۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۳۱۴۱۳۰
کارشناس مسائل سیاسی:

پیروزی انقلاب اسلامی با پیوند مردم و ولایت فقیه حاصل شد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ابوطالبی با بیان این که رابطه میان مردم و ولایت فقیه سبب پیروزی انقلاب اسلامی شد،‌ گفت: توده‌‌ای‌ها، لبیرال‌ها،کمونیست‌ها و ملی‌گراها برای سرکوبی رژیم پهلوی تلاش می‌کردند، اما مردم خواستار حکومت دینی بودند و به پیروی امام خمینی(ره) روی آوردند و این مسأله به سبب جایگاه ویژه ولایت فقیه میان مردم بوده است.
برنامه پلاک 57 ولايت فقيه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی ابوطالبی، کارشناس مسائل سیاسی، امروز، در برنامه پلاک 57 رادیو معارف، به تبیین مفهوم انقلاب پرداخت و گفت: در ادبیات سیاسی انقلاب به یک حرکت سیاسی، اجتماعی، گفته می‌شود که دارای ویژگی‌های خاصی است و در مفاهیم سیاسی واژه‌های شبیه واژه انقلاب همانند شورش، کودتا، اصلاح و نهضت وجود دارد.

 

حجت الاسلام ابوطالبی ابراز کرد: شورش به یک حرکت کوتاه‌مدت و واکنشی گفته می‌شود که گذرا بوده و از سوی حکومت سرکوب می‌شود؛ همچنین کودتا یک حرکت نظامی است و یک‌شبه روی می‌دهد و در آن رییس‌جمهور و حکومت تغییر می‌کند؛ رفورم و اصلاح، حرکتی از درون نظام است که بر اساس مطالبات مردم روی می‌دهد؛ همچنین نهضت جریان تعلیم و آگاهی بخشی را در جامعه را بر عهده دارد.

 

تفاوت‌های میان مفاهیم انقلاب با شورش، رفورم، نهضت

وی در ادامه سخنانش تفاوت‌های میان مفاهیم انقلاب با شورش، رفورم و نهضت پرداخت و گفت: مهم‌ترین شاخصه انقلاب این است که مردم در ایجاد آن نقش اساسی ایفا می‌کنند و انقلاب بر اساس نارضایتی عمیق در جامعه انقلاب شکل می‌گیرد و این مسأله سبب به تغییرهای اساسی در جامعه می‌شود.

 

کارشناس مسائل سیاسی انقلاب را به انقلاب سیاسی و انقلاب اجتماعی تقسیم‌بندی کرد و افزود: انقلاب سیاسی به حرکت مردمی برای تغییر در سطح حاکمان است، اما انقلاب اجتماعی افزون بر تغییر در سطح حکومت، سبب تغییرهای اساسی در اجتماع می‌شود و ارزش‌ها، آرمان‌ها و ساختارهای اجتماعی تحت تأثیر انقلاب قرار می‌گیرند وگاهی از آن به انقلاب کبیر یاد می‌شود همانند انقلاب کبیر فرانسه و روسیه نمونه‌ای از آن است.

 

انقلاب اسلامی ایران متمایز نسبت به سایر انقلاب‌های جهانی است

 حجت الاسلام ابوطالبی در بخش دیگر از سخنانش با بیان این که مطابق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی ایران متمایز نسبت به سایر انقلاب‌ها جهانی است، عنوان کرد: انقلاب اسلامی، جزء انقلاب‌های کبیر محسوب می‌شود و ابعاد گسترده جهانی را در بر داشته و حکومت‌های مختلف جهانی را تحت تأثیر خویش قرار داده است.

 

 انگیزه‌های دینی، الهی و معنوی منشأ شکل‌گیری انقلاب اسلامی بوده است

وی با بیان این که منشأ و انگیزه شکل‌گیری انقلاب اسلامی را مهم‌ترین ویژگی آن بیان کرد و افزود: حضرت امام خمینی(ره) در این درباره فرموده است که انقلاب ما با انگیزه‌های دینی، الهی و معنوی شکل گرفته است، در حالی که سایر انقلاب‌های دنیا با انگیزه‌های مادی و خواسته‌های دنیوی ایجاد شده است.

 

حجت الاسلام ابوطالبی خاطرنشان کرد: یکی از تفاوت‌های انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها این است که سایر انقلاب‌های رویکرد لیبرالی و کمونیستی را دارند، اما انقلاب اسلامی مـتأثر از این دو جریان نیست و شعار «نه شرقی، نه غربی، انقلاب اسلامی» به همین جهت اشاره دارد که انقلاب اسلامی مـتأثر از مدل‌ها لیبرالی غربی و کمونیستی شرقی نیست.

 

 وی اظهار کرد: سایر انقلاب‌های جهان طبقاتی بوده و از سوی طبقه خاصی از جامعه همانند دهقان، کشاورز یا کارگر روی داده است، اما انقلاب اسلامی از سوی اقشار مختلف مردمی همچون کارگران، کشاورزان، معلمان دانشگاهیان و حوزویان به وجود آمده است.

 

کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: انقلاب‌هایی که در دنیا رخ داده رویکرد اقتصادی و سیاسی داشته است، اما انقلاب اسلامی همه جانبه و رویکرد اسلامی، الهی و دینی بوده و در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه تغییر ایجاد کرده است.

 

روحانیت و ولایت فقیه نقش مؤثری در پیروزی انقلاب اسلامی دارند

وی در بخش دیگر از سخنانش به نقش روحانیت و ولایت فقیه در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: نقش ویژه ولایت فقیه و پیروی مردم از ایشان یکی ویژگی‌هایی منحصر به فرد انقلاب اسلامی است.

 

حجت الاسلام ابوطالبی عنوان داشت: در برخی از گفتارهای اندیشمندان جهان آمده است که جای تعجب دارد که یک عالم ینی دارای سن بالا و با استناد به آموزه‌های دینی و قرون وسطایی، یک انقلاب را در دنیای مدرن طراحی کرده است که از مفاهیم جدیدی همانند آزادی و استقلال و رأی مدرم و جمهوری در آن وجود دارد.

 

نویسنده کتاب ارتجاع پس از انقلاب اسلامی با بیان این که تمام اندیشمندان جهان بر به تأثیر ولایت فقیه در پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق نظر دارند، گفت: جریان‌هایی همچون توده‌ای‌ها، لبیرال‌ها،کمونیست‌ها و ملی‌گراها برای سرکوبی رژیم پهلوی تلاش می‌کردند، اما مردم خواستار حکومت دینی بودند و به پیروی امام خمینی(ره) روی آوردند و این مسأله به سبب جایگاه ویژه ولایت فقیه میان مردم بوده است.

 

 امام خمینی (ره) با جسارت و شجاعت به مقابله با رژیم پهلوی پرداخت

کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: از میان علمای اسلام، امام خمینی (ره) با جسارت، شجاعت و پیشگامی در صدور بیانیه به مقابله با رژیم پهلوی پرداخت، و همچنین اعتقاد مردم به ولایت فقیه و نیابت فقها در زمان غیبت سبب شد مردم به رهبری امام خمینی (ره) روی بیاورند.

 

وی با بیان این که رابطه میان مردم و ولایت فقیه سبب پیروزی انقلاب اسلامی شده است، گفت: زمانی که انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌های سایر کشورهای اسلامی مقایسه می‌کنیم، نداشتن یک رهبر دینی در حرکت‌های مردمی احساس می‌شود.

 

کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: در این زمان رهبر معظم انقلاب در برابر حوادث و بحران‌های داخلی و بین المللی خواسته‌های ملت ایران را با اقتدار بیان می‌کند و فردی که انسجام مردم را در این زمان حفظ کرده، ولایت فقیه است.

 

رهنمودهای رهبر معظم انقلاب راهگشای بسیاری از مشکلات جامعه است

نویسنده کتاب ارتجاع پس از انقلاب اسلامی به وظیفه مردم و مسؤولان در برابر ولایت فقیه اشاره کرد گفت: مناسب است که مردم و مسؤولان جایگاه علمی ولایت فقیه را بشناسند و توجه دقیق به رهنمودهای رهبری داشته باشند، زیرا بیانات ایشان راهگشا بسیاری از مشکلات جامعه است.

 

حجت الاسلام ابوطالبی بیان کرد: مناسب است که مسؤولان با رصد رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و توجه شاخص‌ها انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) در حفظ و تقویت انقلاب اسلامی تلاش کنند./998/202/ب2

ارسال نظرات