۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۳۱۳۹۱۲
مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی در گفت‌وگو با رسا:

مفهوم دعوت همگانی رهبر انقلاب برای شرکت در انتخابات/ تمکین به قانون در همه مراتب زمینه‌ساز انتخابات سالم است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی با اشاره به دعوت رهبر معظم انقلاب از همگان برای شرکت در انتخابات گفت: فرمایش ایشان ناظر به ایرانی بودن و زندگی در چارچوب قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ چرا که ایرانی بودن یک مسأله عام است و ارتباط به دین، مذهب و انقلاب هم ندارد.
ll

 

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، مشارکت در انتخابات و رأی دادن از مؤلفه‌های اساسی رفتار سیاسی شهروندان محسوب می‌شود. انتخابات به عنوان یک رفتار سیاسی، مبین مرتبه‌ای از مشارکت سیاسی است که هر جامعه و هر فردی در جامعه بر اساس فهم سیاسی خود در محیط جغرافیایی، جهت حمایت، اصلاح و تغییر در آن شرکت کرده و در واقع بخشی از اراده‌ی مردم را در اداره‌ی امور کشور به حکومت واگذار می‌کند.

 

با توجه به اهمیت انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و تأکید مقام معظم رهبری بر حق الناس بودن انتخابات از مرحله تأیید صلاحیت تا اعلام نتایج، گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام صفدر محمدی، مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان غربی انجام شد که تقدیم حضور علاقه‌مندان می‌شود؛

 

رسا ـ رهبر معظم انقلاب در دیدار با ائمه جمعه نکات مهم و کلیدی درباره حق الناس در انتخابات مطرح کردند. به نظر شما ابعاد و مصادیق حق الناس در انتخابات کدام است؟

 

رأی دادن و شرکت در انتخابات مثل سایر حقوق مادی و معنوی از حقوق مردم محسوب می‌شود؛ بنابراین مسؤولان نیز تکلیفی جهت رعایت حقوق مردم دارند. صیانت از آرا و منظم و دقیق انجام دادن آن بسیار مهم است تا این امر که حق الناس ملت است، خدشه‌دار نشود.

 

مقام معظم رهبری انتخابات را حق مردم می‌دانند، ناظر بر این است که مردم حق دارند در امنیت و آرامش به سر ببرند. دشمنان اسلام در صدد نفوذ در نظام جمهوری اسلامی، خدشه‌دار کردن اقتصاد مملکت، از بین بردن امنیت کشور و به سقوط کشاندن منافع ملی هستند.

 

بنابراین این یک حق سیاسی، الهی و مردمی است که باید مراقبت شود تا نفوذ آمریکا و بیگانگان تأثیرگذار بر مملکتمان نباشد و امنیت و اقتصاد ما بیش از پیش شکوفاتر و بهتر شود؛ چرا که اگر مواظبت نباشد و این امر مراعات نگردد، أثر نفوذ بیگانگان˓ خود را نشان خواهد داد. در نتیجه مجلس ضعیفی خواهیم داشت و مجلس ضعیف هم قدرت ایستادگی در برابر بیگانگان را نخواهد داشت.

 

 

رسا ـ ویژگی نامزدها و داوطلبان شایسته و راه‌های شناخت آن کدام است؟



انقلابی بودن، وابسته به نظام بودن، متقی و دیندار بودن و از اصول اخلاقی تبعیت کردن از ویژگی‌های فردی یک نماینده است. اما از جهت دیگر علم، تخصص و آگاهی به مسائل روز و مانند این‌ها در مورد نمایندگان مطرح است.

 

ولی راه شناخت کدام است؟ مقام معظم رهبری فرمودند: «من در انتخابات به کسانی که قابل اعتماد بوده و در جهت پیشرفت دین و نظام حرکت می‌کنند رأی می‌دهم و کسانی که نمی‌شناسم را هم به تبعیت از آن افرادی که اینان را معرفی کردند رأی خواهم داد.» به عقیده بنده فرمایش مقام معظم رهبری بهترین راهکار برای شناختن این افراد است. اما استفاده از نظر علما، بزرگان، دینداران و دلسوزان انقلاب هم در کنار آن می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

 

رسا ـ رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم به مناسبت 19 دی ماه همگان حتی مخالفان نظام و رهبری را به شرکت در انتخابات دعوت کردند. علت این تأکید و دعوت رهبری برای حضور همگان در پای صندوق‌های رای چیست؟

 

مسأله ایرانی بودن یک مسأله عام است و ارتباط به دین، مذهب و انقلاب هم ندارد. کسی که در این مملکت زندگی می‌کند حق دارد در سرنوشت مملکتش دخالت داشته باشد. بنابراین شرکت در انتخابات ولو مخالف نظام و انقلاب در حقیقت کمک به سرنوشت خود شخص و کمک به امنیت و آرامش فرد است.

 

عاقلانه است که انسان برای خود و اهداف زندگی‌اش تصمیم‌گیری کند. به نظرم فرمایش مقام معظم رهبری ناظر به ایرانی بودن و زندگی در چارچوب قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

 

 

رسا ـ حضور گسترده مردم در انتخابات چه تأثیری در سرنوشت کشور دارد؟

 

دشمنان به مردم نگاه می‌کنند. کشور را مردم نگه می‌دارد. دولت را مردم تشکیل می‌دهند. مجلس چه مجلس شورای اسلامی و چه شورای نگهبان را مردم تشکیل می‌دهند. دولت عصاره ملت است. هر مقدار گستردگی ملت در انتخابات بیشتر شود، نشانگر آن است که مردم در پشت نظام و دولتشان با اقتدار ایستاده‌اند و همین امر موجب ناکام ماندن دشمنان در عملی کردن توطئه‌های شومشان می‌شود.

 

رسا ـ هجمه‌های اخیر به شورای نگهبان را درباره رد صلاحیت‌ها چگونه تحلیل می‌کنید؟

 

همان‌طور که مقام معظم رهبری هم در صحبت‌های اخیر تأکید داشتند، حمله به نهادهای قانونی کار صحیحی نیست. شورای نگهبان هم یک نهاد قانونی است و به عنوان شوراییست که نگهبان قانون اساسی در کشور است. طبیعتا آن‌ها بر اساس اعتمادی که از طرف مقام معظم رهبری، حقوقدانان و فقهاینشان به آنان شده، مورد تأیید قرار گرفته‌ و انتخاب شده‌اند. کارهایشان بر اساس اصل قانون اساسی است.

 

حمله کردن به شورای نگهبان در راستای رد صلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت‌ها، قانونی نیست. کسانی که می‌خواهند در خانه ملت قانون‌گذاری کنند، باید بیشتر از همه پایبند به قانون باشند. نامزدی که به خاطر رد صلاحیت به هیچ چیز پایبند نباشد چگونه می‌تواند به مجلس راه پیدا بکند و حراست از قانون کرده و یا در تصویب قانون تصمیم درستی بگیرد؟

 

بنابراین به نظر من بر اساس قانون حمله به شورای نگهبان درباره رد صلاحیت‌ها و متهم کردن به جناح بندی و مانند این‌ها خودش بر خلاف قانون است. هر که این کار را بدون دلیل بکند نوعی تناقض گویی است. مردم باید متوجه باشند افرادی که این چنین می‌کنند قابل اعتماد نیستند و نباید از چنین افرادی حمایت کنند.

 

اگر کسی اعتراضی داشته باشد می‌تواند در وقت معین از مجرای قانونی اقدام کند و احتمال دارد شکایت این شخص در مجرای قانونی مورد بررسی قرار گرفته و جواب مثبت هم بگیرد. ولی آنچه که اهمیت دارد این است که باید اصل قانون را محترم شمرد و عدم احترام به قانون موجب هرج و مرج می‌شود. عده‌ای که به خاطر قانون رد صلاحیت شده و یا عدم احراز صلاحیت شده‌اند، نباید مورد تهمت قرار بگیرند. چرا که این هم خلاف شرع و هم خلاف نظام جمهوری اسلامی است.

 

 

رسا ـ قانون‌گرایی و تمکین به نظر شورای نگهبان لازمه یک انتخابات سالم و آرام است؛ چرا عده‌ای ساز مخالف می‌زنند؟

 

اصل قضیه همان‌طور که عرض کردم به علت عدم علم و آگاهی است. عامل دیگرش عدم آشنایی معترضان به قانون است. البته این را ما از باب خوش بینی عرض می‌کنیم که شاید به قانون آشنا نیستند، برخی نظرات بدبینانه دارند.

 

عده‌ای هم از پایه با نهاد شورای نگهبان در قانون اساسی مخالف‌اند. اینان عده کمی هستند. اگر خوش بینانه بنگریم این اعتراضات به دلیل عدم اطلاعات و آگاهی مطرح می‌شوند، من معتقدم اگر اینان توجیه شوند و قانون را مطالعه کرده و یا از افراد سرشناس مشورت بگیرند، شاید قضیه برایشان حل شود.

 

گذشته از این‌ها انسان وقتی ضرر می‌بیند، وجهه حق به جانب گرفته و بعضا هم نعوذ بالله شیطان او را وسوسه می‌کند. بعضاً هم مسائل کشور را جدی نمی‌گیرند و یا یک عده با وجود اینکه می‌دانند رد صلاحیت می‌شوند اما باز هم می‌خواهند خودی نشان دهند. این‌ها مسائلی است که به اخلاق و انصاف و عدالت انسان بر می‌گردد که اگر اینها را در خود پررنگ کنیم این قبیل مسائل پیش نخواهد آمد.

 

رسا ـ با توجه به این‌که افراد رد صلاحیت شده دارای سوابق سوء جانبداری از فتنه‌گران یا سوابق کیفری و امنیتی و مسائلی از این قبیل هستند، آیا تایید صلاحیت آنان حق الناس نیست؟

 

اگر کسی واقعا از لحاظ قانونی نمی‌تواند وارد این جرگه شده و مورد تأیید قرار گیرد، بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری این تضییع حقوق نظام جمهوری اسلامی است. ما معتقدیم که این اقدام صورت نمی‌گیرد؛ چرا که شورای نگهبان متشکل از شش نفر حقوقدان عادل و فقیه است که ناظر بر قانون اساسی هستند و بر اساس مستندات بررسی می‌کنند. اگر چنین چیزی اتفاق بیافتد تضییع حقوق مردم و نظام جمهوری اسلامی بوده و قابل اغماض نیست.

 

رسا ـ به نظر شما آیا هجمه به شورای نگهبان، فضا را برای نفوذ غیر خودی‌ها باز نمی‌کند؟

 

کاملا همین‌طور است. حمله به شورای نگهبان یا در هر صورت حمله به هر بخشی از قانون اساسی زمینه نفوذ بیگانگان را فراهم کرده و همانند فتنه 88 که خلاف قانون عمل کردند و همگی بعینه دیدیم که نفوذ دشمنان شکل گرفت، همان مقدار که خلاف قانون عمل می‌کنند در واقع راه را برای نفوذ دشمن باز کرده و هموار می‌کنند./936/403/ر

ارسال نظرات