فلسفه سیاسی شیعه براساس مردم سالاری دینی تشکیل شده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عبدالمجید اشکوری، کارشناس مسائل سیاسی، در برنامه پلاک 57 رادیو معارف، به مبانی فلسفه سیاسی شیعی اشاره کرد و گفت: هر نظام سیاسی مبتنی بر فلسفه سیاسی شکل گرفته است و این نظریه به دو بخش فلسفه سیاسی تئوری محور و عملگرا تقسیم میشود.
حجت الاسلام اشکوری به ویژگیهای فلسفه سیاسی تئوری محور اشاره و بیان کرد: در این اندیشه در ابتدا یک نظریه و تئوری برای برپایی نظام شکل میگیرد و براساس آن نظام و حکومت تشکیل میشود، همچنین رفتارهای مسؤولان در چارچوب این ساختار برای تحقق این تئوری انجام میشود.
کارشناس مسایل سیاسی به بیان شاخصههای فلسفه سیاسی عملگرا پرداخت و ابراز کرد: در این نظریه، در ابتدا به گونه عملی نظام سیاسی تشکیل میشود و بعد از اجرائی شدن آن، تئوری و نظریهپردازی آن برای توجیه رفتار خویش نگاشته می شود و در این فلسفه عمل مقدم بر تئوری است و گاهی این تئوری ها عقلانی و گاهی نیز شرعی و گاهی به دلیل الگوبرداری عمل دیگران است.
وی با بیان این که فلسفه سیاسی شیعی، تئوری محور است، گفت: عناصر تئوری فلسفه سیاسی شیعی از سه عنصر اساسی همچون نگاه هستی شناسه به عالم، پذیرفتن حاکمیت صالحان و دوری از حکومت طاغوت تشکیل شده است.
حجت الاسلام اشکوری با بیان این که نگاه هستی شناسانه به عالم، تأثیر به سزایی بر فلسفه سیاسی شیعه دارد، افزود: بر اساس این دیدگاه، عالم مبتنی برحکمت الهی به وجود آمده است، بنابراین نظام احسن بوده و در این نظام سنتهای الهی وجود دارد.
کارشناس مسایل سیاسی عنوان داشت: یکی از سنتهای الهی این است که «لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم» بدین معنا که تا زمانی مردم نخواهند، تغییر و تحولهایی در جامعه ایجاد نشود، بنابراین از آیه این گونه برداشت میشود که فلسفه سیاسی شیعی براساس مردم سالاری دینی تشکیل شده است.
وی با بیان این که عنصر دوم در فلسفه اسلامی حاکمیت صالحان بر جامعه است، گفت: بسیاری از آیات قرآن همچون «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ» و «ان الارض یرثها عبادی الصالحون» به حاکمیت صالحان بر جامعه اشاره دارد که منظور از حاکمیت صالحان، امام معصوم و نائب معصوم است و بدون حکومت صالحان، عدالت حقیقی، آرامش و صلح در زمین به وجود نخواهد آمد.
حجت الاسلام اشکوری با بیان این که عنصر سوم در اندیشه سیاسی شیعی، دوری اجتناب از حاکمیت طاغوت است، گفت: آیاتی همچون «وَالَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن یَعْبُدُوهَا»، «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ امَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ»به این مسأاه اشاره دارد که مردم نباید حاکمیت ظالمان و طاغوت را بپذیرند./998/پ202/ی