۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۳۱۲۶۲۹
آیت الله واعظ زاده خراسانی:

اسلام واقعی مانع اهانت و تفرق می‌شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر کل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: در واقع اسلام واقعی مانع می شود که اهانت و تفرق صورت بگیرد و این در حالی است که فرقه فرقه شدن در اسلام ممنوع است در عین حال که اختلاف می تواند وجود داشته باشد.
آيت الله واعظ زاده خراساني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله واعظ زاده خراسانی، دبیر کل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظهر امروز پنجم بهمن در نشست جریان شناسی تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی با حضور120 نفر از علما و چهره های تقریبی مناطق تلفیقی خراسان رضوی به بیان تاریخچه اختلافات در صدر اسلام و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

 

وی در ادامه با طرح این پرسش که دلایل این اختلافات ایجاد شده چیست، افزود: منافقین تمایل بسیاری داشتند که به این اختلافات دامن بزنند چرا که آنها اسلام را قبول نداشتند و می گفتند که کتاب قرآن تحریف شده است و آنها برای براندازی اسلام به وسیله تفرقه و جدایی تلاش می کردند.

 

آیت‌الله واعظ زاده خراسانی در ادامه درباره تأسیس دارالتقریب، اظهار کرد: آیت الله بروجردی در قم در مدرسه فیضیه، طلاب را جمع کرد تا دارالتقریب را معرفی کند و کسی که نهایت خدمت را کرد، آیت الله بروجردی بود و بهترین راه برای وحدت آیت الله بروجردی بود و در لبنان پیشنهاد ایشان مورد تقدیر قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: پیشنهاد آیت الله بروجردی این بود که ما با اهل سنت در دو مسأله اساسی اختلاف داریم یکی مسأله خلافت و یکی مرجعیت علمی اهل بیت(ع) است، ما مدعی هستیم که پیامبر بعد از خودش عترت را مرجع علمی قرار داد و ثقلین گفته است و آیت الله بروجردی می گفت که به جای موضوع اول، بهتر است درباره موضوع دوم با اهل سنت صحبت کنیم.

 

آیت‌الله واعظ زاده خراسانی ادامه داد: یازده نفر از صحابه تابعین، حدیث غدیر را نقل کردند که اول پیامبر ثقلین می گوید و بعد خلافت علی(ع) و ایشان می گفت که اگر این مسأله را مطرح کنیم دعوا هم ایجاد نمی شود چرا که شیعه ها، این خلیفه ها را لعن می کنند.

 

تاکید آیت الله بروجردی در مرجعیت علمی اهل بیت(ع) برای تقریب مذاهب

وی بیان داشت: آیت الله بروجردی می گفت که الان که خلافتی نیست که سرش دعواکنیم اما مسأله دوم که مرجعیت علمی است و آنها می گویند که ما از مباحث اربعه تبعیت می کنیم و ما از اهل بیت(ع) تبعیت می کنیم و از سویی ما در حدیث از اهل سنت بیشتر منابع داریم.

 

آیت الله واعظ زاده خراسانی گفت: شیعه می گوید پیامبر(ص) کسانی را بعد از خودشان مرجع علمی قرار داده و شیعیان آنان را امام می دانند که معصوم هم هستند.

 

وی ادامه داد: ولی آنها بیشتر از ما در این زمینه کار کردند در ابتدا قرار بود کتاب تذهیب المسائل نوشته شود و بعد رساله الاسلام ولی در کتاب دیگری به نام سراج همه احادیث ما نوشته شد و آیت الله بروجردی گفت که همه احادیث آنان نیز نوشته شود چرا که ایشان می گفت همه احادیث شیعه و سنی نوشته شود تا معلوم شود که آنها نیز به چه منابعی دسترسی دارند اما هدف اصلی از این کار وحدت بود.

 

از زمان امام محمدباقر تا به امروز شیعه به صورت مداوم به فقه و تفسیر پرداخته است

دبیر کل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که فقه شیعه، عیان فقه اهل سنت است، خاطرنشان کرد: فقه شیعه از زمان امام محمد باقر(ع) شروع شد و تا آن زمان معلوم نیست که شیعه از چه کسی تقلید کرده است چرا که تا آن زمان امامان شیعه گرفتار جنگ بودند اما از زمان امام محمدباقر(ع) تا به امروز شیعه به صورت مداوم به فقه و تفسیر پرداخته است.

 

آیت‌الله واعظ زاده خراسانی در ادامه با طرح این پرسش که فکر تقریبی از چه زمانی در من پیدا شد، اظهار کرد: مجله «رساله الاسلام» به همت شیخ محمد تقی قمی چاپ می شد که شصت شماره از آن به چاپ رسید و هر چهار سال از این شماره نیز در یک جلد چاپ می شد شیخ محمد تقی قمی روشنفکر و عاقل بود و مدتی هم در بیروت مانده بود تا زبان عربی را یاد بگیرد و سپس به مصر رفت و آنجا «شیخ محمود شلتوت» رییس وقت دانشگاه الازهر و دیگر بزرگان را جمع کرد و دارالتقریب را تاسیس کرد که تلاش آنان بر این بوده است که با تشیع به صورت معتدل برخورد شود و «شیخ محمود شلتوت» این موضوع را گسترش داد.

 

آشنایی آیت الله واعظ زاده خراسانی با شیخ محمد تقی قمی

وی ادامه داد: شیخ محمد عبده مدتی در بیروت تبعید بود و تفسیر نهج البلاغه را نوشت و بالاخره مرکزی به نام دارالتقریب در قاهره تاسیس کرد و دبیر کل آن شیخ محمد تقی قمی بود و در کنگره شیخ طوسی که در سال 1340 برگزار شد آنجا ما به تهران رفتیم و با ایشان تماس گرفتیم تا آشنا شویم و ما در قم در محضر آیت الله بروجردی به مدت هفت سال بودیم و کتاب جامع الحادیث را با کمک 14 یا 15 نفر تالیف می کردیم.

 

دبیر کل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان داشت: سید جمال الدین اسدآبادی پس از این که درس شیخ انصاری را فراگرفت به پیشنهاد وی قصد رفتن به هند را کرد، اما در مسیر نجف به هند در شهر خودش نزدیک همدان در اسد آباد دو روز را سپری کرد و سپس به افغانستان رفت و به آنها می گفت که من افغانی هستم و به گونه ای لهجه افغانی را صحبت می کرد که همگان باور می کردند و در این مسیر از شهرهای زیادی عبور کرد.

 

وی ادامه داد: سپس از آنجا به هند رفت و اندیشه و فکر خودش را در هند تقویت کرد و به دنبال وحدت اسلامی بود و هشت سال در این مسیر در افغانستان شاگردان زیادی از جمله رجال سیاسی را تربیت کرد که «شیخ عبده» معروف ترین شاگردش است که مدتی با هم در پاریس بودند و در آنجا مجله معروف خودش را منتشر کرد و بین آن دو در این موضوع اختلاف نظر بود که شیخ محمد عبده می گفت که مسلمانان هنوز اسلام را نشناخته اند و در این شرایط چگونه صحبت از وحدت داشته باشیم؟

 

آغاز وحدت اسلامی

آیت‌الله واعظ زاده خراسانی افزود: پس از آن شیخ محمد عبده به مصر آمد و «تفسیر المنار» دوازه جلدی را نوشت و این کتاب را درس داد وهمه درس های جدیدی که برای تفسیر پیدا شده است از شیخ محمد عبده است که از سید جمال الدین اسد آبادی فرا گرفت و حزب «اتحاد اسلام» را تشکیل داد و در این شرایط بعضی ها می گویند که خلفا از وی چشم می زدند و به همین دلیل سید جمال الدین اسد آبادی را پس از مرگش در قبرستان غیر معروف در استامبول دفن کردند.

 

وی ادامه داد: بعد از آن افغانی ها در حدود 20 تا 30 سال قبل نبش قبر کردند و آرامگاه سید جمال را به افغانستان منتقل کردند و در کنار آن دانشگاه افغانستان را تاسیس کردند ودر واقع وحدت اسلامی افغانستان از سوی سید جمال الدین اسد آبادی آغاز شد که وی در آنجا همه را به اسلام دعوت می کرد و از آیت الله شیرازی نقل است که سید جمال وقتی به افغانستان رفته است در سال 1327مرکزی به نام دارالتقریب تاسیس کرد و در شرح آیت الله بروجردی و مقالات دیگر نیز همین مطلب آمده است و در ایران دارالتقریب از سوی عالم روشنفکر ایرانی به نام شیخ محمد تقی قمی که پدرش نیز ملااحمد از روشنفکران قم بود، تاسیس شد.

 

فرقه فرقه شدن در اسلام ممنوع است

دبیر کل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: شیخ محمود شلتوت فتوا داد کسانی که از مذاهب اربعه تقلید می کنند جایز است که از فقه شیعه هم تقلید کنند و این به این معنا نیست که شیعه، سنی شده است و یا سنی شیعه شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به آیات قرآنی درباره وحدت، خاطرنشان کرد: در واقع اسلام واقعی مانع می شود که اهانت و تفرق صورت بگیرد و این در حالی است که فرقه فرقه شدن در اسلام ممنوع است در عین حال که اختلاف می تواند وجود داشته باشد./934/201/ب1

ارسال نظرات