۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۵
کد خبر: ۳۱۶۵۷۷
حجت الاسلام دهنوی تبیین کرد؛

درک زوایای روحی همسر، لازمه پایداری زندگی زناشویی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام دهنوی ابراز علاقه مرد به همسرش را به مثابه اکسیژن برای زندگی او دانست و گفت: اگر بگوییم ابراز محبت مرد به همسرش به منزله اکسیژن برای حیات او است، اغراق نکرده ایم.
حجت الاسلام حسين دهنوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام دهنوی شامگاه شنبه در مراسم میلاد حضرت زینب(س) که در محل حسینیه حضرت زینب(س) برگزار شد، به تبیین اصول پایداری روابط زناشویی پرداخت و با اشاره به اهمیت شناخت زن و مرد از زوایای روحی یکدیگر، گفت: زن و مرد هریک جایگاه و رسالتی دارند و خداوند با هدفی به هر کدام ویژگی هایی داده است. ممکن است ویژگی های منحصر به فردی در همسر شما وجود داشته باشد اما بحث ما روی ویژگی های مشترک هر جنس است.

 

وی در نخستین بخش از سخنان خود به بررسی زوایای روحی بانوان پرداخت و اظهار کرد: خانم ها علیرغم آقایان به شدت عاطفی هستند و خداوند به این دلیل آن ها را با شدت عاطفه آفریده که باید مادر باشند. ثابت شده است که آن دسته از انسان ها که رشد بهتری دارند و موفق ترند، مادران عاطفی تری داشته اند و آن دسته از افرادی که بزهکار شده اند، مادران سردی داشته اند.

 

حجت الاسلام دهنوی افزود: با توجه به عدم وجود این ویژگی در آقایان، ممکن است برخی از آن ها برداشت غلطی از رفتارهای همسر خود داشته باشند. از جمله این که اگر خانمی به خانواده خود توجه عاطفی داشته باشد، ممکن است شوهر او اینطور برداشت کند که خانم، پدر یا برادرش را به همسر ترجیح داده است در حالی که این ناشی از شدت عواطف در خانم ها است. این برداشت ها مرد را بهانه گیر می کند و موجب خراب شدن زندگی می شود.

 

این کارشناس برجسته مسائل خانواده خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اتفاقاتی که ممکن است آقایان از آن اطلاع نداشته باشند، نیاز خانم ها به تخلیه احساسات و پالایش روانی با استفاده از گریه است اما مرد چون دنیای همسرش را درک نمی کند، برداشت های اشتباهی می کند. نباید از گریه کردن خانم ها ناراحت شد.

 

وی ادامه داد: خانم ها نیاز به محبت دارند و دوست دارند مرد محبتش را به آن ها ابراز کند و خودشان نیز ابراز محبت کنند. اما برای آقایان نیاز غریزی در اولویت است چرا که زن می خواهد مادر باشد و باید بتواند محبتش را به فرزند خود ابراز کند اما مرد مسؤول خانواده است و اگر خداوند موتور محرک غریزه را در مرد قرار نمی داد، انگیزه ای برای ازدواج پیدا نمی کرد. این مسائل حکمت های الهی دارد.

 

حجت الاسلام دهنوی ابراز علاقه مرد به همسرش را به مثابه اکسیژن برای زندگی او دانست و تأکید کرد: اگر بگویم ابراز محبت مرد به همسرش به منزله اکسیژن برای حیات او است، اغراق نکرده ام. من به این نتیجه رسیده ام که 80 درصد از زنانی که به بیراهه رفته اند، دچار خلأ عاطفی بوده اند.

 

این کارشناس برجسته مسائل خانواده افزود: حرف زدن زوج با یکدیگر یکی از مسائل بسیار مهم است چرا که زن اهل کلام است و نیاز دارد با همسر خود سخن بگوید در حالی که مردها وقتی غم و غصه داشته باشند، می خواهند سکوت کنند و به تعبیر برخی دانشمندان، باید به غار تنهایی شان بروند تا آرام شوند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از مردان از ظرافت های رفتاری همسر خود مطلع نیستند. زن ها راهکار و استدلال نمی خواهند، فقط می خواهند همسرشان با آن ها همدردی کند./820/202/ب1

ارسال نظرات