۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۳۱۱۷۶۵
از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی؛

کتاب «حفاظت محیط زیست از دیدگاه اخلاقی، فقهی و حقوقی» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «حفاظت محیط زیست از دیدگاه اخلاقی، فقهی و حقوقی» به تازگی از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، منتشر شد.
کتاب «حفاظت محيط زيست از ديدگاه اخلاقي، فقهي و حقوقي»

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حفاظت از محیط زیست، بخشی از ذهنیت جامعه جهانی را به خود اختصاص داده و تخریب غیرقابل جبران منابع حیاتی زمین و آلودگی زیست محیطی، یکی از عمده ترین نگرانی های متفکران و کارشناسان است.


حفاظت از محیط زیست، از جمله موضوعاتی است که در آیات قرآن مجید و روایات اسلامی به آن سفارش شده و در این روزگار به سبب اهمیت حیاتی و حساس بودنش مورد توجه دولت ها و مردم جهان قرار گرفته است.


هدف از این تحقیق بررسی عوامل تخریب محیط زیست و ارائه راه حل برای بازسازی و بهبود وضعیت آن است. بی توجهی به مراتع، آلودگی آب، خاک و هوا، کاهش منابع آب های شیرین، فرسایش تدریجی زمین های کشاورزی و به طور کلی، استفاده غیر اصولی از نعمت های الهی انگیزه ای برای طرح مباحث این کتاب شده است.


مریم بلوچیان طرقی؛ نویسنده این اثر بر آن است چنانچه تدبیر و قانونمندی های لازم برای مدیریت خردمندانه در این باره اتخاذ نشود؛ نسل های آینده در سراسر جهان با بحران های هولناک تری از جمله آلودگی آب، خاک، هوا، اسیدی شدن آب های شیرین، نابودی مراتع و کاهش زمین های کشاورزی، شیوع بیماری‌های روانی و ناشناخته و افزایش جرم رو به رو خواهند شد.


مولف این کتاب، با تحقیق در منابع و متون اسلامی و فقه شیعه به این نتیجه رسیده است که اصول و قواعدی وجود دارد که با اجرای درست آن ها، می توان محیط زیست سالمی داشت. این نویسنده، به موضوع محیط زیست از 3 منظر اخلاقی، فقهی و حقوقی مدنی نگریسته و با استفاده از آموزه های دینی و فقه شیعه، راهکارهای مناسبی پیشنهاد کرده است.


بلوچیان ویژگی این تحقیق را بررسی عوامل تخریب محیط زیست و ارائه راه حل برای بازسازی و بهبود وضعیت آن عنوان کرد و گفت: استفاده غیر اصولی از نعمت های الهی انگیزه ای برای طرح مباحث این کتاب شده است.
این اثر در 5 فصل با عناوین «مباحث مقدماتی»، «محیط زیست، عناصر و آلودگی های آن»، «اخلاق و محیط زیست»، «فقه و محیط زیست» و «حقوق و محیط زیست» تهیه و تنظیم شده است.


کتاب «حفاظت محیط زیست از دیدگاه اخلاقی، فقهی و حقوقی»، در شمارگان یک هزار نسخه و قطع وزیری تدوین شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است./1308/د102/ق

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی

ارسال نظرات