۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۳۱۴۳۱۹

قلمروهای گوناگون شعر انقلاب در کتاب «از نتایج سحر»

خبرگزاری رسا ـ سنگری شعر انقلاب، تعریف، چیستی، ویژگی‌ها و ابعاد آن را در کتاب «از نتایج سحر» بررسی کرده که به مخاطبان معرفی می‌شود.
کتاب «از نتايج سحر»

 

به گزارش خبرگزاری رسا، محمدرضا سنگری شعر انقلاب، تعریف، چیستی، ویژگی‌ها و ابعاد آن را در کتاب «از نتایج سحر» بررسی کرده که به مخاطبان معرفی می‌شود.

 

نویسنده در این اثر ابتدا به ارائه تعریفی از شعر انقلاب پرداخته و حدود و ثغور آن را بررسی می‌کند، سپس به ویژگی‌های شعر انقلاب به عنوان گونه‌ای جدید در شعر و ادب پارسی می‌پردازد. به اعتقاد نویسنده حضور واژگان جدید در ساحت شعر انقلاب اسلامی، شکوفایی و معرفی چهره‌های جدید در این گونه ادبی، کرانه‌ناپذیری و نداشتن جغرافیای محدود، حضور مسالمت‌آمیز سنت و تجدد را می‌توان از ویژگی‌های این گونه ادبی ذکر کرد.

 

سنگری با اشاره به این مجموعه گفت: در این اثر قلمروهای گوناگون «شعر انقلاب» را همانند حوزه «شعر آئینی» که خود آن نیز به چندین حوزه همانند شعر نبوی، علوی، فاطمی، عاشورایی، رضوی، نیایش، ستایش و انتظار تقسیم می‌شود و قلمروهایی از شعر دفاع‌ مقدس، عاشقانه، عارفانه و شعر اجتماعی و اعتراض را مورد بررسی، تحقیق و پژوهش قرار دهم.

 

این نویسنده با اشاره به این مطلب که تحقیق و پژوهش‌ها درباره «شعر انقلاب» در چندین جلد منتشر می‌شود، ادامه داد: جلد نخست این مجموعه با عنوان «از نتایج سحر» نامگذاری شده است که برگرفته از شعر معروف «باش تا صبح دولتت بدمد/ کاین هنوز از نتایج سحر است» است که برخی از دوستان آن را به بنده پیشنهاد داده‌اند. در جلد نخست این مجموعه به نگارش کلیات، ساحت‌ها و قلمروها، هویت و ویژگی‌های «شعر انقلاب اسلامی» پرداخته‌ام که دربردارنده حدود 300 صفحه است.

 

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: «ما نمی‌توانیم از دلبستگی و وابستگی و گره‌خوردگی آوندهای فکر و جانمان با انقلاب اسلامی چشم بپوشیم. ما نسلی هستیم که با انقلاب بالیدیم، پرورده شدیم، و در هوای بهشتیِ آن خود را یافتیم. ما به عصر صبح تعلق داریم؛ عصر جان‌های پاکی که عزیزانه زیستند و شهیدانه رفتند. عصر زنان و مردانی که رخوت و خواب و خمیازة پیشین را به بیداری و شور و شعور و شکفتن بدل کردند. و ادبیات این عصر، بخشی از هویت این نسل است که پاسداشت آن، تکریم و سپاس ما به پیشگاه چنین نسلی می‌تواند باشد. از خدا که بگذریم ـ که هرگز از ما نخواهد گذشت ـ وجدان و سائقة درونی را چه کنیم که ما را به دیده‌بانی و نگاهبانی ارزش‌ها، عظمت‌ها، فضیلت‌ها، و میراث این نسل ارغوانی می‌خواند!

 

غفلت از ادبیات و فرهنگ و نادیده گرفتن آن، که برگ شاخص شناسنامة ماست، بیدادی است بزرگ و گناهی نابخشودنی که هرگز علاقه‌مندان و دوستان انقلاب آن را تاب نخواهند آورد. هرکس در خویش توانی می‌یابد که می‌تواند بخشی از این یادها و یادگارها را نگاه دارد، وظیفة خطیر اوست که کوتاهی نورزد و سستی و به فردا و دیگران واگذار کردن روا ندارد. پرداختن به ادبیات انقلاب و شعر انقلاب وظیفه و فریضه است و آنکه این عصر را زیسته و هم‌نفس خلقِ لحظه‌‌به‌‌لحظة ادبیات این دوره بوده، باید توان و همت به میدان آورَد و آن را به نسل‌های پسین بسپارد.»

 

گفتنی است کتاب «از نتایج سحر» در 413 صفحه، قطع رقعی و با قیمت 20 هزار تومان منتشر شده است./998/د102/ق 

منبع: سوره مهر

ارسال نظرات