اگر ملتی شهید داد زمینه ظهور یک ولی از اولیای خدا فراهم میشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، در درس خارج تفسیر خود در تفسیر آیات سوره مبارکه دخان گفت: آیه 10 تا آیه 16 مورد اختلاف صاحب نظران است که این یک قضیه را بیان میکند یا شامل دو قضیه میشود، برخی میگویند صدر این آیات مربوط به دنیا است و ذیل آن مربوط به آخرت است، اما اگر ما آیه 10 تا 15 را مربوط به دنیا بدانیم و آیه 16 را مربوط به آخرت بدانیم، هیچ تضادی در آن نیست.
وی افزود: عود الی العصیان تنها در دنیا واقع میشود، برای همین هم میگویند خداوندا این عذاب را از ما دور کن، اما خداوند به آنان میفرماید شما به گناه بازمیگردید،جریان کلیم حق را بیش از صد بار ذکر کرده است، همین سوره دخان جریان قوم تبع را در یک سطر بیان میکند اما جریان موسی کلیم(ع) را ذیل چند آیه بیان میکند، که دلیل آن خواهد آمد.
مفسر برجسته قرآن کریم در تفسیر آیات مربوط به حضرت موسی(ع) اظهار کرد: مردم امانت خداوند هستند، بندگان خداوند امانت خدا هستند و مسؤولین امین خدا هستند و باید این امانت را رعایت کنند و خود حضرت موسی(ع) نیز امین الله است که باید این امانت را باید بازگرداند، چه ظلم مردم نسبت به امانتالله و چه ظلم نسبت به امینالله باشد، در هر صورت ظلم به دین و قانون خداوند است، در هر دو حال چه ستم به امینالله و چه ستم به امانتالله باشد، ظلم به خداوند است.
وی خاطرنشان کرد: کسی که در معرفتشناسی گرفتار حس و تجربه شد، آنها سقف درکشان از حس بالاتر نمیآید، اگر کسی معرفتشناسیاش در حد حس و تجربه باشد، اگر دریا را هم ببیند که عدهای دارد بتپرستی میکند به حضرت موسی(ع) میگویند، برای ما خدایی قرار بده همان طور که این قوم نیز بتی دارد، اینها تازه خوبانشان بودند، فرعون این قوم را استخفاف کرده بود و در نتیجه او را اطاعت میکردند، ایران قبل از اسلام هم همین طور بود، درس خواندن مخصوص گروهی خاص بود، تقسیم کرده بودند که چه گروهی درس بخوانند، چه گروهی وارد کارهای حکومت شوند، خیلیها حق درس خواندن نداشتند.
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به این که هر چه که هستی دارد، ادراک دارد، ابراز کرد: فیض خداوند یک مجموعه از اسما حسنی را دارا است، این مجموعه در عین وساطت ظهور میکند، گاهی به صورت زمین و گاهی به صورت آسمان در میآید و در هر جایی اثر خاص خودش را دارد، این فیض به هر جا در آمده است با ادراک بوده است، ما چیزی که ادراک نکند نداریم، هر جایی که فیض ظهور کرد ادراک هست، این که میگویند مسجد شکایت میکند یا شهادت میدهد، مجاز نیست، این که در آیات قرآن داریم که آسمانها و زمین تسبیح خداوند را میگویند مجاز و شعر نیست.
وی با اشاره به این که ما واقعا در کنار سفره شهدا و برکات آنان نشستهایم، ادامه داد: آنان حقی هم بر ما دارند، خدماتی که به شهدا میشوند از عطرافشانی گلزار آنان تا همایشها و مغفرتها و عاطفهها انجام میشود و انجام خواهد شد، کاری که حوزه علمیه میتواند انجام دهد و میتواند یک پایاننامه شود این است که باید بدانیم اگر ملتی شهید داد این زمینه ظهور ولی از اولیا خداوند خواهد شد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: عرفا و اولیا به این اصل معتقد هستند، حالا آن ولی یا پیامبر یا فرزندان پیامبر است، شهادت در مکتب عرفان تنها این نیست که انسان به استقلال و آزادی برسد، اینها پیش عارف متوسط است، بلکه ظهور یک ولی از اولیا الهی است، شهدا این قدرت را دارند که یک ولی را برای ما ظاهر کنند، اگر کسی خون داد اما نه در راه دین، اثرش در وطن و آب و خاک است، اگر الان جنگ جهانی ظهور کند کشتهها 700 میلیون است، ایران اسلامی غالبا در این تظاهرات آنان که سنشان کافی بود، وضو میگرفتند همان ذکرهای پیامبر(ص) را میگفتند، این شهادتها یک ولایتی را هم به همراه داشتند.
وی با اشاره به وظایف طلاب در پاسداشت خون شهدا خاطرنشان کرد: آن کسی که رابط بین ظهور ولی و تأثیر خون است، همین شما طلبهها هستید، شما دیدید که ایران به چه عظمتی تبدیل شد، این سطح حرف برای هیچ کدام از دانشمندان قبل از اسلام نبود، این حرف که اگر کسی شربت شهادت بنوشید، زمینه ظهور یک ولی از اولیای الهی را فراهم میکند، این اگر در یک پایاننامه عالمانه نوشته شود، جای کار دارد، این که شهدا میگویند شهیدان زندهاند آیا زندهاند و چه میکنند؟ آیا ما را دعا میکنند؟ استقلال و امنیت و آزادی مملکت جزو فروعات برکت شهدا است./914/پ202/ج