۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۳۱۵۴۲۶
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نشر مجازی به توسعه فرهنگی در زمینه کتابخوانی کمک می کند

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم سی و سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: نشر مجازی رویداد مهم در توسعه فرهنگی است که به فرهنگ کتاب خوانی کمک می کند.
علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم سی و سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و سومین جایزه کتاب جهانی سال که بعدازظهر یکشنبه 18 بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: جایزه کتاب سال همانند درخت تنومندی است که در متانت بدون حواشی دیگر جشنواره ها 33 دوره برگزار می شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به نقاط قوت و ضعفی که در این رویدارد فرهنگی وجود دارد، گفت: جایزه کتاب سال برای معرفی محققان و پژوهشگران جهت معرفی آثار برتر آنها را هدایت می کند، به برکت انقلاب اسلامی ایران تحول های فراوانی را در عرصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی شاهد هستیم و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه سال 57 تا کنون از مرز یک میلیون عنوان کتاب فراتر رفته است.

 

وی با بیان اینکه برخلاف آنچه گفته می شود که در دولت تدبیر و امید با کاهش چاپ کتاب مواجه بوده ایم، اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید با رشد تساعدی مواجه بوده ایم، اما مشکلاتی که در عرصه نشر و توزیع کتاب وجود دارد، کتاب فروشی ها را با مشکل مواجه کرده است به همین جهت یارانه هایی جهت حل این مشکل به کتابفروشی ها اختصاص داده شد.

 

جنتی با اشاره به طرح های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت کتاب فروشی در ایام الله دهه فجر و ایام عیدانه کتاب، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت اختصاص بخش از فعالیت های کتاب به حوزه بخش خصوصی گام های برداشته است و در بخش فرهنگی بخش از اقدامات مربوط به حوزه کتاب به اتحادیه های صنفی واگذار شده است، صدور مجوز نشر کتاب به 5 استان کشور برای تسهیل فرآیند چاپ و توزیع کتاب از جمله دیگر اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تشکیل سایت سرای اهل قلم به منظور تسهیل در خدمات بیمه اهالی کتاب، بیان کرد: نشر مجازی رویداد مهم فرهنگی است که به توسعه فرهنگ کتاب خوانی کمک می کند، برگزاری فراخوان کتاب سال توسط فضای مجازی و ایجاد مکانیزه شدن داوری آثار از دیگر فعالیت های انجام گرفته است.

 

وی با اشاره به کتاب های سال جمهوری اسلامی که توسط ناشران معتبر داخل و خارج کشور در حوزه ایرانشناسی و اسلام شناسی نگاشته شده است، گفت: برای انتخاب این کتاب ها کارشناسی دقیق توسط داوران خبره انجام شده است.

 

جنتی در پایان صحبت های خود، کمیت کتاب ها را در سطح مناسبی ارزیابی کرد و گفت: تا رسیدن به سطح کیفی کتاب ها هنوز راه طولانی در پیش داریم و باید این مشکل مورد آسیب شناسی قرار بگیرد./818/203/ب3

ارسال نظرات