۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
با انتشار کتابی؛

مبانی، تاریخچه و قلمرو روان شناسی اسلامی بررسی شد

خبرگزاری رسا - کتاب روان شناسی اسلامی (مبانی، تاریخچه و قلمرو) اثر محمدصادق شجاعی از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله و سلم منتشر شد.
روان‌شناسي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله و سلم کتاب روان شناسی اسلامی (مبانی، تاریخچه و قلمرو) اثر محمدصادق شجاعی را که به همت پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی صلی الله علیه و آله و سلم برای دوره کارشناسی رشته معارف اسلامی و روان‌شناسی به عنوان متن درسی تهیه و تدوین شده است، منتشر کرد.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: قرن‌هاست که علم برای فهم ما از جهان بیرونی و قابل مشاهده گام‌های بزرگی برداشته است. فیزیک، حرکات سیارات را شناسایی کرد. شیمی، عناصر بنیادین ماده را کشف نمود و زیست‌شناسی به ما گفت اجزای تشکیل دهنده یک سلول چیست؛ ولی هنوز نتوانسته است به حقیقت انسان و رفتار او به طور کامل پی ببرد.

مسئله‌ای که باعث شده مطالعه انسان و رفتار او تا این اندازه دشوار باشد این است که بر خلاف پدیده‌های فیزیکی، فرایندهای روانی به راحتی قابل مشاهده و اندازه‌گیری نیستند.

طی قرن‌های متمادی فلاسفه و اندیشمندان وقتی درباره انسان فکر می‌کردند، سؤال‌هایی را درباره ماهیت انسان، چیستی و حقیقت روح، رابطه نفس و بدن، شناخت، اراده و اختیار مطرح کرده و در این فکر بوده‌اند که پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای برای آنها پیدا کنند. امروز برخی از این موضوع‌ها در روان‌شناسی مورد بحث قرار می‌گیرد.

روان‌شناسان با به کارگیری روش تجربی، سعی کرده‌اند رفتار و فرایندهای روانی انسان را شناسایی کنند. گرچه این یافته‌ها در مجموع موفقیت‌آمیز بوده، ولی تنها بخشی از حقایق مربوط به انسان را نشان می‌دهد. برای شناخت کامل انسان راهی جز مراجعه به دین و کلام وحی وجود ندارد. با توجه به این مسئله می‌توانیم جهت‌گیری یکسری پژوهش‌ها و تحقیقاتی را دنبال کنیم که روان‌شناسی اسلامی در پی آن است.

آنچه در این کتاب ملاحظه می‌شود، بر اساس سرفصل دروس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای آشنا ساختن دانشجویان دوره کارشناسی رشته روان‌شناسی، روان‌شناسی تربیتی، مشاوره و گرایش‌های وابسته به آن با مبانی و چهارچوب روان‌شناسی اسلامی در 9 فصل تهیه و تدوین شده است.

در فصل اول، ابتدا تعریف، موضوع، پیشینه، رویکردها و نظریه‌های علم روان‌شناسی به اختصار مورد بحث قرار گرفته و سپس به کاستی‌های آن اشاره شده است.

در فصل دوم، روان‌شناسی فرهنگ‌محور به عنوان یک رویکرد جدید در حوزه مطالعات روان‌شناسی مورد بحث قرار گرفته و سپس به ضرورت، چیستی و چگونگی روان‌شناسی بر مبنای فرهنگ اسلامی، پرداخته شده است.

فصل سوم، به مبانی هستی‌شناختی و الهیاتی روان‌شناسی اسلامی اختصاص یافته است. موضوع فصل چهارم را مبانی ارزش‌شناختی روان‌شناسی اسلامی تشکیل داده و در فصل پنجم، ضمن اشاره به سیر تحول معرفت‌شناسی در غرب، به مبانی معرفتی از دیدگاه اسلام اشاره شده است.

فصل ششم، به مبانی انسان‌شناختی روان‌شناسی اسلامی و تفاوت‌های آن با روان‌شناسی تجربی اختصاص یافته و در فصل هفتم، تاریخچه و پیشینه روان‌شناسی اسلامی مورد بحث قرار گرفته است. شاخه‌ها و گرایش‌های روان‌شناسی اسلامی، عنوانی است که برای فصل هشتم در نظر گرفته شده و در فصل نهم، یکسری مفاهیم بنیادی روان‌شناسی اسلامی، مانند روح، نفس،‌ عقل و قلب مورد بحث قرار گرفته است.

کتاب روان شناسی اسلامی (مبانی، تاریخچه و قلمرو) اثر محمدصادق شجاعی در قطع وزیری، 304 صفحه، شمارگان 300 نسخه و به قیمت 14000 تومان از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله و سلم منتشر ‌شده است./920/ن602/ق