۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۳۱۲۵۵۰
سلیمی:

استادی که تا آخرین روزهای عمر دغدغه قرآن داشت

خبرگزاری رسا ـ قاری پیشکسوت قرآن با استناد به حدیثی از حضرت محمد(ص) که می‏فرمایند: «بلند مرتبه‎ترین بندگان خدا بعد از پیامبران علمای دین هستند و سپس حاملین قرآن»، سرتاسر زندگی مرحوم حاج محمد غفران‏‌نیا را مصداقی روشن براین معنا دانست و او را حامل قرآن معرفی کرد.
سليمي

به گزارش خبرگزاری رسا، عباس سلیمی، قاری پیشکسوت قرآن در مراسم بزرگداشت استاد فقید قرآن، مرحوم حاج محمد غفران‌نیا که با حضور جامعه قرآنی استان آذربایجان شرقی و قاریان برجسته بین‌المللی کشور در مسجد طوبی تبریز به همت ادارات کل اوقاف وامور خیریه استان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و موسسات قرآنی برگزار شد، با قرائت شعر: خوشا آنان که با عزت زگیتی بساط خویش برچیدند و رفتند؛ خوشا آنان که در میزان و وجدان، حساب خویش سنجیدند و رفتند، اظهار کرد: رحلت جانگذار عبد صالح خدا، خادم با اخلاص عصمت و طهارت، برادر با اخلاص و متعهد مرحوم غفران ‎ نیا را به مردم قهرمان و دلاور تبریز سرافراز و قرآن‏ ‎ باوران و روحانیت معظم و والامقام و چهره‏‌های قرآنی و ذاکران با اخلاص آل‌‏الله و خانواده و نورچشم جامعه قرآنی، افتخار جهان اسلام وحید غفران‏‌نیا تسلیت عرض می ‎ ‏کنم.

 

وی ادامه داد: امری که مسلم و قطعی است پدیده مرگ است. برداشت بسیاری از مردم به معنای نیستی و نابودی و فنا است و حال نگرش قرآنی چنین برداشتی را تأیید نمی‏‌کند اگرچه به هر حال پایان زندگی همه موجودات مرگ است ولی به حکم آیه مستحکم «کُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ»؛ جهان‏‌ ‎ بینی ما به برکت وجود شاگردی مکتب قرآن و درس آموختن از محضر علمای بزرگوار این است که مرگ دروازه آخرت است و انتقال از دنیایی به دنیای دیگر. فلذا ما مرگ را نیستی و نابودی نمی ‎ دانیم بلکه دنیا را یک پل و یک گذرگاه می ‎ دانیم که خداوند بزرگوار برایمان مقرر فرموده است.

 

سلیمی گفت: ازسوی دیگر جسم کالبد ظاهری است، اما روح به اعتبار آنچه فرموده ‎ ‏اند «نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی» خداوند از روح خود در ما دمیده است و روح نابود نمی‌شود و به سوی خداوند بازمی‌گردد. امیرالمونین علی(ع) نیز می‏‌فرمایند: «هیچ غایبی نزدیک‌تر از مرگ نیست، نمی‌دانیم در کدامین لحظه می ‎ ‌ رسد در آن لحظه که مقرر شده نفسی پایین برود و بالا نیاید، نخواهد آمد. سوال کردند که چرا برخی از افراد وقتی می‌میرند چشمانشان بسته است و برخی چشمانشان باز؟ فرمودند به خدا سوگند مرگ به صورت ناگهانی می ‎ رسد با سرعتی که به آن ‎ ‌ کسی که چشمان خود را بسته اجازه نمی ‎ ‏دهد پلک خود را بگشاید و به آن‏‌ ‎ کسی که چشمانش باز است اجازه نمی‏ ‎ ‌ دهد پلک برهم بگذارد».

 

* مرحوم غفران‌نیا خادم مخلص درگاه اباعبدالله الحسین(ع) بودند

وی با بیان اینکه خوشا به سعادت کسانی که همچون استاد غفران‌ ‎ نیا این عمر کوتاه را در خدمت قرآن و اهل بیت بگذرانند، افزود: ایشان خادم مخلص درگاه اباعبدالله الحسین(ع) بودند؛ خوشا به سعادتشان که اینگونه پاک و طیب و طاهر زندگی کرده و اینگونه پاک به ملاقات خداوند بزرگ شتافتند.

 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می ‎ ‏فرماید: «به هنگام مرگ افراد جان آنان را می ‎ ‏گیریم و آن کسانی که هنوز موقع مرگ آنها فرانرسیده است، شب هنگام که می ‎ خوابند روح آنها را می ‎ گیریم، اگر زمان مرگ آنها رسیده باشد روح به بدن آنها برنمی‏ ‎ گردد ولی اگر وقتشان به پایان نرسیده باشد تا لحظه ‎ ای که به آنها مهلت داده شده خداوند روح دوباره باز می ‎ گرداند»؛ در تعلیم نیز هست صبح هنگام و وقت سحر که از خواب بلند می ‎ شوید بگویید خدایی را سپاسگزارم که روح من را برگرداند تا من حمد و سپاس او را به جای آورم و بندگی‌ ‎ اش را بکنم.

 

استاد سلیمی به خاطره ‎ ای اشاره کرد و گفت: در یکی از روزها حضرت استاد آیت ‎ الله ممدوحی که از اساتید بزرگوار حوزه علمیه قم هستند در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی، بین حرم ایشان و حمزه(ع) یک سنگ مزاری را به من نشان داده و گفت این مزار آیت‏ ‎ الله میرزا عبدالنبی نوری است؛ او شب هنگام وقتی به بستر خواب می ‎ ‏رفت از آن زمانی که خوابش شروع می ‎ ‏شد به تلاوت آرام ترتیل قرآن می ‎ پرداخت. به‌ ‎ گونه ‎ ای که همسرش یقین حاصل می ‎ کرد که میرزا به خواب عمیق فرو رفته است، از زمان که به خواب می ‎ ‏رفت تلاوت ترتیل را آهسته شروع می ‎ ‏کرد تا یک ساعت به اذان صبح صدق الله العلی و العظیم می ‎ ‏گفت و برای تحجد، نماز شب، شب‌ ‎ زنده ‎ ‏داری برمی ‎ خواست و سپس بحث و فعالیت روزانه تا شب بعد. نکته عجیب این که در شب بعد، از زمانی که به خواب می ‎ رفت از همان آیه ‎ ای که در سحر گذشته تمام کرده بود از آیه بعد آن شروع به تلاوت می ‎ کرد. یعنی هر هفته میرزا در خواب یک دور قرآن را ختم می‌ ‎ کرد. وای به حال کسانی که 80 سال از خداوند عمر گرفته و در بیداری خود حتی یکبار قرآن و کتاب دینی خود را با دقت تلاوت نکرده ‎ اند و از آن بهره ‎ مند نشده‌اند.

 

وی اضافه کرد: مجلس ترحیم حاج محمد غفران ‎ نیا تذکری برای بنده و دیگران است که اگر تا امشب به طور جد برای آموزش قرآن و برای اعزام فرزندانمان به خانه قرآن و اهل بیت(ع) همت و برنامه ‎ ریزی نکرده‌ایم، از فرصت حیات استفاده کرده و خود و خانوادهمان را به تجدید میثاق با قرآن دعوت کنیم.

 

این قاری برجسته قرآن یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) می ‎ فرمایند: «هیچ کدام از شما نمی ‎ میرد مگر اینکه بعد از مرگ پشیمان می ‎ شود، آنان که بد عمل کردند پشیمان می ‎ شوند که چرا این چند صباح دنیا به خودشان مشغول شدند و از این همه نعمات آخرت غافل شدند، اما آنان که خوب بودند آنان هم پشیمان می ‎ شوند که چرا بهتر و بیشتر خدمت، عبادت، به درد مردم رسیدن را به جای نیاوردند»، پس برای اینکه پشیمانیمان کمتر شود تا وقتی که مهلت داریم به داد خودمان برسیم.

 

وی اظهار کرد: استاد بزرگوار حکیم عالم آیت‏الله جوادی آملی، می ‎ فرمایند: «همه موجودات ناگزیر از ملاقات با خدا هستند، برخی از آنها با چهره رحم و شفقت خداوند را ملاقات می ‎ کنند و برخی با چهره خشم و غضب خدا را ملاقات خواهند کرد»؛ به خدا قسم فردای قیامت آن مادری که در ستاد معراج شهدا در تهران به من گفت: من خدا را شکر می‏‌کنم زمانی که تنها فرزندم ابوالفضل را به من داده بود سه کیلو و 300 گرم وزن داشت و امروز هم که تیم تفحص بقایا و استخوان ‎ های او را به من تحویل می ‎ دهند سه کیلو و 300 گرم وزن دارد، بر گردن همه ما حق دارد و ما باید دربرابر ایثار و فداکاری او پاسخگو باشیم.

 

استاد سلیمی تصریح کرد: علاقه ‎ ای به این ندارم که در این مراسم به دنبال اهداف سیاسی باشم اما به دنبال اهداف نظام جمهوری اسلامی هستم، عمل صالح این است که در آستانه انتخابات به رهنمودهایی که بزرگ پرچمدار انقلاب می ‎ ‏دهد توجه کنیم و دست از حمایت این انقلاب که بیش از 220 هزار شهید و بیش از 48 هزار آزاده و بیش از 500 هزار جانباز به خاطر قرآن و ولایت تقدیم کرده دست برنداریم.

 

* استاد غفران ‎ نیا عاشق و دلداده اهل بیت(ع) بود

وی با اشاره به اینکه استاد غفران ‎ نیا عاشق و دلداده اهل بیت(ع) بود، گفت: امام صادق(ع) می ‎ فرمایند: «هیچ کدام از دوست داران ما نیستند مگر آنکه هنگام مرگ پیامبر مکرم اسلام(ص) و امیرمؤمنان و حسنین(ع) به بالین شما خواهند آمد»؛ لذا به یقیین مرحوم غفران‏‌ ‎ نیا نیز مشمول این حدیث خواهد بود. چنانچه شاعر نیز می ‎ گوید: آنان که بوی عترت قرآن نمی ‎ دهند آسوده روی دست زمین جان نمی ‎ دهند؛ آنان که دل به باور قرآن نداده ‎ اند افتاده ‎ اند گرچه به پا ایستاده ‎ اند.

 

قاری پیشکسوت قرآن ادامه داد: در روایات می ‎ ‏فرمایند: وقتی کسی از دنیا می ‎ رود اهل دنیا می‏‌گویند چه چیز و ارثی باقی گذاشته است و اهل آخرت می ‎ گویند چه چیزی آورده است؛ اگر این روایت را در مورد حاج محمد غفران ‎ نیا بیان کنیم، به این نتیجه می ‎ رسیم که حاج محمد در این دنیا خادم قرآن بود و زندگی خود را با همراهی همسر و فرزندانش برای قرآن وقف کرده و عاشق اهل بیت(ع) بوده است، نمی ‎ شد نام بانو حضرت فاطمه(س) بیاید و اشک از چشمان حاج محمد سرازیر نشود، مردم ‎ دار و صاحب اخلاق بود، حاج محمد مانند یک نوجوان با ادب و با حیا بود و به مردم ظلم نمی‌ ‎ کرد.

 

وی اضافه کرد: مردم تبریز که خود نمونه و افتخار ملت بزرگوار ایران هستند، او را به خوشنامی می ‎ شناسند، این استاد بزرگ قرآن از خود باقیات ‎ والصالحاتی باقی به جای گذاشت، این کانون جامعةالقرآن والعترت یک کانون نورانی است که مایه کوری چشم وهابیت و سلفی‏‌هاست، این فرزند برومندی که به عنوان افتخار قرآنی کشور از این پدر بزرگوار مانده، همان باقیات ‎ والصالحات است.

 

استاد سلیمی افزود: ایشان 8 روز قبل از رحلت به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) مشرف شده بودند و با من ملاقاتی داشتند، بسیار دغدغه داشت و می‌گفت می‌خواهم یکی از اساتید خوب را بیاورم یک جلسه دیگر در جامعةالقرآن ترتیب دهم، با هم صحبت و مشورت کردیم به او گفتم استاد محمد عباسی بسیار مناسب است؛ بلافاصه با ایشان هماهنگ شده بودند و جلسه گذاشتند ولی قسمت این بود که به ملاقات خداوند بزرگ بروند.

 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران همچنین با استناد به حدیثی از حضرت محمد(ص) که می‏‌فرمایند: «بلند مرتبه ‎ ترین بندگان خدا بعداز پیامبران علمای دین هستند و سپس حاملین قرآن که 4 ویژگی برای آنها متصور شده است: مرگ آنان مانند مرگ پیامبران است، بعثت و برانگیخته شدن آنان از قبر مانند بعثت پیامبران است، از پل صراط به همراه پیامبران عبور می‏ ‎ ‌ کنند و در نهایت پاداش انبیا را می ‎ ‌ گیرند»، سرتاسر زندگی مرحوم حاج محمد غفران‏ ‎ نیا را مصداقی روشن براین معنا دانست و او را حامل قرآن معرفی کرد./1325/د101/ی

 

منبع: سازمان اوقاف

ارسال نظرات