۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۳۱۰۸۷۶
آیت‎الله جوادی آملی:

نظام فکری جاهلی مبتنی بر حس و ادراک است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: کسی که نظام معرفتی او حس و ادراک حسی است، می‎گوید خدایی نیست که اگر بود، ما آن را می‎دیدیم.
 آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، امروز در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه رخرف گفت: هیچ جایی نیست که اندیشه باشد و وحی نرفته باشد، اگر در برخی از کرات آسمانی ثابت شود که افرادی زندگی میکنند، حتما پیامبری در آن رفته است، ممکن نیست جایی اندیشه باشد و هدایت الهی نباشد، اما همواره کفار در هر منطقهای هستند.

 

وی ابراز کرد: اگر در هر جایی نبوت هست، کفار و دشمنانی هستند که این دشمنان بازدارنده از سبیل خداوند هستند، این سوره بخشیاش تبشیر و بخشیاش انذار است، در آغاز این سوره مبارکه زخرف که به منزله متن است و آیات بعد به منزله شرح آن، فرمود چه بسیار پیامبران فرستادیم برای امتهای گوناگون اما آنان پیامبران را تکذیب کردند، بعضی هم پذیرفتند، هیچ جایی نیست که اندیشه باشد و پیامبر نرفته باشد، اگر یک جایی مستضعف بود به معنای این نیست که پیامبر نرفته است.

 

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: بعد از آن جریان پیامبر(ص) را ذکر کرد و بعد قصه حضرت ابراهیم(ع) را در بیست آیه بیان کرد و قصه موسی کلیم(ع) را در ده آیه بیان میکنند و در انتها نیز قصه حضرت عیسی(ع) را در پنج شش آیه ادامه میدهد.

 

وی با قرائت آیه «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِـَٔایَـٰتِنَآ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَمَلَإِی۟هِۦ فَقَالَ إِنِّى رَسُولُ رَبِّ ٱلْعَـٰلَمِینَ ﴿٤٦﴾»، خاطرنشان کرد: و به راستی موسی را همراه با معجزاتمان به سوی فرعون و بزرگان قومش فرستادیم، آنگاه گفت من پیامبر پروردگار جهانیانیم‌، اما آنان خنده استهزایی داشتندف چون نظام معرفتی آنان نظام حسی بود، اگر گروهی معرفتشناسیشان در حد حس و تجربه باشد، خدایی را میپذیرند که ببینند.

 

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه «وَقَالُوا۟ یَـٰٓأَیُّهَ ٱلسَّاحِرُ ٱدْعُ لَنَا رَبَّکَ بِمَا عَهِدَ عِندَکَ إِنَّنَا لَمُهْتَدُونَ ﴿٤٩﴾»، ادامه داد: نه ما پرودگار تو و نه معجزهات را میپذیریم، چون معجزهات سحر و پروردگار تو هم نادیدنی است، به حضرت موسی(ع) گفتند که این عذابها را از ما دور کن، ما نیز راهیافته خواهیم شد، اما هنگامی که عذابها دور شد، عهدشان را شکستند، تعبیر «یا ایها الساحر» نشان میدهد که آنان در همان حال هم در جهل به سر میبردند.

 

وی اظهار کرد: فرعون در آن مقطع گفت که آیا ملک مصر از آن من نیست و این نهرهای از زیر پای من جاری است، من قدرت و ثروت دارم، چیزی بر حق است در نظر او که دیدنی باشد، این نظام فکر جاهلی است که میگوید کسی پیروز است که خود را برتر از دیگران بداند، قرآن این فکر را تکذیب و رد میکند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کسی که نظام معرفتی او حس و ادراک حسی است، میگوید خدایی نیست که اگر بود، ما آن را میدیدیم، خروشچف رییس شوروی سوسیالیستی قبل از انقلاب اعلام کرد که خدایی نیست که اگر بود ما آن را میدیدم، فرعون در ادامه به حضرت موسی(ع) گفت که او که هیچ دستبند طلایی با خود به همراه نیاورده است، الان در غرب و غیرغرب همین تفکر وجود دارد.

 

وی با قرائت آیه «فَٱسْتَخَفَّ قَوْمَهُۥ فَأَطَاعُوهُ ۚ إِنَّهُمْ کَانُوا۟ قَوْمًۭا فَـٰسِقِینَ ﴿٥٤﴾»، ابراز کرد: قرآن میفرماید فرعون قومش را شستشوی مغزی داد، آن فطرت اگر از بین برود، در قیامت انسانیت او دوباره ظهور میکند و میفهمد که انسان نبوده است، این که میگویند تا نفس میکشید علم یاد بگیرید، انسان اگر یک جایی برود چیزی یاد بگیرد./914/پ202/ج1

ارسال نظرات