۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۳۱۶۲۵۱
گزارش رسا در پرونده خبری «انقلاب و فرهنگ»؛

خدمات فرهنگی و معارفی انقلاب اسلامی بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ استادان و کارشناسان فرهنگی و سیاسی در سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به تشریح و بررسی خدمات فرهنگی و معارفی انقلاب اسلامی پرداختند که «آزادی دینی و معنوی» و «اعتباربخشی به مردم» را از مهم‌ترین برکات ایثارگری‌های امام راحل و شهدای انقلاب برشمردند.
22بهمن خدمات فرهنگی و معارفی انقلاب اسلامی بررسی شد

چند تن از استادان و کارشناسان فرهنگی، تبلیغی و پژوهشی در گفت‌و‌گوهای جداگانه با خبرنگار خبرگزاری رسا، جایگاه فرهنگ در پیروزی انقلاب اسلام و همچنین خدمات فرهنگی و معارفی انقلاب را تبیین کردند.

 

می‌توان «تفکر حاکمیت دینی، چالش‌ساز سکولاریسم»، «حاکمیت و ترویج ارزش‌های الهی و انسانی»، «نفی سلطه فرهنگی غرب»، «اشرافی‌گری و فاصله طبقاتی؛ خطری پیش روی انقلاب»، «عصر انقلاب؛ عصر بازگشت به دیانت»، «صدور معارف و بیداری» و «آزادی انتشار معارف» سرفصل‌های مهم نظرات مصاحبه شوندگان برشمرد.

 

بازگشت به معنویت و دیانت بر مبنای حکمت متعالیه
حجت الاسلام غلامرضا بهروزی‌لک،‌ عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در زمانه‌ای که شرق و غرب عالم را جریان‌های دنیاگرانه و سکولار اومانیسم پر کرده بود و دنیا برای مادیات با یکدیگر درگیر بودند، انقلاب اسلامی، طنین بازگشت به معنویت و دیانت را مطرح کرد و روح ایمان به این دنیا دمیده شد.

 

حجت الاسلام بهروزی‌لک افزود: ناظر خارجی همانند میشل فوکو نیز با مشاهده انقلاب اسلامی می‌گوید «انقلاب ایران، دمیده شدن روح در جهان بی‌روح بوده است» و همه این‌ مسائل در انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است.

 

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که ما به درون نظریه انقلاب اسلامی مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که امام خمینی(ره) با رویکرد حکمت متعالیه و برگرفته از معارف وحیانی در ترکیب با معارف حکمی، آموزه حکومت اسلامی را مطرح کرد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) یادآور شد: امام خمینی(ره) خودش را وامدار تلاش‌های علمی و نظری ملاصدرا در سالیان گذشته می‌دانسته است؛‌ چنان که ملاصدرا،‌ اسفار چهارگانه را در حکمت متعالیه ترسیم کرده است.

 

وی افزود: در سفر چهارم حکمت متعالیه،‌ عارف، سالک و واصل، سعی می‌کند، مردم و جامعه‌اش را بعد از طی مراحل سه‌گانه تکامل با خودش همراه کند و در واقع این کمال را به دیگران نیز ارزانی کند.

 

دینداری؛ یک فرصت طلایی
حجت‏الاسلام مجتبی ذوالنور، دبیر کل کنگره شهدای روحانی معتقد است، نخستین دستاورد انقلاب اسلامی، ایجاد و نهادینه‌سازی تفکر حاکمیت دینی است که این تفکر توانست در مقابل سکولاریسم بایستد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس که از پایه گذاران تیپ رزمی تبلیغی امام صادق(ع) به شمار می‌رود، همچنین مردم‌سالاری دینی را از دستاوردهایی انقلاب اسلامی برشمرد و در بخش هایی از سخنانش بازگشت به دین و آموزه‌های دینی در جوامع، حاکمیت ارزش‌ها، رشد علمی و فرهنگی نسل جوان را برکات مهم انقلاب اسلامی خواند.

 

دبیر کل کنگره شهدای روحانی گفت: در کشور ما نماز جمعه و مراسم عبادی و سیاسی به پا شد؛ در حالی که در نظام سلطه، آزادی‌های دینی، محدودیت داشت؛ امروزه اگر کسی بخواهد در نظام اسلامی و در کشور ما دین‌دار زندگی کند، از بدنه حکومت کسی مقابل او نیست که جلوی دینداریش را بگیرد؛ در حالی که قبل از انقلاب با مظاهر دین‌داری مقابله و برخورد می‌شد.

 

پیشرفت‌های علم پزشکی، کشف سلول‌های بنیادین و انرژی هسته‌ای در سخنان حجت الاسلام ذوالنور ویژگی مشهود دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی معرفی شده است.

 

انقلاب در بینش‌ها و رفتارها
حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، انقلاب اسلامی را حیات طیبه خواند و اظهار داشت: انقلاب اسلامی آمده است همه زندگی ما را در راستای حیات طیبه قرار دهد و مجموعه شعارهای انقلاب نشان می‌دهد که خداوند در مرکز ثقل و توجه این حکومت و حاکمیت انقلابی قرار داشته است.

 

حجت الاسلام بهجت پور به شعارهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: مجموعه شعارهای انقلاب اسلامی بر محور استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بر زبان مردم جاری شد و خوشبختانه به پیروزی رسید.

 

وی انقلاب اسلامی را انقلابی فرهنگی خواند و تأکید کرد: همان گونه که امام خمینی(ره) تأکید داشتند، انقلاب اسلامی آمده بود تا بینش‌ها، رفتارها و ارزش‌های نادرست و غیر الهی را از زندگی مردم ببرد و به جای آن بینش‌ها، رفتارها و ارزش‌های سالم و برگرفته از آموزه‌های اسلامی را جایگزین کند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت: این تغییر و جابجایی بینش‌ها، ارزش‌ها و رفتار یک رفت‌وآمد ناپایدار نبوده است و این همه مجاهدت‌ها و سختی‌ها به این دلیل بوده است که آن رفتارها و بینش‌ها بروند و ارزش‌ها، بینش‌ها و رفتارهای سالم و اسلامی تثبیت شوند.

 

انقلاب اسلامی نشان دهنده کارآمدی مکتب اسلام
حجت الاسلام غلام‌عباس هاشمی همدانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، بیشتر به تهدیدهایی که بر سر راه انقلاب اسلامی قرار می گیرد اشاره کرد که با بررسی عوامل انحراف انقلاب و یا کندی در رسیدن به اهداف نظام اسلامی اظهار داشت: انقلاب اسلامی را عوامل مختلف داخلی و بیرونی، تهدید می‌کند که تهدیدهای بیرونی بیشتر با غرب گره خورده است.

 

وی بر این باور است که انقلاب اسلامی به دلیل ماهیت و تفسیر روزآمدی از اسلام ارائه کرده، بیشترین حملات از ناحیه جنگ نرم را متوجه خودساخته است؛ بنابراین جنگ نرم بزرگ‌ترین تهدید از خارج کشور است.

 

حجت الاسلام هاشمی همدانی به تهدیدهای داخلی علیه انقلاب اشاره و تصریح کرد: تهدید دیگر از درون کشور علیه نظام اسلامی و چالش‌هایی همچون مشکلات اقتصادی، آمار بالای طلاق، اعتیاد، مفاسد اقتصادی، فاصله طبقاتی، تضعیف ارزش‌ها و نهادهای انقلابی و چگونگی تقابل جناح‌های سیاسی در جامعه مطرح است.

 

وی افزود: «ابن خلدون» درباره طلوع و غروب تمدن‌های متعدد در مقدمه تاریخ خود به دوره‌های پیروزی، اقتدار، اشرافی‌گری و اسراف و انحطاط انقلاب‌ها اشاره می‌کند؛ امام خمینی(ره) نیز فرمودند «آن روزی که دولتمردان دنیاگرا شوند، دیگر به آن دولت نمی‌توان امیدی داشت و از اسلام دور خواهند شد».

 

این استاد سطح عالی حوزه در لابلای سخنانش انقلاب اسلامی ایران را ید بیضاء مسلمانان در منطقه معرفی کرد و این وضعیت را برای متولیان و مسؤولان کشور مسؤولیت آفرین دانست.

 

مشروب فروشی‌ها بیشتر از کتابخانه بود
حجت الاسلام علی رضا غیبی، نماینده طلاب و فضلای تبریز در مجمع نمایندگان حوزه علمیه انقلاب فرهنگی را هدف اصلی حرکت تاریخی امام خمینی(ره) دانست و گفت: مفاسد اخلاقی و اجتماعی و آموزشی دانشگاهی تلویزیونی و وجود غمارخانه‌ها و مغازه های مشروب فروشی در زمان ستمشاهی بیشتر از مساجد و کتابفروشی ها بودند.

 

نماینده طلاب و فضلای تبریز در مجمع نمایندگان حوزه علمیه اظهار داشت: در زمان قبل از انقلاب خیلی از خانواده‌ها به خاطر فساد بیش از حدی که در دانشگاه ها وجود داشت به دختران و پسران خود اجازه ورود به این مراکز را نمی‌دادند.

 

دین افیون ملت‌ها نیست
حجت الاسلام محمد ترسلی، معاون حوزه‎های علمیه سفیران هدایت سراسر کشور با بیان اینکه قبل از انقلاب، حکومت طاغوت با تبلیغاتی که علیه دین داشت آن را افیون ملت‌ها معرفی کرد و با اشاره به اینکه شرایط قبل از انقلاب نسبت به بعد از انقلاب بسیار متفاوت است، تصریح کرد: در این زمان دین به عنوان یک ارزش معرفی شده است، البته دشمنان وقتی با حرکت مردم مواجه شدند و انقلاب اسلامی بر نظریه کمونیسم خط بطلان کشید، آنها می‌گفتند دین افیون ملت‌ها است؛ ولی این دین بود که در ایران، انقلاب عظیم و مردمی را ایجاد کرد.

 

حجت الاسلام ترسلی معتقد است، انهدام کمونیسم بر اثر انقلاب اسلامی بود و موج اسلام خواهی بود که روز به روز اوج گرفت.

 

وی همچنین به اقدام دشمنان در مسیر کنترل موج بیداری در کشور اشاره کرد و ابراز داشت: بدخواهان انقلاب اسلامی، اشتغالاتی برای نظام ایجاد کردند از جنگ تحمیلی گرفته تا تحریم‌های سنگین و نگذاشتند پیام الهی انقلاب به صورت کامل به گوش همه دنیا برسد.

 

آزادی نشر معارف
حجت الاسلام محمد حسین خوشنویس، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم هم، انقلاب اسلامی را سبب تغییر در ابعاد گوناگون زندگی مردم دانست و در ادامه، این تحول را به سه محور فردی، خانواده و‌ اجتماعی تقسیم کرد.

 

وی افزود: امام راحل همیشه اصرار داشتند که «مردم باید بیدار و هوشیار شوند»؛ از این‌رو بعد از انقلاب، نگاه مردم به جنبه‌های فردی، مسائل عبادی، انتشارات مربوط به کتاب و مجله‌های مختلف پژوهشی اعم از فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ارتقا پیدا کرده است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم یادآور شد: میزان کتاب‌های منتشر شده بعد از انقلاب از لحاظ محتوا، تیراژ و تعداد عناوین، بسیار متفاوت با دوران پهلوی است که در آن زمان بیشتر به ناآگاهی و ناتوانی مردم تأکید می‌شد.

 

وی به مؤلفه‌های تقویت بنیان خانواده اشاره کرد و گفت‌: در دوران پهلوی ترویج فساد و بی‌حجابی، هجمه بسیاری برای از بین بردن بنیان خانواده بود؛ اما در انقلاب اسلامی، حجاب و عفاف به عنوان ارزش‌هایی برای تقویت خانواده ترویج شد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به جنبه‌های اجتماعی تأثیر انقلاب در جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: حضور در عرصه‌های سیاسی به هیچ وجه مطرح نبود، حضور در مجالس و محافل دینی، نماز عید، اعتکاف و مراسم مذهبی که اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان به صورت انبوه شرکت می‌کنند؛ در صورتی که آنها امام راحل را ندیده‌اند؛‌ اما به راه امام اعتماد کرده‌اند.

 

این استاد حوزه علمیه مهم‌ترین جنبه اجتماعی انقلاب اسلامی با استناد به سخن معمار کبیر انقلاب، احیای «نماز جمعه»‌ برشمرد.

 

انقلاب اسلامی نظریه‌های فلسفی مادی‌گرایانه و سکولاری را به حاشیه راند
حجت الاسلام محمد دشتی،‌ عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: انقلاب اسلامی در ابتدا انقلاب فرهنگی و تحولی در فرهنگ بوده است.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی افزود: در صورتی که در آن دوران، نخبگان و روشنفکران به سراغ ایسم‌های شرق و غرب توجه می‌کردند و دین به عنوان یک واقعیت ناب و منطبق با فطرت انسانی و برنامه جامع زندگی،‌پیش از تولد تا بعد از مرگ را به حاشیه رانده بودند.

 

وی انقلاب اسلامی ایران را مایه اعتبار و هویت بخشی به دینداران سراسر دنیا برشمرد و یادآور شد: نظام اسلامی در مقیاس جهانی و فراتر از عالم اسلام به همه دینداران، عزت و آبرو بخشید و همه پیروان و متولیان ادیان الهی به دین و معنویت، نگاهی دوباره کردند.

 

استادیار جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: انقلاب اسلامی، اندیشه‌ها و نظریه‌های فلسفی مادی‌گرایانه و سکولاری را به حاشیه راند؛ چنان که پیش از این نظریه‌های غالب و دستورالعمل‌های زندگی برای ساماندهی امور برگرفته از مارکسیسم،‌ سوسیالسم، اومانسیم و لیبرالیسم بود.

 

حجت الاسلام دشتی تصریح کرد: کشورهای غربی در حال حاضر با ایده‌های اومانیزم و لیبرالیسم در بسیاری از کشورها ظلم و جنایت می‌کنند و دچار تبعیض و فساد شده‌اند؛ اما انقلاب اسلامی با ایده‌ اسلام ناب و حمایت از ارزش‌های دینی و انسانی، جریان حیات فکری را معکوس کرده است.

 

وی انقلاب اسلامی را زمینه‌ساز ظهور خواند و ابراز داشت: نظام اسلامی با روزآمد کردن معارف دینی و شیعی، زمینه ساز ظهور است و در عرصه‌های مختلف با رویکردهای اسلامی از جمله اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، کلام، سیاست و نظام‌سازی حرکت کرد.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی به اندیشه سیاسی ولایت فقیه اشاره کرد و گفت: این اندیشه بعد از تبیین، شیوه اجرایی و عملیاتی شدنش را به برکت انقلاب اسلامی نشان داد و هنوز نیز می‌تواند در شناخت مردم و جامعه از نظام اسلامی در حال تکامل باشد.

 

راه اندازی شبکه های معارفی و قرآنی
حجت‌الاسلام علی مخدوم، رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با بیان اینکه آموزه های اسلام می تواند به صورت کاربردی زندگی‌ساز باشد و جامعه ای را اداره کند، ابراز کرد: حرکت های بسیار خوبی در حوزه عمل و کارکردهای دین در جامعه صورت گرفته، شاید اگر تجربه انقلاب اسلامی نبوده برخی از آن حضور‎ها و جلوه‌های کارکرد دین در جامعه شاید کم رنگ و فقط در کتاب ها باقی می ماند.

 

وی ایجاد شبکه های معارفی و قرآنی را از برکات انقلاب اسلامی دانست و گفت: اصولا اینکه رسانه در اختیار نظامی باشد که مبتنی بر اسلام است برکات متعددی دارد که یکی از این برکات شبکه هایی است که رویکرد دینی دارند.

 

حجت الاسلام مخدوم اضافه کرد: نباید به این شبکه ها تنها اکتفا کرد و انتظار این است که همه شبکه ها و رسانه ها در نظام اسلامی شبکه ای باشند که هر برنامه ای را که به نمایش می گذارند بر پایه مبانی اسلامی باشد و ناسازگاری با اسلام نداشته باشد.

 

انقلاب واژه‌ها/ اعتباربخشی به مردم در سایه انقلاب اسلامی
حجت الاسلام صادق گلزاده، معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران همان‌گونه که از نامش پیداست، انقلابی فرهنگی، علمی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی، دینی و انقلابی اسلامی بود، گفت: به اقتضای این نگاه جامع و فراگیر نسبت به انقلاب اسلامی ایران، انقلاب یک برکت و ثمره برای ساحت‌هایی همچون انسانیت، مذهب، دین، بشریت، دانش، فرهنگ، اجتماع، مدنیت و سیاست بود.

 

نخبه تبلیغی کشور با اشاره به این‌که انقلاب اسلامی برکت برای اجتماع، مدنیت و سیاست بود، اظهار داشت: وقتی نظام شاهنشاهی بر کشور حاکم بود، مردم قیمت و اعتباری نداشتند و سایه سلطان در واقع سایه بر تمام سکنه ایران انداخته بود و تعبیر غیردینی، غیرمذهبی، غیرمدنی و غیراجتماعی خدا، شاه و میهن در واقع معنایی به شاه بخشیده بود که تمام معنی امت، ملت، بشریت و مردم را از بین برده بود و انقلاب اسلامی این نگاه را تغییر داد.

 

حجت‌الاسلام گلزاده ادامه داد: انقلاب اسلامی همچنین در حوزه نظر و تحول خیر و برکت و رحمت بود و تحولات بسیار عظیمی را در جامعه اسلامی ایجاد کرد.

 

وی پیشرفت در زمینه رسانه را از دیگر تحولات و برکات انقلاب اسلامی ایران دانست و بیان داشت: وقتی نگاهی به صدا و سیمای جمهوری اسلامی بیندازیم می‌بینیم که دستاورد قبل از انقلاب غیر از پیام شاهنشاهی و ستمگری محتوا و مطلبی برای ارائه نداشت و پیام دین، مذهب و مردم از رسانه پخش نمی‌شد ولی امروز این رویه تغییر کرده است و اکثر برنامه‌های رسانه ملی دارای محتوای دینی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی است.

 

پیشرفت ساختاری حوزه‌های علمیه از برکات انقلاب اسلامی است
حجت الاسلام گلزاده با بیان این‌که ساختار حوزه‌های علمیه یکی دیگر از برکات علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: در زمان شاه حوزه‌های علمیه ظرفیت چندانی نداشت و مراجع در زمان شاه امکانات خوبی برای ترویج و گسترش دین و مذهب نداشتند و همین‌طور اعزام مبلغ بسیار ضعیف بود و اکثر مناطق خالی از روحانی بود و معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) را دریافت نمی کردند، اما امروز پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

 

وی تصریح کرد: امروز ساختار و تشکیلاتی که در حوزه‌های علمیه در زمینه‌های تخصصی، آموزشی، پژوهشی و علمی شکل گرفته و همچنین پیشرفت‌های تبلیغی در سطح کشور از برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

 

افزایش مسلمانان و شیعیان در جهان به برکت انقلاب اسلامی

این کارشناس دینی گسترش فرهنگ اهل‌بیت(ع) را از دیگر برکات انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: عدد جمعیت مسلمانان و شیعیان در دنیا قبل از انقلاب اسلامی بسیار نبود ولی امروز به برکت انقلاب اسلامی شاهد رشد چشمگیر مسلمانان و شیعیان در سراسر دنیا هستیم که یکی از این کشورها نیجریه است که قبل از انقلاب تعداد شیعیان و پیراون اهل‌بیت(ع) در این کشور بسیار کم بود ولی امروز صحبت از چند ده میلیون شیعه است.

 

معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی وحدت کشورهای مسلمان، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان، شهادت طلبی، استکبارستیزی و بیداری اسلامی را از دیگر برکات انقلاب اسلامی ایران برشمرد.

 

وی با بیان این‌که صدور انقلاب اسلامی، بیشتر در حوزه صدور فکر و اندیشه و صدور فرهنگ بود، ادامه داد: امروز مهار این فکر و اندیشه دست کسی نیست؛ بیداری اسلامی، مقاومت در برابر استکبار، سرنگون‌کردن ظالمان و ستمگران برخی ممالک اسلامی به عنوان ثمره بیداری اسلامی جلوه دیگری از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

 

حجت‌الاسلام گلزاده تصریح کرد: توجه به معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) از دیگر برکات انقلاب اسلامی است که در نظام شاهنشاهی این توجه و اهتمام به قرآن و معارف اهل‌بیت(ع)وجود نداشت و ما در این سطح وسیع حافظ و قاری قرآن نداشتیم و افراد اندکی با معارف ائمه(ع) نیز آشنا بودند.

 

قانون اساسی و اصل مترقی ولایت‌فقیه گل سرسبد انقلاب
وی، گل سرسبد برکات انقلاب اسلامی را قانون اساسی و اصل مترقی ولایت‌فقیه دانست و بیان داشت: بسیاری از مسلمانان جهان بر این امر قائل هستند که شما در ایران ولایت‌فقیه و قانون اساسی با محوریت ولایت‌فقیه دارید ولی ما نداریم و اگر هم قانونی باشد بر محور ولایت‌فقیه و دین نیست و برای همین به موفقیت های لازم دست پیدا نمی‌کنیم.

 

احیای دانش ورزی در مسیر ایجاد تمدن اسلامی
حجت الاسلام محمدصالح مازنی، مدیرگروه نیازسنجی پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، با اشاره به اهمیت فرهنگ و نقش آن در انقلاب اسلامی اظهار داشت: هر جامعه‌ای دارای هویت و شناسنامه‌ای است و مهم‌ترین عنصر هویتی هر جامعه فرهنگ و هنر مردم آن جامعه است و در کل هیچ تمدنی بدون محتوای فرهنگی نمی‌تواند حیات داشته باشد.

 

حجت الاسلام مازنی انقلاب اسلامی را انقلاب فرهنگی خواند و ابراز داشت: این جمله محتوای عمیقی دارد و یکی از اشارات این جمله این است که ما در یک مرحله گذار تاریخی برای تمدن سازی اسلامی قرار داریم که مهم‌ترین مؤلفه این تمدن «فرهنگ» است.

 

عضو هیأت مدیره انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات حوزه به دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: انقلاب ما مبتنی بر نفی سلطه بود و مهم‌ترین بعد سلطه نیز در سلطه فرهنگی است که زیربنای سلطه سیاسی و اقتصادی است.

 

وی افزود: انقلاب ما متکی بر باور و اعتقادی بود که از یک اعتماد به نفس بالا در رأس رهبری و تزریق این باور در سطح جامعه برخوردار بود و این هم مسأله مهمی است که اگر یک تمدنی بخواهد شکل بگیرد، باید در ساختار قدرت اعتماد به نفس لازم ملاحظه شود؛ چرا که هر تمدنی سه مؤلفه زیر ساختی، میان ساختی و برساختی دارد.

 

حجت الاسلام مازنی یادآور شد: این تمدن که در حال «شدن» است و در آغازین حرکتش یعنی انقلاب اسلامی زیرساخت نظری قابل اتکایی داشته است؛ این بعد از ابعاد بی‌نقص جنبش اسلامی به شمار می‌رود.

 

سه عنصر توحید، وحدت مردم و رهبری واحد، مثلث موفقیت سیاسی فرهنگی
وی گفت: در بعد میان ساختی روش مبارزه را ملاحظه می‌کنیم که از عنصر مردم و هیئات مذهبی و منبر استفاده می‌شود و سه عنصر توحید، رهبری واحد و نیز وحدت مردم، اضلاع مستحکمِ مثلثِ موفقیت سیاسی فرهنگی را شکل می‌دهد و در ادامه مسیر نیز تغییر حکومت موروثی به حکومتی که از یک بعد ریشه در ولایت الهی دارد.

 

مدیر گروه نیازسنجی پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، نظام اسلامی را برخاسته از آرای مردم خواند و تأکید کرد: برگزاری انتخابات‌های متعدد در سی‌و‌هفت بهار انقلاب به معنای بروز شدن انگیزه و اراده و خواست ملت است که به صورت مستقیم نهادهای قانونی را از خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا نمایندگان شوراها انتخاب می‌کنند.

 

علم و دانش ابعاد اصلی در رشد تمدن و فرهنگ
حجت الاسلام مازنی علم و دانش را از مهم‌ترین ابعاد رشد تمدن و فرهنگ برشمرد و خاطرنشان کرد: پایین آمدن نرخ بی‌سوادی، رشد چشم‌گیر تولید دانش، بالارفتن خروجی دانشگاه‌ها و موفقیت قابل ملاحظه در بعد پزشکی، موفقیت در عرصه‌های علمی بین‌المللی نظیر المپیادهای علمی در کشور ما از برکات انقلاب به شمار می‌رود.

 

وی گفت: این دستاورد با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نقشه راه جمهوری اسلامی و اسناد بلند مدت و راهبردی، چشم به افق‌های روشن داشته است؛ اما تاکید می‌کنم که تمدن اسلامی در آغاز راه است.

 

ضرورت توجه به سه عنصر مغزافزاری، نرم‌افزاری و سخت افزاری تمدن و فرهنگ اسلامی
مدیرگروه نیازسنجی پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه به عناصر و مؤلفه‌های اصلی فرهنگ در انقلاب اسلامی اشاره و تأکید کرد: ما باید به سه عنصر مغزافزاری، نرم افزاری و سخت افزاری تمدن و فرهنگ اسلامی توجه داشته باشیم.

 

وی تصریح کرد: اگر تمدنی در زیرساخت مغزافزاری خویش به داشته‌ها، توانایی‌ها و عناصر معرفتی درون ذات خود اعتماد و اتکای لازم را نداشته باشد، ناچار است آن را از جای دیگر دریافت کند و وقتی خوداتکایی معرفتی جای خویش را به دریافت‌های وارادتی بدهد؛ دیگر نمی‌توان به آن نام تمدن نهاد و در این صورت واردکننده معرفت و مروج تمدنی دیگر خواهد شد.

 

ایران؛ از صدور فساد و فحشا تا صدور انقلاب و بیداری
همچنین محمد حسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار داشت: در دوران طاغوت، تعداد مراکز فساد و مشروب‌فروشی‌ها در ایران از تعداد ساندویچ‌فروشی‌ها بیشتر بود.

 

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که فساد و فحشا در دوران پهلوی به مراکز فرهنگی و هنری نیز کشیده شد، ابراز داشت: سینماها، مجلات، روزنامه‌ها همواره فساد را گسترش می‌دادند، مجلات مستهجن در روزنامه‌فروشی و فیلم‌های مستهجن در پرده سینما یکی پس از دیگری به نمایش در می‌آمد.

 

وی به مهندسی فرهنگی امام خمینی(ره) اشاره و خاطرنشان کرد: روحانیت به رهبری امام خمینی(ره) و با محوریت مساجد در مقابل این توطئه‌ها ایستاد؛ قلب‌ها را تسخیر کرد و روح مقاومت و مبارزه را در ملت ایران دمید و درنهایت با پیروزی انقلاب اسلامی، دگرگونی عظیمی را در ایران پدید آورد.

 

قدیری ابیانه تأکیدکرد: دستاوردهای عظیم فرهنگی و رشد معنوی ملت ایران به ویژه بانوان پس از انقلاب را نمی‌توان نادیده گرفت، ازجمله این که بانوان قبل از انقلاب 20 درصد ظرفیت دانشگاه‌های کشور را تشکیل می‌دادند؛ اما امروز جمعیت آنان به دو برابر افزایش یافته است.

 

وی تصریح کرد: امروز زنان مؤمن و وفادار انقلابی در همه عرصه‌ها حضور دارند، چنان که طبق آیات قرآن و احادیث نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به جایگاه بانوان، نگاه همراه عزت و احترام ویژه‌ای است و در جهت تقویت عفت عمومی گام برمی‌دارد، در حالی که رژیم طاغوت، زن را موجودی برای لهو و لعب محسوب می‌کرد.

918/ت302/س

ارسال نظرات