۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۳۱۳۸۶۱
رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی:

روشنگری و روشنفکری امام رمز پیروزی انقلاب اسلامی بود

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی گفت: پیام اصلی سیاست امام (ره) حفظ منافع ملی و ارزش‌های انقلاب در یک طرف و در طرفی دیگر دست دوستی دادن به ملتهای جهان و برقراری تعاملی سازنده بود.
روحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حمید روحانی رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی، عصر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد، با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر، با طرح این سوال که امام چگونه امام شد و چه ویژگی هایی داشت و چه شد که این تحول عظیم و انقلاب اسلامی در کشور به وجود آمد گفت: امام راحل علیه همراه تحصیل به دنبال تهذیب بود.


وی با بیان اینکه امام خمینی از دوران ابتدای طلبگی دنبال اساتید عرفان و اخلاق بود و از اساتید اخلاقی حوزه بهره می برد افزود: خوب مشرب بودن، اهمیت به ورزش، پرهیز از مقدس بازی، صداقت با دوستان، امین دوستان روحانی و طلبه از ویژگی های بارز امام خمینی(ره) بود.


حجت الاسلام روحانی در ادامه با توجه به فرمایش امام خمینی(ره) خطاب به طلاب که می فرمایند: اگر یک قدم برای تحصیل علم بر می‌دارید، باید دو قدم در راه تهذیب نفس بردارید.افزود: یکی از ویژگی های برجسته امام اهل تفکر بودن ایشان بود و این برای کسانی که به فکر و تفکر عادت ندارند سخت و مشکل است.

 

مورخ انقلاب اسلامی گفت: امام از همان دوران اول طلبگی برنامه تشکیل حکومت را در سر داشتند که ایشان بعد از خودسازی بلافاصله به محیط سازی پرداخت ودر مدرسه علمیه فیضیه درس اخلاق گذاشت و بزرگانی را پرورش داد.

 

وی تصریح کرد: امام رحمت الله علیه در سایه تفکر خودسازی، تحلیلگر برآمد ودر سایه این تفکر به این نتیجه رسید که بهترین یاور برای علماء و بزرگان، مردم هستند و باید از مردم کمک گرفت و برپایه این اصل برنامه خود را برای از هم پاشیدن حکومت شاه آورده بود.

 

رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی با بیان اینکه امام در مردم شناسی بی نظیر و شناختی بسیار عمیق و ریشه ای از مردم داشت اظهار کرد: روز 16 مهر 1341 که نهضت آغاز شد در جمع مراجعی که در بیت آیت الله حائری جمع شده بودند امام فرمود: اگر می خواهیم ایران و اسلام از اضمحلال رهایی یابد باید ریشه دودمان پهلوی را بزنیم که این سخن امام در آن روز با تعجب حاضرین مواجه شد که امام در پاسخ گفت: ما قدرتی داریم که از بمب قوی تر است و آن قدرت، مردم است .

 

وی با بیان اینکه امام تا زمانی که زنده بود با مردم حرف می زد و آگاهی می بخشید عنوان کرد: روشنگری و روشنفکری امام رمز پیروزی انقلاب اسلامی بود.

 

مورخ انقلاب اسامی در ادامه به بیان خاطره ای از خود پرداخت و گفت: جریانی برای امام اتفاق افتاد که بنده شاهد بودم و این برای بنده خیلی نامفهوم و مبهم بود که در سال 1342 بعد از آنکه کماندوهای شاه به مدرسه فیضیه حمله کردند و آن را به آتش و خون کشیدند٬ چند روز بعد از آن حادثه٬ شبی را به منزل امام(ره) رفتم و در نماز جماعت آنجا شرکت کردم، بعد از نماز ایشان چند دقیقه ای می نشستند تا اگر کسی مسئله ای دارد آن را مطرح کند

 

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و بنیاد انقلاب اسلامی افزود: یادم هست از روحانیون حاضر کسی از امام این سوال را پرسید که اکنون دولت نشان داد که از انتقاد به شدت دوری میگزیند و انتقادناپذیر است و در مقابل چهار تا اعلامیه و نصیحت شما دست به یک چنین جنایتی زدند و فیضیه را به آتش و خون کشیدند٬ آیا در چنین شرایطی اعلامیه دادن و سخنرانی کردن عقلایی است؟ و در مقابل توپ و تانک اعلامیه میتواند کارایی داشته باشد؟امام فرمودند: ما با کسی سر جنگ نداریم تا بحث از این باشد که در مقابل توپ و تانک اعلامیه کارایی داشته باشد یا خیر٬ بلکه ما یک سلسله وظایف شرعی داریم که باید حقایق را برای مردم بیان کنیم اما اگر بتوانیم مردم را به وظایف اسلامی خویش آشنا سازیم٬ شاه و ساواک دیگر در این کشور نمیتوانند بمانند و لذا باید بروند.

 

وی با اشاره به فرمایش امام به اینکه اگر ما بتوانیم ملیت ایران را به وظایف اسلامی آشنا کنیم شاه و ساواک نمی توانند در این کشور زندگی کنند اظهار کرد: پیام اصلی سیاست امام (ره) حفظ منافع ملی و ارزشهای انقلاب در یک طرف و در طرفی دیگر دست دوستی دادن به ملتهای جهان و برقراری تعاملی سازنده بود که امام فرمود ما با کسی سرجنگ نداریم.


مورخ انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه امام (ره) از همه اقشار جامعه شناخت کامل داشت و چون برنامه ریزی کرده بود که از حرکت مسلحانه استفاده نکند، خاطر نشان کرد: در سایه روشنفکری امام این نهضت فراگیر و انقلاب به وجود آمد.


وی در ادامه با اشاره به اینکه ویژگی منحصر به فرد امام خمینی که دشمنان از آن هراس داشتند نفوذ ناپذیری امام بود ابراز کرد: بعد از به صحنه آمدن سازمان منافقین برخی از شخصیت‌های بزرگ بر اثر نفوذپذیری‌شان به امام (ره) نامه نوشتند و آن‌ها را تأیید کردند، اما امام هیچ‌گاه آن‌ها را تأیید نکردند و یک‌تنه در مقابل همه‌ی حمایت‌ها ایستادند تا ماهیت واقعی این گروهک منحرف برای همه فاش شد و این نفوذ ناپذیری در سایه تفکر و اینکه از اوضاع کاملا در جریان بود است.

 

رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی در پایان گفت: همیشه در اطراف شخصیت‌های بزرگ، افرادی ظاهرالصلاح هستند که با چهره‌ی انقلابی و اسلامی سعی می‌کنند نزدیک شوند و نفوذ کنند، این‌ها در گذر زمان تبدیل می‌شوند به افراد معتمد تا جایی که حرف این افراد وحی منزل می‌شود بزرگترین ضربه ای که بزرگان ما خوردند اعتماد به اطرافیان بود و امام رحمت الله علیه هیچکس را برای خود معتمد نمی دانست و نفوذ ناپذیری امام به گونه ای بود که هیچکس را برای خود معتمد نمی دانست/859/202/ب3

ارسال نظرات