی، برنامه ریزی، نظارت و کنترل را در دست بگیرد.


خطر انحراف و استحاله در کمین فعالان فرهنگی که عمق فکری لازم را ندارند
حجت‌الاسلام غلامی با بیان این که ما مخالف اختلاف نظر و تضارب آرا و افکار نیستیم بلکه معتقدیم تک روی در جبهه فرهنگی، با کار فرهنگی تعارض دارد، گفت: نیروهای فرهنگی که از عمق فکری لازم برخوردار نباشند هم در خطر انحراف قرار دارند و هم خطراستحاله و تبدیل شدن به نیروی جبهه معارض.


رویش ها را نادیده نگیریم
رییس مرکز پژوهش های علوم اسلامی صدرا یادآور شد: رویش های انقلاب را نیز نباید نادیده یا دست کم گرفت؛ این رویش ها اگر نمود پیدا کنند، سبب تقویت امید و پویایی نیروها و ایجاد فضایی می شود که فعالان فرهنگی در آن احساس محجوریت نکنند و به عکس، فضا برای جبهه معارض خفقان ایجاد شود.


شیوه های مقابله با تهاجم فرهنگی
وی در پایان، قیام و بیدار شدن از خواب غفلت، حاکم کردن نگاه جبهه ای در عرصه فرهنگی، تشکیل جبهه فرهنگی منسجم با تجمیع همه امکانات در داخل و خارج کشور، شناخت صحیح صحنه فرهنگ و عمل بر اساس آن، حمله به جبهه معارض با تمرکز بر نقاط ضعف آن، دست برداشتن از نازرنگی ها و دست کم گرفتن دشمن، بستن راه های نفوذ و کادرسازی و حفظ و نگهداری کادرهای موجود را از شیوه های مقابله با تهاجم فرهنگی معرفی کرد./930/202/ب1

ارسال نظرات