۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۳۱۵۴۹۵

تخطئه شورای نگهبان ریشه در مبانی تجدید نظر طلبی دارد

خبرگزاری رسا ـ با اعلام رسمی نامزدهای تأیید صلاحیت شده توسط هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات روز گذشته موج جدیدی از حملات تجدیدنظرطلبان به شورای نگهبان آغاز و تلاش شد تا بار دیگر به جامعه القا شود که این نهاد انقلابی با نگاهی جناحی به قلع و قمع عناصر این جریان پرداخته است.
شوراي نگهبان

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، با اعلام رسمی نامزدهای تأیید صلاحیت شده توسط هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات روز گذشته موج جدیدی از حملات تجدیدنظرطلبان به شورای نگهبان آغاز و تلاش شد تا بار دیگر به جامعه القا شود که این نهاد انقلابی با نگاهی جناحی به قلع و قمع عناصر این جریان پرداخته است.

 

بر خلاف این ادعا آمار و ارقام گویای این نکته است که حجم تأیید صلاحیت شدگان توسط شورای نگهبان در مقایسه با دورهای گذشته افزایش چشمگیری داشته و در این میان بیش از نیمی از وابستگان به جریان مدعی اصلاح‌طلبی تأیید صلاحیت شده‌اند.

 

سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات هم روز شنبه با آگاهی از این نکته که جریان تجدیدنظرطلب روز پس از مصاحبه وی، به شدت علیه شورای نگهبان حملاتی را ترتیب خواهند داد، می‌گوید: ‌با تأیید صلاحیت 15 درصدی داوطلبانی که شکایت کرده بودند مجموع تأیید صلاحیت شدگان به 55 درصد افزایش یافت که در مقایسه با دوره‌های پیشین انتخابات، رکوردی چشمگیر است. با افزایش تعداد داوطلبان تأیید صلاحیت شده، رقابت برای هر کرسی مجلس از بین 16 داوطلب به بیش از 20 داوطلب افزایش یافت.

 

وی با بیان اینکه تعداد کل داوطلبان مجلس نهم اعم از تأیید و ردصلاحیت‌شده و عدم احراز شده، 5هزار و 300 نفر بود، گفت: فقط تعداد داوطلبان تأیید صلاحیت شده مجلس دهم از کل داوطلبان مجلس نهم بیشتر است. سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات اظهار داشت: تعداد داوطلبان تأیید صلاحیت شده در هیئت نظارت برانتخابات، 40درصد بود که این رقم در شورای نگهبان به 55 درصد افزایش یافت. در هیچ دوره‌ای از انتخابات مجلس این تعداد داوطلب تأیید صلاحیت شده نداشتیم، البته بخشی از این افزایش ناشی از افزایش داوطلبان مجلس و بخشی هم ناشی از افزایش تعداد تأیید صلاحیت‌شده‌هاست.

حال روزنامه‌های زنجیره‌ای بدون توجه به آمار دقیق و با چشمپوشی از تعداد افراد تأیید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب و مستقل، به تخطئه علیه این شورا پرداختند که در ادامه به بخشی از آن اشاره می‌شود.

 

«حذف و اضافه شورای نگهبان» این عنوان تیتر نخست روزنامه قانون است- که طی دو سال گذشته بارها به علت هجمه به اعتقادات و مبانی دینی مردم تذکر گرفته و در نهایت توقیف شده بود- که با عبارتی کنایی عملکرد شورای نگهبان را زیر سؤال می‌برد و می‌نویسد: «رسول منتجب نیا، محسن رهامی، محسن و فاطمه هاشمی( فرزند‌ان آیت‌الله هاشمی)، محمد‌ اشرفی اصفهانی فرزند‌ شهید‌ محراب و رئیس هیئت بد‌وی رسید‌گی به تخلفات نهاد‌ ریاست جمهوری، مهد‌ی ناد‌می، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، فاطمه راکعی، د‌بیر کل جمعیت زنان مسلمان نواند‌یش، محسن مهرعلیزاد‌ه، معاون رئیس‌جمهور د‌ولت اصلاحات، د‌اریوش قنبری نمایند‌ه اصلاح‌طلب اد‌وار مجلس، احمد‌ شوهانی عضو فعلی کمیسیون امنیت ملی، حسین نقاشی از فعالان د‌انشجویی اصلاح‌طلب از جمله افراد‌ی بود‌ند‌ که رد‌ صلاحیت شد‌ند‌ و د‌ر قبال برخی افراد‌ مانند‌ سید‌هاد‌ی حسینی از طرفد‌اران د‌ولت احمد‌ی‌نژاد‌ که توسط هیئت نظارت رد‌ صلاحیت‌ شد‌ه ‌بود‌، توسط شورای نگهبان تأیید‌ شد‌.»

 

این روزنامه ادامه می‌دهد: «برخی از رسانه‌های جریان محافظه‌کار با مانور بر مسئله تأیید‌ اند‌ک چهره‌های نزد‌یک به جریان اصلاح‌طلب تلاش می‌کنند‌ تا نشان د‌هند‌ که این جریان د‌ر رقابت با جناح مقابل(اصولگرایان) با مشکل نامزد‌ی د‌یگر مواجه نیست. این د‌رحالی است که با تمام این اقد‌اماتی که صورت گرفت نیز هنوز کاند‌ید‌اهای د‌و طرف به صورت مساوی برای رقابت د‌ر کارزار پایان سال، صف‌کشی نکرد‌ه‌اند‌. اصلاح‌طلبان حتی د‌ر برخی از شهرستان‌ها تک نامزد‌ هم ند‌ارند‌ و تمام تلاش خود‌ را خرج تهران کرد‌ه‌‌اند‌ که تنها 30 گزینه د‌ارد‌ که بد‌ون ترد‌ید‌ بخشی از این تعد‌اد‌ متعلق به اصولگرایان است.»

 

روزنامه همدلی هم «15 درصد دیگر از اصولگرایان تأیید صلاحیت شدند» را به عنوان تیتر یک خود انتخاب کردو روزنامه آفتاب یزد هم تیتر یک خود را به همین موضوع اختصاص داده و نوشته «با وجود بازگشت 1500کاندیدای رد صلاحیت شده به انتخابات؛ شرایط اصلاح‌طلبان تغییری نکرد». روزنامه آرمان رسانه نزدیک به خانواده هاشمی هم تیتر نخست خود را به همین مسئله اختصاص داده آن هم با عبارت«147 تأیید شده رد صلاحیت شدند» و نوشت: «سوت پایان نیمه اول انتخابات مجلس که قرار است در اسفندماه برگزار شود دیروز با اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهایی که ردصلاحیت شده یا صلاحیتشان احراز نشده بود زده شد. . . بخشی دیگر خودشان اطلاعی از وضعیت تأیید یا ردصلاحیتشان نداشتند و به سایت‌های خبری مراجعه می‌کردند که آن هم برای خودش بازار گرمی داشت و اخبار صلاحیت‌ها را به گونه‌ای منتشر می‌کردند که گویا خود در مرکز بررسی و نتایج آن هستند. مثلاً انتخاب ظهر دیروز نوشت: «خبرهای رسیده حکایت از ردصلاحیت 16نماینده فعلی مجلس دارد؛ فتحی‌پور، عباس رجایی، پیرموذن، حبیب برومند، شوهانی، رسایی، سعید انصاری، فتح‌الله حسینی، عبدالله مقیمی، حامد قادرمرزی، پشنگ، روح‌الله بیگی، شجاعی کیاسری، پورفاطمی، نعیمی، حسن تأمینی و موسوی‌نژاد از جمله نمایندگان فعلی هستند که صلاحیت آنها برای انتخابات آتی مجلس رد شده است.»

 

اعتماد دیگر روزنامه زنجیره‌ای هم با درج گزاره جهت‌دار و تخریبی با عنوان «چهره‌های شاخص در برزخ صلاحیت» اقدام شورای نگهبان را به برزخ تشبیه کرده و نوشته: «آنچه پایان بررسی‌ها را با ابهام مواجه ساخت، تعدادی از چهره‌های سرشناسی بودند که نامشان نه در «لیست تأیید شده‌ها» و نه در «لیست رد شده‌ها» به چشم نمی‌خورد. تلاش‌ها نیز برای اطلاع یافتن از این تصمیمات از هر دو نهاد اجرایی و نظارتی انتخابات راه به جایی نبرد. تنها خبری که در این مورد به گوش می‌رسید همان عناوین خبری رسانه‌هایی بود که در گزارشات خود نام یکی از کاندیداها را اعلام و از بی‌اطلاعی آنها از اینکه نامشان در کدام یک از لیست‌ها قرار گرفته است، گفته‌اند.»

 

روزنامه ایران ارگان رسمی دولت هم تلاش کرده تا تیتری محافظه‌کارانه‌تر را درج کند و مانند رئیس دولت بی‌پرده علیه این نهاد قانونی تخریبی را صورت ندهد، این روزنامه مانند سایر رسانه‌های حامی دولت تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داده آن هم با عبارت «لحظه‌های حساس برای اعلام نتایج صلاحیت‌ها».

 

حمله به شورای نگهبان سابقه‌ای به اندازه تاریخ انقلاب دارد

در انتخابات گذشته هم بارها تکرار شده که شخصیت‌ها و رسانه‌های وابسته به جماعت تجدیدنظرطلبان اقدامات و عملکرد شورای نگهبان را زیر سؤال برده و تلاش کرده‌اند اعتماد عمومی نسبت به نهادهای انقلابی و ازجمله شورای نگهبان را به ضد آن تبدیل کنند. مجمع روحانیون مبارز در خبرگان دوم تلاش کرد رد صلاحیت برخی از افراد وابسته به خود را توطئه شورای نگهبان قلمداد کرده و در انتخابات هفتم مجلس نیز جریان تجدیدنظرطلب در اعتراض به رد صلاحیت برخی از عناصر تندروی خود حکم به تعطیلی مجلس ششم داد. در انتخابات دهم ریاست جمهوری هم شبیه همین رویکرد اتخاذ شد و وابستگان به این جریان در قالب کمیته‌ صیانت از آرای ستاد آقایان هاشمی رفسنجانی، موسوی و کروبی، پنج ماه پیش از برگزاری انتخابات کلید فتنه 88 را زدند که با موجسواری تندروهای مشارکتی و سازمان مجاهدین، در راهبردی تحت عنوان «موج سوم حمایت از خاتمی و موسوی» کم‌کم به فاز عملیاتی و ضدامنیتی نزدیک شد.

 

بعد از شکست مفتضحانه جریان فتنه سبز در انتخابات 88، فاز جدید این پروژه از چند ماه قبل با اسم رمز انتخابات آزاد به طور هماهنگ با دشمنان امریکایی و صهیونیستی در داخل کشور زمزمه شد که با واکنش انقلابی رهبر معظم انقلاب در نطفه خفه شد. این در شرایطی است که تجربه برگزاری 32 انتخابات در طول سال‌های عمر انقلاب اسلامی نشان داده است که حضور مؤثر شورای نگهبان در حفاظت از قانون و نگهبانی از آرای مردم توانسته است همواره موجی از امید و شور حضور را در میان جامعه رأی‌دهندگان در ایران اسلامی ایجاد کند. امیدی که همواره منجر به مشارکت بالای مردم در انتخابات‌های ایران بوده و در هر انتخابات جدید نیز بشارت‌دهنده حضوری گسترده‌تر به دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی است.

 

نگاهی به کارنامه شورای نگهبان نشان می‌دهد که ساختار روش‌مند و خردورز این شورا توانسته است همواره با اجرای بدون سلیقه و بدون اهمال قوانین کشور منظره‌ای را در پیش روی دوستان و دشمنان ایران اسلامی قرار دهد که در آن، قانون همواره بی‌کم و کاست اجرا می‌شود و مردمسالاری دینی نیز از تمام عناصر بروز خود برخوردار است. دو مقوله‌ای که باید اذعان کنیم اگر گاهی شاهد حمله‌های شدید و پرونده‌دار علیه شورای نگهبان هستیم، باید انگیزه‌های آن را در وجود همین دو عامل یعنی اجرای بی‌کم و کاست قانون و فراهم آوردن بسترهای مردمسالاری دینی توسط شورای نگهبان جست‌وجو کنیم.

چه اینکه دشمن اگر قرار باشد از منفذی به سمت جلوه‌های مردمسالاری دینی در ایران اسلامی حمله کند، در گام اول خود به سمت قانون و شورای نگهبان آن حمله خواهد برد./998/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات