۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۳۱۲۴۵۹

معرفی بیش از سه هزار کتاب با مشارکت کتابخوانان کشور

خبرگزاری رسا ـ معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با مشارکت کتابخوانان سراسر کشور، بیش از 3 هزار کتاب با موضوعات مختلف معرفی شد.
محمد اله ياري معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخواني نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور

 

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد اله یاری برگزاری سلسله نشست های کتابخوان را از ویژه برنامه های این نهاد برای ترویج کتابخوانی در سال جاری معرفی کرد.

 

وی گفت: ترویج کتابخوانی، توانمندسازی کتابداران، تقویت مهارت های ارتباطی و تسلط کافی آنان بر محتوای منابع از مهم ترین محور های فعالیت نهاد کتابخانه های عمومی در سال 94 بود.

 

اله یاری افزود: برگزاری دوره های آموزشی مشاوره کتابدار، مدرسه خواندن و نشست های کتابخوان از فعالیت هایی است که برای تحقق این اهداف با جدیت پیگیری و اجرا می شود.

 

برگزاری بیش از 300 نشست کتابخوان در سراسر کشور

اله یاری با اشاره به برگزاری بیش از 300 نشست کتابخوان تاکنون تصریح کرد: پس از برگزاری و بررسی یکصد نشست نخست و با اتکا بر مجموعه پیشنهادات و انتقادات استان های برگزار کننده، اصلاحاتی در زمینه «شیوه برگزاری»، «تعداد نشست ها»، «تعداد معرفی کتاب در هر نشست»، «زمان کافی برای معرفی هر کتاب» تدوین و با هدف افزایش کیفیت کتابخوان به همه استان ها ارسال و نشست های بعدی با در نظر گرفتن این پیشنهادها برگزار شد.

 

وی با اشاره به آغاز برگزاری کتابخوان در 27 خرداد ماه سالجاری گفت: در خرداد یک، تیر (همزمان با ماه مبارک رمضان) دو، مرداد 36، شهریور93، مهر 40 ، آبان 62، آذر 44 و دی 22 نشست در سراسر کشور برگزار شد.

 

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ادامه داد: اخبار برگزاری این نشست ها را به خوبی پوشش می دهیم و بعضی از نشست ها نیز در حال حاضر در قالب برنامه «کتابخوان» روزهای چهارشنبه هر هفته، ساعت 19 از شبکه آموزش سیما پخش می شود.

 

برگزاری نشست ویژه ادیان توحیدی در دهه فجر

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور یادآور شد: برگزاری نشست ویژه ادیان توحیدی در دهه فجر و نشست ویژه هنرمندان در روزهای منتهی به سالروز تأسیس نهاد از برنامه های متفاوت کتابخوان تا پایان سالجاری است.

 

وی به ارائه آماری از نشست های برگزار شده در سالجاری پرداخت و گفت: از میان این 300 نشست، 143 نشست با محوریت مراکز استان ها و 157 نشست نیز در شهرستان ها برگزار شده است.

 

اله یاری افزود: تاکنون تعداد هفت هزار و 843 متقاضی برای شرکت در کتابخوان ثبت نام کرده اند که سه هزار و 175 نفر از آنها توانسته اند کتاب های منتخب خود در این مجموعه نشست را به اشتراک گذارند.

 

حضور 37 درصدی کتابداران در سلسله نشست های کتابخوان

اله یاری با اشاره به آمار شرکت کنندگان کتابخوان و اختصاص 37 درصد از این رقم به کتابداران افزود: یکی از مطالبات اساسی دبیرکل نهاد کتابخانه ها از کتابداران، مطالعه منابع متنوع است، بر این اساس، یکهزار و 189 کتابدار در این سلسله نشست ها به ارائه مطلب پرداختند که بیشترین آمار در میان اقشار مختلف جامعه است.

 

وی با اشاره به فراوانی سایر اقشار شرکت کننده در کتابخوان گفت: اعضای کتابخانه، نویسندگان، مقامات استانی، اساتید دانشگاه و حوزه، کارشناسان ستاد استان ها و فعالان رسانه ای به ترتیب پر تعدادترین گروه های شرکت کننده در این نشست ها بودند.

 

اله یاری درباره حوزه های موضوعی کتاب های معرفی شده در کتابخوان خاطرنشان کرد: در این 300 نشست، موضوعاتی مانند ادبیات (1031 جلد)، دین (686 جلد)، روانشناسی (366 جلد)، تاریخ (360 جلد) و دفاع مقدس (280 جلد) به ترتیب از پر طرفدارترین حوزه های انتخابی شرکت کنندگان برای معرفی کتاب بود.

 

دفاع مقدس و ادبیات پر تکرارترین موضوعات انتخابی

اله یاری «دفاع مقدس» و «ادبیات» را پر تکرارترین موضوعات انتخابی کتابخوانان دانست و گفت: کتاب های «من زنده ام»، «دختر شینا»، «پایی که جا ماند»، «خاک های نرم کوشک»، «استاد عشق»، «دا»، «آن بیست و سه نفر»، «شما که غریبه نیستید»، «شازده کوچولو»، «روی ماه خدا را ببوس»، «کوری»، «جاذبه و دافعه علی (ع)» و «دنیای سوفی» به ترتیب پر تعدادترین آثار ارائه شده در این مجموعه نشست بودند.

 

رشد مطالعه در کودکان و نوجوانان؛ از اهداف اساسی نهاد

وی یکی از اهداف اساسی نهاد کتابخانه های عمومی کشور را رشد مطالعه در کودکان و نوجوانان دانست و تاکید کرد: کشف لذت کتابخوانی و شنیدن کتاب، بهترین ابزار جذب کودکان و نوجوانان به مطالعه است.

 

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد: این نهاد با برگزاری بیش از یکصد نشست کتابخوان مدرسه ای در سراسر کشور، سعی در جذب این گروه سنی به کتابخانه های عمومی دارد که گزارش تفصیلی آن به زودی منتشر خواهد شد.

 

تجهیز بیش از 1700 کتابخانه عمومی در سراسر کشور به بخش کودک و نوجوان

اله یاری ادامه داد: نهاد در سالهای اخیر توجه ویژه ای به تجهیز و راه اندازی بخش های کودک و نوجوان در کتابخانه های عمومی داشته ،بیش از یکهزار و 700 کتابخانه عمومی در سراسر کشور به بخش ویژه کودک و نوجوان مجهز هستند و بیشترین میزان خرید کتاب در 20 ماه اخیر به منابع ویژه این گروه سنی اختصاص داشته است.

 

به گفته وی، آمار عضویت و وفاداری این اعضا در کتابخانه نیز نشانگر رشد ارتباط آنان با کتابخانه های عمومی است.

 

اله یاری درباره انواع مخاطبان نشست های کتاب خوان گفت: هدف نهاد از اجرای گام اول کتابخوان، ارتقای توانمندی کتابداران به عنوان حلقه اتصال جامعه با کتابخوانی است، گام بعدی، انعکاس کتابخوانی گروه های مرجع، تاثیرگذار و مورد توجه جامعه (هنرمندان، ورزشکاران و...) در میان مردم است که از نشست یکصد به بعد، اجرایی شد.

 

توجه به کتابخوان ویژه اعضا به عنوان مهمترین برنامه های نهاد در سال آینده

وی ادامه داد: مراحل بعدی نیز شامل فراهم کردن شرایطی برای حضور متخصصان حوزه های گوناگون در گروه های ویژه کتابخوان و به اشتراک گذاری کتابهای تخصصی و غیرتخصصی جذاب توسط آنان است، توجه به کتابخوان ویژه اعضا نیز از مهم ترین برنامه های نهاد در سال آینده است.

 

اله یاری با بیان اینکه اعضای کتابخانه های عمومی یکی از مهم ترین گروه های مخاطب کتابخوان هستند؛ ابراز امیدواری کرد بتوان در سال 95 با برنامه ای کامل، جلسات ویژه اعضا را پیگیری و اجرا کرد./907/د102/ق

منبع: روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

ارسال نظرات