۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۳۱۳۱۸۷
استاد انصاریان در حاشیه بازدید از موزه فقه و زندگی:

وقف ایستایی بخشیدن به مال تا روز قیامت است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در حاشیه بازدید از موزه فقه و زندگی، گفت: وقف به معنای خارج کردن ثروت از ملکیت نیست، بلکه ایستایی دادن به آن تا روز قیامت است؛ وقتی مالی وقف می‌شود، ملک همیشگی فرد واقف خواهد شد و پس از مرگ نیز به کمک او خواهد آمد.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، خطیب و استاد اخلاق برجسته حوزه علمیه از موزه فقه و زندگی بازدید و از تلاش مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در راه‌اندازی این موزه را قدردانی کرد.

 

وی در حاشیه بازدید از بخش‌های گوناگون موزه فقه و زندگی، با اشاره به ارتباطات منبری خود در مناطق مختلف کشور، اظهار داشت: امروزه تفاوت اصولی در آگاهی مردم نسبت به نسل‌های گذشته در شناخت احکام شرعی وجود دارد؛ «در گذشته می‌دانستند و می‌پرسیدند، اما امروز نمی‌دانند و نمی‌پرسند».

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به فتوای یکی از فقهای اول انقلاب، ابراز کرد: حلیت و حرمت شطرنج ارتباطی با شیوه بازی کردن ندارد؛ نفس شطرنج در فقه موضوعیت داشته و حرام است.

 

وی با اشاره به حرمت خوردن ماهیان بدون فلس در اسلام، خاطرنشان کرد: امروزه محققان به این نتیجه رسیده‌اند که میکروب‌هایی در زیر پوست ماهیان بدون فلس وجود دارد که با حرارت هم از بین نمی‌رود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: پروردگار هیچ چیزی را بدون علت حرام نکرده‌ است؛ هر امر حرام و ثوابی دارای علتی طبیعی است و این علت را نمی‌توان با عقل درک و قیاس کرد.

 

وی یادآور شد: وقف به معنای خارج کردن ثروت از ملکیت نیست، بلکه ایستایی دادن به آن تا روز قیامت است؛  وقتی مالی وقف می‌شود، ملک همیشگی فرد واقف خواهد شد و پس از مرگ نیز به کمک او خواهد آمد.

 

این خطیب برجسته حوزه علمیه با بیان این‌که حیوانات حلال گوشت از آرامش روانی برخوردارند، تصریح کرد: یونانیان حیوانات حرام گوشت در ادیان الهی را دارای اخلاقی غضب‌آلود، مهاجم و درنده می‌دانند؛ بر این اساس، خوردن گوشت حرام‌گوشتان در ترکیب وجود آدمی تأثیر منفی دارد و آنان را بی رحم بار می‌آورد./997/202/ب2

ارسال نظرات