۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۳۱۶۲۵۶
مدیر دفتر شبکه قرآن و معارف سیمای قم تشریح کرد؛

دستاوردهای داخلی و خارجی انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام جلالی به تشریح دستاوردهای داخلی و خارجی انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) با تحولی که به وجود آوردند، فرهنگ غرب را به فرهنگ اسلامی تبدیل کردند.
حجت الاسلام جلالي

حجت‌الاسلام عبدالله جلالی، مدیر دفتر شبکه قرآن و معارف سیما در استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، دستاوردهای فرهنگی انقلاب را مربوط به دو عرصه داخلی و خارجی خواند و اظهار داشت: امام خمینی(ره) با تحولی که به وجود آوردند، فرهنگ غرب را به فرهنگ اسلامی تبدیل کردند.

 

تبدیل فرهنگ منحط غربی به فرهنگ قرآنی

مدیر دفتر شبکه قرآن و معارف سیمای قم افزود: فرهنگ دوران پهلوی به صورت کامل غربی و تقلیدی با مشخصات سکولاری غرب بود و هنر امام راحل این بود که این فرهنگ منحط را به فرهنگ قرآنی مبدل کرد.

 

وی تأکید کرد: بعد از انقلاب دو فرهنگ غربی و اسلامی که در یک طرف فرهنگ ناب اسلامی و در طرف دیگر فرهنگ غرب قرار داشتند با یکدیگر به مبارزه و هماوردی برخاستند، چنان که هنوز نیز این مبارزه ادامه دارد.

 

حجت‌الاسلام جلالی به بدل سازی غرب از فرهنگ اسلامی اشاره و تصریح کرد: فرهنگ غرب در جهت مبارزه با فرهنگ اسلام به بدل‌سازی از فرهنگ اسلامی رو‌آورده است که البته امام خمینی(ره) در همان زمان با بصیرت و آگاهی به این بدل‌سازی از اسلام با عنوان اسلام آمریکایی هشدار دادند.

 

حراست از حقوق مادی و معنوی بانوان

وی حراست از حقوق مادی و معنوی و ارزش‌های زن را از دستاوردهای انقلاب اسلامی خواند و یادآور شد: قبل از انقلاب این دستاورد وجود نداشت؛ اما در حال حاضر زنان، جایگاه ویژه‌ای در نظام اسلامی دارند.

 

مدیر دفتر شبکه قرآن و معارف سیمای قم افزود: در بعد خارجی نیز تنها فرهنگ نجیبی که با مخاطبانش در دنیا سخن می‌گوید، فرهنگ جمهوری اسلامی است؛ چنان که در فیلم و سریال‌های ایرانی، نوع روابط و پوشش نشاندهنده این فرهنگ است.

 

وی خاطرنشان کرد: گرچه ما با تهاجم فرهنگی روبه‌رو هستیم؛ اما این فرهنگ پیشرو، نوعی حمله فرهنگی علیه فرهنگ مسلط و منحط غربی و ضد ارزش‌های انسانی را آغاز کرده‌ است و اصول آنها را به چالش می‌کشد.

 

به چالش کشیدن فرهنگ مسلط و منحط غربی

حجت‌الاسلام جلالی یادآور شد: عربستان سعودی با همه ادعاهایش نتوانسته است، تصویر درستی از فرهنگ اسلامی ارائه دهد، اما امام راحل فرهنگ اسلامی را احیا کرد و آداب و رسومی که مورد تأیید شرع نبود را در درون این فرهنگ هضم کرد.

 

وی به ترویج فساد در دوران پهلوی اشاره کرد و گفت: در گذشته ابزار رشد فرهنگی به این گستردگی و غنای محتوایی وجود نداشت و این همه ابزار در امتداد فرهنگ اسلامی است.

 

مدیر دفتر شبکه قرآن و معارف سیمای قم خاطرنشان کرد: بحث توجه جدی به قرآن، نهج البلاغه، صحیفه، ادعیه و آثار اسلامی و توجه به فرهنگ عاشورا و عشق به امام حسین(ع) در جهت رشد فرهنگی است.

 

توجه به آموزه‌های اسلامی و فرهنگ عاشورا

وی افزود: امروز شاهد حضور 20 میلیون نفر زائر اربعین حسینی(ع) هستیم که از بیشتر کشورها حضور پیدا می‌کنند و همچنین مراسم و راهپیمایی‌هایی که در دیگر کشورها برگزار می‌شود، سرآغاز همه آنها از فرهنگ اسلامی ارائه شده از سوی امام راحل است.

 

حجت‌الاسلام جلالی به فرهنگ استعماری و ضد استعماری در انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: ایران قبل از انقلاب و مسؤولان در فرهنگ استعماری غرق شده بودند؛ اما امروز مبارزه با استعمار از شعارهای اصلی نظام اسلامی است.

 

وی افزود: در حال حاضر فرهنگ مبارزه با استعمار را در بیشتر کشورهای اسلامی مشاهده می‌کنیم و همان گونه که امام خمینی(ره) فرمودند «اسلام پست‌های کلیدی جهان را فتح خواهد کرد»؛ منظور فرهنگ اسلام است.

 

مدیر دفتر شبکه قرآن و معارف سیمای قم یادآور شد: با غنای فرهنگی که اسلام دارد و با گفتمان فرهنگی می‌توانیم دل‌های آماده را جذب کنیم؛ چنان که رهبر معظم انقلاب برای جوانان اروپا دو نامه می‌نویسند و آنها را به این فرهنگ اصیل فرا می‌خوانند.

 

گفتمان فرهنگی رهبر معظم انقلاب با جوانان اروپا و توجه به تولید علم

وی توجه به علم، نمودار جهشی و تولید مقالات و دانش را از دستاوردهای انقلاب اسلامی خواند و تأکید کرد: مهمترین عنصر فرهنگ، توجه به علم است؛ همان ایده‌ای که پیامبر اکرم(ص)‌ مطرح فرمودند و امروزه در هر کوی و برزنی ما حوزه و دانشگاه را مشاهده می‌کنیم.

 

حجت‌الاسلام جلالی به چالش‌های فرهنگی اشاره و تصریح کرد: فرهنگ مصرف‌گرایی در کشور باید اصلاح شود و اگر رهبر معظم انقلاب،‌ اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کنند؛ پشتوانه این اقتصاد، فرهنگ مقاومتی است که مصرف داخلی در کشور گسترش پیدا کند.

 

وی یادآور شد: در تفکر دینی برخلاف مارکسیسم و لیبرالیسم، فرهنگ زیربنا است؛‌ از این‌رو باید آسیب‌ها و چالش‌ها بررسی شود و هر چه جامعه به سمت آموزه‌های‌ قرآنی و دستورات اهل بیت(ع) حرکت کند، فرهنگ بالنده‌تر می‌شود./908/301/ب2

ارسال نظرات