۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۳۱۴۰۷۹
آیت الله نمازی:

فلسفه امر به معروف و نهی از منکر مراقبت از یکدیگر است

خبرگزار رسا ـ نماینده ولی فقیه درکاشان گفت: مراقبت از یکدیگر اساس و فلسفه امر به معروف و نهی از منکر است تا مومنین در آسیب ها و تهدیدات وخطرات پیش رو هوای یکدیگر را داشته باشند و نسبت به هم احساس مسؤولیت کنند و بی تفاوت نباشند.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه درکاشان، بعد از ظهر امروز در دیدار با مدیرکل دادگستری استان اصفهان با تبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب گفت: امام در دوازدهم بهمن سال 57 بعد از 14 سال تبعید و مبارزه علیه ظلم و ستم وارد میهن اسلامی شد و رخداد مهم را و وقایع انقلاب اسلامی باید در خاطرات تاریخ ثبت و ضبط شود.

 

وی درادامه با اشاره به این که، بشر موجود پیچیده و ناشناخته ای است وفقط خدا می داند که چه خلق کرده است گفت: انسان موجودی منفعت طلب و فرصت طلب است که همیشه به دنبال منفعت است.

 

آیت الله نمازی، همچنین با بیان این که لازمه تکامل منفعت طلبی است اما منفعت طلبی تعریف شده در چارچوب و براساس حکمت و دارای مرز باشد، گفت: هیچ انسانی را نمی توانید پیدا کنید که به دنبال ضرر باشد و این روحیه منفعت طلبی انسان نیز براساس حکمت است چرا که لازمه تکامل، منفعت طلبی است اما منفعت طلبی تعریف شده در چارچوب و دارای مرز و براساس حکمت باید باشد.

 

وی انسان بدون توحید را موجود خطرناکی دانست و تأکید کرد: انسان اگر تربیت شد و تعلیم دید و تزکیه شد، همیشه در چار چوب است، اما اگر انسان در مراتب معرفت، اگر معرفت نداشته باشد و یا در معرفت ضعیف باشد با مشکل روبرو می شود.

 

نماینده ولی فقیه درکاشان یادآور شد: انسان زمانی که پست و موقعیت اجتماعی پیدا کرد و میز و صندلی در اختیارش قرار گرفت و موقعیت اجتماعی پیدا کرد و عده ای اطراف او را گرفتند و به او احترام گذشتند، خدا را فراموش می کند و از حدود و مرز خود خارج می شود، بنابراین خداوند انبیا و اولیاء را فرستاده و تعالیم انبیاء و مباحث معرفتی آنها دائما به انسان تذکر می دهد.

 

وی انسان منهای توحید و معرفت الله و ایمان را موجود خطرناکی دانست و افزود: انسان طغیانگر است و به حد و حدود قانونی خود قناعت ندارد و به دنبال این است که آنچه را دیگران دارند را نیز تصرف کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیزبه عنوان تذکر نه امر نهی به انسان ها نام برد و افزود: فریضه امر به معروف و نهی از منکر برای این است که مومنین هوای یکدیگر را داشته باشند و مراقب هم باشند و در آسیب ها و خطراتی که متوجه آنها است یکدیگر را نجات دهند.

 

به گفته وی، گاهی اوقات تهدیدات معنوی و یا  اخلاقی است از جمله غیبت و دروغ که در نظارت عمومی فلسفه امربه معروف و نهی از منکر نظارت همگانی است در صورتی که هیچ کس حق ندارد به دیگری امرو نهی کند چرا که انسان ها همه در عرض یکدیگر هستند و هیچ کس بر دیگری ولایت ندارد.  

 

نماینده ولی فقیه درکاشان یادآور شد: در همه سیستم های حاکمیتی دنیا نظارت وجود دارد و مسلمان و غیر مسلمان هم ندارد، اما اقتضای حفظ امنیت و سلامت جامعه این است که به غیر از مراقبت های عمومی، جایگاه ویژه کارشناسی و تخصصی روی نهادهای حاکمیتی باید وجود داشته باشد.  

 

به گفته وی، بسیاری از خلاء های موجود امروز جامه، تعرض به حقوق و اموال عمومی و بیت المال و اختلاس ها است که  متأسفانه در سال های اخیر به دلیل ضعف نظارت ها زیاد شده و سبب شرمندگی و قابل دفاع نیست که چرا در حکومت اسلامی شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.

 

آیت الله نمازی با تأکید بر این که دستگاه های نظارتی باید اقتدار داشته باشند گفت: یک از اشکالاتی که وجود دارد سازمان بازرسی پرونده تشکیل می دهد اما در جاهای دیگر متوقف می شود./1307/202/ب3

ارسال نظرات