۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۳۱۳۲۴۹
آیت الله علم الهدی در جلسه تفسیر قرآن:

اراده کردن مفاهیم قرآنی، شرط تحقق آثار آن است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی گفت: خواندن آیة الکرسی و چهارقُل در مورد بیماری، درد، نگرانی و پریشانی خیلی مؤثر است اما خواندن آن شرط دارد و صرفا خواندن متن آن ها مطرح نیست؛ باید با توجه به معنای الفاظ خوانده شود، کأنه معنای آن عبارت را اراده می کنید.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات هفتگی تفسیر قرآن خود که در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان اهم نکات تفسیری سوره مبارکه ناس پرداخت و گفت: همانطور که خداوند متعال در سوره مبارکه «فلق» به پیامبر(ص) می فرماید در برابر خطرات محسوس، مانند خطری که مخلوقات ایجاد کننده آن هستند، اظهار پناه به خدا کرده و به او پناه جوید، در سوره مبارکه «ناس» از خطرات نامحسوس سخن می گوید.

 

وی در تبیین ماهیت خطرات نامحسوس در زندگی بشر، خاطرنشان کرد: در مقابل خطرات محسوس، خطرات غیر محسوسی داریم که با هیچ علمی قابل پیش بینی نبوده و با هیچ ابزاری قابل درک نیستند؛ میزان خطرناکی این خطرات در هیچ آزمایشگاهی قابل اندازه گیری نیست و نامحسوس بودن آن، نه به معنای احساس با شامه و یا ذائقه، بلکه با توجه به عقل و تجربه و آزمایش مادی است.

 

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که خطرات نامحسوس زندگی بشر فقط از طریق خداوند به انسان اطلاع داده شده، خاطرنشان کرد: هیچ آزمایشگاهی نمی تواند بگوید پس از مرگ چه اتفاقی برای انسان می افتد؛ تنها کسی می تواند خبر دهد که با این موجود داخل قبر مرتبط است، یعنی خدا؛ خطراتی هم در داخل زندگی داریم که حتی با تجربه و عقل و فهم قابل درک نیست؛ از همین رو ذات مقدس پروردگار برای پناه انسان از این خطرات محسوس و نامرئی، آخرین سوره قرآن را سوره ناس قرار داده است.

 

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: سوره مبارکه «ناس» در دو نکته عمده برای ما بحث دارد؛ اولا پناهگاه برابر خطرات نامحسوس و ویژگی های آن را بیان می کند و می گوید «خدا پناهگاه ویژه است چون «اله الناس» است که روی آن بحث خواهیم کرد؛ ثانیا ماهیت این خطرات است که خداوند آن را وسوسه ای اعلام می کند با چند ویژگی که یکی از آن ها توجه پیوستگی اش به انسان است در حالی که خطرات محسوس همیشه در برابر انسان نیستند. خناس بودن این خطرات یعنی همیشه در کمین انسان هستند و تمام لحظات زندگی انسان با آن ها آمیخته است.

 

وی با اشاره به این که سوره مبارکه ناس ختم رسالت ارشادی قرآن است، به بیان خواصی که برای این سوره در روایات آمده است، پرداخت و افزود: پیامبر(ص) فرمودند «کسی که موقع خواب این سوره را بخواند، تا صبح از هر درد و بیماری و آفتی در حرز خداوند است. وجود مقدس امام صادق(ع) نیز فرمودند هرکس این سوره را هرشب در منزلش بخواند، از شیاطین، جن و وسواس و وسوسه شیطان محفوظ می ماند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در همین راستا ادامه داد: بخش عمده مسائل مربوط به جنی شدن و آمدن جن به سراغ انسان، تخیل است. اگر هم واقعیت داشته باشد، خداوند بدین وسیله انسان را حفظ می کند و هرکس آن را حرز کند و به فرزندانش بیاویزد، شیاطین و اجنه به این فرزند آسیبی نمی رسانند.

 

آیت الله علم الهدی یادآور شد: خواندن آیة الکرسی و چهارقُل در مورد بیماری، درد، نگرانی و پریشانی خیلی مؤثر است اما خواندن آن شرط دارد و صرفا خواندن متن آن ها مطرح نیست؛ باید با توجه به معنای الفاظ خوانده شود کأنه معنای آن عبارت را اراده می کنید؛ یعنی برای نمونه وقتی می گویید «قُل أعوذُ برَبِّ النّاس»، یعنی اراده می کنید با خدایی سخن بگویید که اولا واقعیتی زنده و قیوم است که به خودش متکی است./820/202/ب1

ارسال نظرات