۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۳۱۰۳۵۹

کتاب «روان شناسی فلسفی و عرفانی» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «روان شناسی فلسفی و عرفانی» از سوی دفتر نشر معارف و پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی راهی بازار کتاب شد.
کتاب «روان شناسي فلسفي و عرفاني»

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «روان شناسی فلسفی و عرفانی» نوشته دکتر محسن ایزدی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم از سوی دفتر نشر معارف و پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی منتشر شد.

 

کتاب «روان شناسی فلسفی و عرفانی» در هفت فصل نگاشته شده است: «درآمدی بر شناخت نفس (روح)»، «ماهیت نفس (روح)»، «وجود نفس (روح) و تجرد آن»، «قوای نفس (روح)»، «حدوث یا قدم نفس (روح)»، «رابطه نفس (روح) و بدن»، «مظهریت، جامعیت و فاعلیت نفس (روح)».

 

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب می نویسد: «انسان‌شناسی، در یک معنای عام و فراگیر، شامل همه‌ گرایش‌های علوم انسانی می‌شود؛ لکن با توجه به اینکه، هویّت انسان را روح (نفس) او تشکیل می‌دهد، شناخت دقیق و عمیق انسان مقتضی شناخت روح اوست.

 

علاوه بر آن، صحّت و سقم بسیاری از عقاید دینی انسان‌ها ـ از جمله: معاد، وحی و الهام، معجزه، توسّل و زیارت ـ دائر مدار صحّت و سقم عقیده‌ی آن‌ها در مسأله‌ روح و تجرّد آن است.

 

 بنابراین آنچه درباره‌ی انسان‌ شناسی و معرفت نفس (خودشناسی) در متون دینی مطمح نظر و اهمیّت آن مورد تأکید است، شناخت روح (نفس) انسان می‌باشد. به همین معنا، موضوع انسان و شناخت ابعاد وجودی او، در طول تاریخ و در نزد اکثر عرفا، فلاسفه و اندیشمندان، از اهمیّت بسزایی برخوردار بوده است.

 

 از این رو، شایسته است رشته‌ای با عنوان «انسان ‌شناسی»، از مقطع کارشناسی تا دکتری، تأسیس شود و مطالب بسیار غنی که در قرآن، روایات و کتب عرفانی و فلسفی مسلمانان وجود دارد، گردآوری و بر اساس اصول و مبانی تدوین کتب درسی تنظیم و تألیف گردد. چنین اقدامی را می توان اولین گام برای تأسیس علوم انسانی اسلامی به شمار آورد.»

چاپ اول کتاب «روان شناسی فلسفی و عرفانی» در 304 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 12000 تومان منتشر شده است. بوستان کتاب قم پیش از این کتاب «آموزش فلسفه: بررسی تطبیقی شرح منظومه و نهایه الحکمه» را از این پژوهشگر و استاد فلسفه منتشر کرده بود./998/د102/ق

منبع: دفتر نشر معارف

ارسال نظرات