۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۳۱۴۳۴۱

دلایل کاهش مطالعه کتاب زیر ذره‌بین کارشناسان فرهنگی

خبرگزاری رسا ـ همزمان با برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان، کارشناسان فرهنگی دلایل کمبود مطالعه در این استان را بررسی کردند.
بررسي  دلايل کاهش مطالعه کتاب

 

به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان، کارشناسان فرهنگی دلایل کمبود مطالعه در این استان را بررسی کردند.

 

در این برنامه که در بخش جنبی نمایشگاه برگزار شد، راهکارهای افزوده شدن کتاب به سبد خرید خانوار مورد کنکاش قرار گرفت.

 

موسی جاودان، دکترای روانشناسی تربیتی و عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان در این میزگرد، اظهار کرد: حذف کتاب از سبد خانواده پیامدهای سنگینی مانند افزایش آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد و می‌توان با ترویج مطالعه کتاب مانع به وجود آمدن هزینه‌های سنگین‌تر شد.

 

به گفته وی دنیای مجازی، اینترنت، ماهواره‌ها و تلویزیون جای کتاب را گرفته است و متأسفانه ما دیگر مردم فرصتی برای مطالعه کتاب ندارند.

 

جاودان همچنین با تأکید بر تأثیر مسائل اجتماعی و اقتصادی بر کاهش مطالعه، افزود: طبیعی است کودکان کار و یا خانواده‌ای که درگیر تأمین معیشت خود هستند، مطالعه نمی‌کنند.

 

سید‌رضا هاشمی، مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه نیز دراین زمینه گفت: تکنولوژی راه‌های جدیدی ایجاد کرده و شکل مبتذلی از مطالعه به وجود آورده است.

 

این کارشناس بیان کرد: وقتی تورم بالا باشد نخستین چیزی که از سبد خانواده‌ها حذف می‌شود اقلام فرهنگی است و با توجه به این‌که عمده‌ترین مصرف‌کننده اقلام فرهنگی، طبقه متوسط است وقتی این قشر از جامعه درگیر حاشیه‌های زندگی شود سبد فرهنگی آن خالی می‌شود.

 

هاشمی‌زاده ممیزی شدید را نیز از علل اصلی بی‌رغبتی مردم به کتاب دانست و گفت: وقتی علاقه‌ها پوشش داده نشود دلسردی به دنبال خواهد داشت و انگیزه برای خرید یا خواندن کتاب از بین می‌رود.

 

مصطفی عبدی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قشم و جامعه‌شناس اظهار کرد: برای این‌که این آسیب مرتفع شود باید هم دولت و هم مردم در هر دو بخش این رابطه رویکرد نشان دهند یا به اصطلاح جامعه‌شناسی "تفسیرگرا" تفسیر و فهم‌شان از کتاب و مطالعه تفسیر شود، خیلی کم پیش می‌آید که ما کتاب را به خاطر لذت از خود کتاب بخوانیم.

 

وی عنوان کرد: بحران دیگری که در حال حاضر با آن مواجه هستیم این است که متأسفانه برخی برای داشتن یک ژست روشنفکرانه و تنها برای نمایش یک سری کتاب‌ها را تهیه و شاید مطالعه کنند و از برخی کتاب‌ها برای کسب نشان فرهیختگی استفاده می‌کنند.

 

سیزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان از 10 بهمن با حضور 670 ناشر داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بندرعباس آغاز شده و تا 16 بهمن میزبان میزبان مردم خواهد بود./998/د102/ق 

منبع: مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران

ارسال نظرات