۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
کد خبر: ۳۱۰۶۸۳
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد؛

انقلاب اسلامی ترسیم‌کننده مسیر جدید توحیدی در جهان

خبرگزاری رسا ـ عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: انقلاب اسلامی مسیر جدید توحیدی را پیش پای جهان گشود و اسلام ناب را بازخوانی کرد و جریان در طول چند سال به عنوان یک گفتمان در جهان گسترش یافت.
حجت الاسلام علي ذوعلم

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم در کارگاه آموزشی منشور فرهنگی انقلاب اسلامی که امروز در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار کرد: ظهور حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) مستلزم به آمادگی و فراهم شدن زمینه فرهنگی و معنوی است؛ منشور فرهنگی انقلاب اسلامی از حدود 8 سال قبل مطرح و شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری وارد این بحث شد تا اصول و راهبردهای دستگاه مختلف همسو سازی شود و از دید انقلاب اسلامی باشد تا این منشور، چراغ راه ما باشد.

 

وی افزود: در سال 1389 این کار به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سپرده شد و نتایج آن دو سال پیش در شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری ارائه و مورد استقبال قرار گرفت و در نشستی به مفاد این منشور، نظرات و نقدهایی اعمال شد.

 

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک مسیر جدید توحیدی را پیش پای جهان گشود و اسلام ناب را باز خوانی کرد؛ انقلاب اسلامی را یک انقلاب سیاسی و جغرافیایی نمی‌دانیم، چراکه این جریان در طول چند سال به عنوان یک گفتمان بسط پیدا کرده است.

 

ذوعلم اضافه کرد: اساسی‌ترین بُعد انقلاب اسلامی فرهنگ است؛ انقلاب اسلامی مرزهای فکری را تبیین می‌‏کند و به گفته رهبر معظم انقلاب در سال 68، ما امروز یک جبهه عظیم فرهنگی در مقابل خود داریم.

 

وی، غرب را دشمن انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: در واقع امروز جبهه غرب اومانیستی در مقابل انقلاب اسلامی قرار گرفته است و فهم های متفاوتی نسبت به انقلاب اسلامی وجود دارد و این سند قصد دارد تا یک چشم انداز واحد را برای جمهوری اسلامی ارائه دهد؛ آثاری نیز از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این زمینه منتشر شده است.

 

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به اهداف این منشور اشاره کرد و گفت: مخاطبان این منشور همه مسئولان و مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی در سراسر جهان هستند؛ در مبانی منشور فرهنگی انقلاب اسلامی باید بتوانیم نظریه‌های فرهنگی انقلاب اسلامی را پیدا کنیم و اگر چه در زمینه‌های نظری و فلسفی فرهنگ کارهای زیادی انجام نشده است، اما در نگاه امام راحل و رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ، ما می‌توانیم خطوط اصلی مبانی فرهنگ انقلاب اسلامی را بیابیم.

 

ذوعلم به تشریح منابع نظری انقلاب اسلامی پرداخت و توضیح داد: منابع استنباط و تدوین فرهنگ انقلاب اسلامی همان منابع شناخت اسلام ناب محمدی است که شامل عقل، قرآن، سنت پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) است که در کلام امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز جاری است؛ چارچوب اولیه انقلاب اسلامی نیز کتاب ولایت فقیه حضرت امام(ره) در سال 1348 بود که مبنای نظری انقلاب اسلامی شد؛ بعد از انقلاب نیز قانون اساسی چارچوب نظری انقلاب اسلامی است.

 

وی به تعریف فرهنگ پرداخت و توضیح داد: فرهنگ یک مقوله نظام‏‌واره است که لایه‌های آن با هم مرتبط هستند و انسجام محتوایی دارند و از باورها و ارزش‌ها تشکیل شده است و شامل آداب و سبک زندگی نیز می‌شود و به عنوان روح جامعه بیان شده است؛ سیاست، اقتصاد و قوانین یک جامعه متأثر از فرهنگ جامعه است.

 

ذوعلم در پایان خاطرنشان کرد: شهید مطهری بر این اصل معتقد است که دین تا زمانی که به فرهنگ تبدیل نشود، نمی‌تواند در جامعه تأثیر گذار و وجه معنوی جامعه باشد، چرا که نخبگان تنها بخشی از جامعه هستند؛ تأکید رهبر معظم انقلاب درباره مهندسی فرهنگ درباره اولویت‌های فرهنگی است؛ امروزه مشاهده می‌شود که بخشی از جامعه نوع گویش را اولویت تلقی می‌کنند در حالی که در مهندسی فرهنگ، «گویش» یک عنصر نمادین و ابزاری برای فرهنگ است./1323/102/ب2

 

منبع:روابط عمومی مسجد مقدس جمکران

ارسال نظرات