۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۳۱۰۶۳۷
حجت‌الاسلام تراشیون:

مدل‌های تربیتی اسلام برای کودکان بر مبنای کار و تلاش است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر کودکان را بیکار بگذاریم برای خودشان و دیگران دردسر درست کرده و خود را در معرض آسیب قرار می دهند، گفت: مدل‌های تربیتی اسلام در سنین مختلف بر مبنای کار و تلاش است.
حجت الاسلام تراشيون

 گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه بعد از ظهر امروز در برنامه پرسمان کودک و نوجوان از رادیو معارف با بیان اینکه مدل‌های تربیتی اسلام با کار و تلاش همراه است، گفت: اگر دستورات دینی می‌گویند که کودک در هفت سال اول زندگی در خانه رییس است، این به آن معنا نیست که کودک باید در این مدت بیکار به حال خود رها شود بلکه دستور داده شده که در این مدت هم در قالب بازی مهارت های مختلف را به کودک بیاموزیم.

 

وی افزود: سرگرمی با کار فرق دارد و عده‌ای تصور می‌کنند که سرگرم کردن فرزندانشان به معنای کار است در حالی که باید گفت سرگرمی به نوعی وقت تلف کردن است، در حالی که کار شامل یادگیری مهارت های مختلف می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: والدین وقتی که در خانه دو فرزند با سن های مختلف دارند، فکر می‌کنند که بازی کردن این دو کودک که سن هایشان با هم متفاوت است نوعی کار محسوب شده و بازی است در حالی که باید گفت این موضوع به هیچ وجه به معنای بازی نیست و کودک بزرگ‌تر برای خواهر و برادر کوچک‌تر خود تنها نقش یک حامی را دارد و او را سرگرم می‌کند.

 

حجت الاسلام تراشیون ادامه داد: کودک تنها در گروه همسالان همجنس است که می‌تواند مهارت‌های مختلف را در قالب بازی بیاموزد زیرا در اینجا نقش حمایتی کودکان برای یکدیگر از بین می‌رود.


وی با اشاره به اینکه والدین به جای دعوا کردن با کودکان به دلیل ریخت و پاش وسایل به‌ ویژه در سنین یک تا سه سالگی باید محیط را برای کودکان خود امن کنند، اظهار کرد: کودکان در این سن و سال از ریخت و پاش لذت می‌برند، به همین دلیل برای اینکه جلوی لذت‌های کودک را نگیریم، بهتر است به جاهایی که او علاقه دارد آن‌ها را به هم بریزد وسایل خودش را قرار دهیم تا کودک تصور کند که آن محیط متعلق به خود اوست و به آن ترتیب محیط امن شده و ریخت و پاش کودک هم چندان دردسرساز نمی شود.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: در این صورت کودک احساس آرامش می‌کند و همچنین توجه به این نکته برای والدین لازم است که باید چیدمان خانه را متناسب با سن کودکشان بچینند نه به دلخواه خودشان زیرا در این صورت کودکان کمتر دچار آسیب شده و ما هم راحت‌تر می شویم.

 

حجت الاسلام تراشیون یادآور شد: یکی از دلایلی که کودکان نسبت به اشیای مختلف احساس مالکیت مطلق دارند، این است که کمتر با گروه همسالان خود در ارتباط هستند به همین دلیل با افزایش ارتباطات این مشکلات کودکان هم برطرف می‌شود./968/203/ب2

ارسال نظرات