۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۳۱۴۱۷۶
نویسنده رمان آوازبلند:

مسؤولان به التزامات رمان‌ها توجه کنند

خبرگزاری رسا ـ نویسنده رمان آوازبلند گفت: مسؤولان کشوری باید با ادبیات هنری آشتی کرده و به التزامات رمان توجه کنند؛ البته ادبیات‌گرانی هم معتقدند در رابطه با انقلاب نمی‌توانند رمانی بنویسند، بهتر است حداقل در ساده‌ترین شکل، داستان آن را بنویسند.
علي اصغر عزت پاک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اصغر عزت پاک عصر امروز در نشست تخصصی «داستان انقلاب؛ هویت، چالش و راهکارها» که در نمایشگاه «انقلاب اسلامی، هنر اسلامی» در کتابخانه جدید حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: تمام انقلاب‌هایی که در دنیا اتفاق افتاده است، محصولات فرهنگی فراوانی داشته است.

 

نویسنده رمان آوازبلند بیان کرد: انقلاب‌ها همواره ماجراهایی داشته‌اند که برای تاریخ و مردم مهم است تا درباره آن بدانند؛ انقلاب ایران هم از این ماجرا مستثنی نیست به ویژه این‌که جنس آن فرهنگی است.

 

وی ادامه داد: انسانی از جنس فرهنگ و معنا در انقلاب ایران برخواست تا زندگی مردم را تغییر دهد؛ در پس این انقلاب جنگی صورت گرفت که مردم را با مصائب بسیاری مواجه کرد.

 

عزت پاک ابراز کرد: بعد از هشت سال دفاع مقدس،‌ دریافتیم که آبشخور و سرچشمه شعارهای انقلاب نادیده گرفته شده است که در این خصوص، لازم بود به ادبیات نیز توجه بیشتری شود.

 

وی افزود: زنده شدن ادبیات پس از انقلاب اسلامی، یک قرائت حاکم درباره انقلاب داشت و عده‌ای را همسو با حاکمیت جلوه‌گر کرد؛ و یک قرائت شخصی درباره انقلاب داشت و همراه شدگان با آن را،‌ روشنفکر معرفی کرد.

 

این کارشناس ادبی خاطرنشان کرد:‌ کسانی که نگاهشان با قدرت حاکم در جمهوری اسلامی همسو است، ادبیاتی دارند که باید با نگاه دقیقی نگریسته شود.

 

وی یادآور شد: کتاب‌های «آه با شین» و «شاه بی شین» ارزنده‌ترین کتاب‌های داستانی ما هستند که نویسنده آن، آقای محمد کاظم مزینانی از برگزیدگان نویسندگی ما است.

 

عزت پاک تأکید کرد: نویسندگان در سده اخیر از توده مردم نبودند و همین امر سبب می‌شد که سخن مردم نادیده گرفته شود و حرف‌های آنان در عرصه‌های فرهنگی بیان نشود؛ بنابراین روح کلی این دوره و چرایی قیام مردم نادیده گرفته شد.

 

وی گفت: از آن‌جایی که در ادبیات داستانی به چرایی و حرکت انقلاب پرداخته نشد و مردم نیز تحقیقات کافی نداشتند، عده بسیاری پنداشتند که مذهبی‌ها و روحانیان با روند انقلاب مخالفند در حالی که اسناد چاپ شده از ساواک،‌ در سه جلد به مبارزات روحانیان می‌پردازد.

 

این نویسنده رمان تصریح کرد:‌ از داستان باید ایدئولوژی زدایی صورت گیرد؛ نباید با دیدگاه خاص داستان انقلاب را به تصویر کشید بلکه لازم است، با دیدگاهی روایت گونه آن را بررسی کرد.

 

وی تأکید کرد:‌ پرداختن به دین و مذهب و انقلاب اگر جدی، علمی و هنرمندانه باشد، کسی به آن ایدئولوژیک نمی‌گوید اما چنانچه یک ادبیات فرهنگی و مذهبی توجیه گر یک نظام حاکم باشد، دیگر نمی‌تواند اثرگذاری داشته باشد.

 

عزت پاک عنوان کرد: مسؤولان کشوری باید با ادبیات هنری آشتی کرده و به التزامات رمان توجه کنند؛ البته ادبیات گرانی هم معتقدند در رابطه با انقلاب نمی‌توانند رمانی بنویسند، بهتر است حداقل در ساده‌ترین شکل، داستان آن را بنویسند.

 

وی اظهار داشت:‌ رمان نمی‌ایستد تا به او برسیم و کنار هم نمی‌رود تا از آن بگذریم؛ باید میان رمان و مسؤولان آشتی به وجود آید نه این‌که بخش عظیمی از داستان‌ها را حذف کرد./997/202/ب2

ارسال نظرات