۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۳۱۳۷۵۸

ژنو 3، کارشکنی با شروط مأیوس

خبرگزاری رسا ـ سفیر امریکا در مسکو بر راه‌حل سیاسی در سوریه تأکید می‌کند و راه‌حل نظامی را غیرممکن می‌داند اما آنچه در صحنه میدانی یا روی میز مذاکرات ژنو رخ می‌دهد، در نقطه مقابل و استمرار بحران و جنگ قرار می‌گیرد.
پرچم سوريه

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، با اینکه سفیر امریکا در مسکو بر راه‌حل سیاسی در سوریه تأکید می‌کند و راه‌حل نظامی را غیرممکن می‌داند ولی آنچه در صحنه میدانی یا روی میز مذاکرات ژنو رخ می‌دهد، در نقطه مقابل و استمرار بحران و جنگ قرار می‌گیرد. محافل انگلیسی با ترسیم بن‌بست در بحران نظامی و سیاسی، تجزیه ناگزیر را تجویز می‌کنند و این در حالی است که تغییر معادله میدان در چهار ماه گذشته، حتی بر تاکتیک‌های مدیریتی امریکا اثر گذاشته و رایزنی‌های کری و لاوروف از آن حکایت دارد که دیدگاه و تحلیل و توصیه‌های مسکو، مبنای اصلی در نشست ژنوـ3 می‌باشد. شورای عالی معارضان که عربستان آنها را با حمایت ترکیه و قطر و با ترکیبی از تروریست‌های مورد حمایت تشکیل داده در نگاه روسیه از وجاهت و مشروعیت برخوردار نیستند و تروریست‌های جیش‌الاسلام و احرارالشام نمی‌توانند در مذاکرات شرکت کنند. مضافاً اینکه از نگاه روسیه باید طیف گسترده‌تری از معارضان که قبلاً هم در مسکو نشست‌های مقدماتی را برگزار کرده‌‌اند در رایزنی و مذاکرات ژنو شرکت داشته باشند، به همین دلیل یک تیم از پنج گروه لائیک باید به موازات و با همان تعداد نماینده (15نفر مذاکره‌کننده و 15نفر مشاور) در کنار هیئت مذاکره‌کننده ریاض قرار گیرند.

 

اگرچه حزب‌ اتحاد دموکراتیک کردی (صالح مسلم) در این تیم پنج جانبه تعریف شده ولی به دلیل مخالفت و شرط‌گذاری ترکیه و تروریست‌ نامیدن آنها، در فاصله دو هفته آینده و در حاشیه نشست امنیتی مونیخ مورد تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت. هیئت مذاکراتی ریاض که از قبل شرایط خود را نامساعد ارزیابی کرده و قادر به حمایت از نماینده تروریست‌ها در ترکیب خود نیست، شرط توقف درگیری و آتش‌بس را برای حضور در مذاکرات مطرح کرده ولی در ژنو حاضر شده است.

 

دیمیستورا که در مواضع اخیر خود، تأکید کرده براساس قطعنامه 2245 مسئولیت و مشروعیت انحصاری برای تعیین تیم مذاکره‌کننده را داراست و باید محورهای گفت‌وگو را مشخص نماید، هرگونه پیش‌شرط را رد کرده و از امشب مذاکره با تیم اعزامی حکومت سوریه را شروع می‌کند تا طی روزهای آینده، تکلیف و ترکیب هیئت‌های معارض را روشن کند. اگرچه امریکا با روسیه روی چارچوب‌های فوق توافق کرده ولی حاضر نیست عربستان و ترکیه را تحت فشار قرار دهد و روندهای فعلی که تصویر امیدوارکننده‌ای در ژنوـ3 را نشان نمی‌دهد قابل قبول می‌داند تا وضعیت خود را در شمال شرق سوریه تحکیم نماید.

 

 

اگر برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد قوانین سری روسیه ـ امریکا در حوزه‌های یونان، قبرس، اوکراین و سوریه را نادیده بگیریم، متغیرهای میدانی هم به لحاظ پیشروی‌های راهبردی ارتش سوریه علیه تروریست‌ها و هم به جهت درگیری‌های مهم و فی‌مابین تروریست‌ها در شمال و جنوب سوریه و هم برنامه‌ عملیاتی فوری در حلب و ادلب پیام روشنی منعکس می‌کنند. این متغیرها نشان می‌دهند شروط مأیوسانه تروریست‌ها و حامیان آنها برای مشارکت و مذاکره در ژنوـ3 حاکی از فقدان کارت‌های بازی و مذاکره است و از مذاکرات ژنوـ3 صرفاً توقف عملیات‌های نظامی و دریافت کمک‌های جدید را دنبال می‌کنند چراکه اگر در گذشته روی تشکیل حکومت انتقالی در سوریه و طی مذاکرات تأکید می‌کردند، امروز فقط تشکیل حکومت وحدت ملی می‌تواند در دستور کار مذاکرات ژنوـ3 قرار گیرد. این بدان معناست که هم در معادله میدانی و هم در سقف مطالبات سیاسی، دست‌های خالی برای تروریست‌ها و حامیان آنها باقی مانده است و مانورهای شرط‌گذاری برای حضور در مذاکرات یک رویکرد محاسبه‌شده است تا در کنار آتش‌بس، به اوضاع خود سامان دهند و به امید تغییر معادله میدان، خود را بازسازی کنند./998/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات