۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۳۱۲۴۵۵
آیت الله محسنی گرکانی:

دروغ‌های مزاح‌گونه هم گناه است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: برخی تصور می‌کنند دروغ گفتن به زبان شوخی ایرادی ندارد، اما همین کار نیز عین گناه است.
آيت الله احمد محسني گرکاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله احمد محسنی گرکانی، عضو مجلس خبرگان رهبری صبح امروز یک‌شنبه چهارم بهمن ماه در کلاس درس خارج خود در مسجد سید عزیزالله بازار بزرگ تهران، گفت: در کتاب‌های مختلف اهل بیت(ع) از پیامبر اکرم(ص) دستورات و سفارشات زیادی راجع به زندگی بیان شده است.



وی افزود: رسول خدا(ص) در وصیت خود به ابوذر یکی از مسائلی را که مورد اهمیت قرار دارد، احترام شخص با ایمان بیان می‌کنند، زیرا شخص مومن در نزد خداوند احترام دارد، البته احترامی که برآمده از تقوا و ایمان می‌باشد.



آیت الله محسنی گرکانی در خصوص مذمت مسخره کردن دیگران، عنوان داشت: رسول خدا(ص) در خصوص افرادی که در مهمانی‌ها با تمسخر دیگران موجبات خنده دیگران را فراهم می‌کردند، فرمودند؛ افرادی که با تمسخر دیگران مردم را به خنده وا می‌دارند و آبروی اشخاص را می‌ریزند به جهنم پرتاب می‌شوند.



عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: رسول خاتم(ص) بر احوال کسانی که با دروغ و تمسخر کار خود را پیش می‌برند سه بار «وای» کشیده‌اند.



وی با پرداختن به رذیلت دروغ، یادآور شد: دلیل اینکه به مساله کذب و دروغ بسیار پرداخته شده است این است که خداوند خواسته مسلمان بر اساس یک فرهنگ عمومی به سمت دروغ حرکت نکنند.



آیت الله محسنی گرکانی اضافه کرد: گاهی خود مساله دروغ تبدیل به یک امر واجب می‌شود اما این موضوع مراتبی را دارا می‌باشد، بر فرض مثال در موضوع حفظ جان و مال مردم دروغ امری واجب می‌شود، در این خصوص نیز بیشتر علما این امر را واجب و برخی دیگر نیز آن‌را لازم نامیده‌اند.



عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع)، اظهار داشت: امام چهارم شیعیان به فرزند خود امام باقر(ع) می‌فرمودند؛ فرزندم از موضوع کذب و دروغ پرهیز کن، خواه اگر دروغ کوچک باشد و یا بزرگ.



وی ادامه داد: دلیل اینکه امام سجاد(ع) به فرزند خود که عالم به تمام علوم بودند سفارش داشته‌اند این است که معارف اهل بیت(ع) را از این طریق نشر و گسترش دهند.



آیت الله محسنی گرکانی تاکید کرد: عده‌ای از افراد دروغ‌هایی که به زبان شوخی بیان می‌شود را گناه نمی‌پندارند که این موضوع کاملا غلط است، در خصوص شرکت در مجالس فساد هرچند اینکه فرد فقط در آنجا حضور داشته باشد هم  داستان از این قرار است و برای شخص گناه نوشته می‌شود.



عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان، گفت: فجور انسان را به تباهی می‌کشاند، فرد فاجر بر اساس اینکه مرتکب گناه می‌شود در نهایت به عاقبتی دچار می‌شود که نامش جهنم است./856/202/ب1

ارسال نظرات