۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۳۱۶۶۸۰
امام جمعه مشهد مقدس:

بانوان انقلابی پیشگام مبارزه با جریان های سکولار باشند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی گفت: اگر عملکرد خواهرانی که در طی 37 سال عمر انقلاب و در این نه دوره مجلس شورای اسلامی به مجلس رفته اند را بررسی کنیم، می بینیم آن ها عمدتا در خدمت جریان های سیاسی قرار گرفتند و حتی بعضا بر خلاف مبانی فکری خود ایفای نقش کردند.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در دیدار با بانوان شرکت کننده در نشست تخصصی «نقش بانوان جبهه انقلاب اسلامی در مقابله با نفوذ فرهنگی» که در محل حسینیه دفتر امام جمعه مشهد برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت زینب(س) با اشاره به جریان نامگذاری آن حضرت، گفت: این مسأله که صدیقه اطهر در نامگذاری فرزندشان با این که از حقوق مادر است بر امیرمؤمنان(ع) سبقت نمی گرفتند، نشانه مجذوب بودن جریان فرهنگی اهل بیت(ع) در برابر مسأله ولایت است.

 

وی افزود: راهبرد این جریان برای ما این است که ما در مسائل اختصاصی حیات مان هم باید تابع و مطیع جریان ولایت باشیم و ولایت حتی در مسائل عادی و طبیعی زندگی نیز بر ما حاکم باشد تا چه رسد به مسائل اجتماعی و سیاسی.

 

توان اثرگذاری اجتماعی بانوان به درستی پیگیری نشده است

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که برجسته ترین تحلیل از شخصیت حضرت زینب(س) این است که ایشان آینه تمام نمای فضایل امیرمؤمنان(ع) بودند، بر لزوم الگوگیری بانوان انقلابی از این اسوه دینی تأکید و اظهار کرد: 37 سال از انقلاب می گذرد و در این 37 سال به مناسبت های مختلف و در مسائل مربوط به بانوان، شخصیت زنان در اسلام به گونه های مختلف تبیین شده اما تا به امروز جریان خاصی در متن انقلاب نسبت به بانوان نداشته ایم.

 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: علیرغم این که تشکل ها، انجمن ها و سازمان ها و جریانات مختلف سیاسی ـ اجتماعی زیادی برای بانوان به وجود آمده است، اما هنوز که هنوز است، زن در جریان انقلاب عنصر درجه دو است یعنی وقتی ابعاد مختلف انقلاب را بررسی می کنیم، نمی بینیم که خواهران در شکل منسجمی در نقش اول باشند و علت آن هم بی برنامگی تمام مجموعه هایی است که برای بانوان تشکیل شده اند.

 

وی افزود: هر جا که بانوان در عرصه سیاسی شرکت کردند، دنباله رو یک جریان سیاسی بوده اند، اعم از تفکر اصولگرایی یا اصلاح طلبی و حتی بعضا بدون تفکر؛ در این زمینه جفاکاری هایی صورت می گیرد که بانوان را در حرکت ها و بحران های سیاسی استخدام و استثمار کرده و حتی این گونه نبوده که به عنوان فرع آن جریان در تصمیم گیری ها دخالت داشته باشند.

 

فعالیت بانوان باید دورنمای سیاسی و اجتماعی داشته باشد

عضو مجلس خبرگان رهبری عدم مشارکت جدی بانوان در عرصه های سیاسی و اجتماعی را عامل نگاه اجتماعی غلط به بانوان دانست و تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در مسائل مربوط به خواهران داریم و به نظر من باعث شده تشکل های خواهران به عنوان تشکل درجه دو شناخته شوند، این است که در عرصه های فکری و علمی هدف سیاسی ـ اجتماعی ندارند و علم صرفا به معنای ماهوی علم برای آن ها ارزش دارد.

 

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: خواهرانی داریم که از فکر و استعداد بالایی برخوردارند و قلم به دست هستند اما وقتی به سراغ آن ها می روی می بینی کوتی از معلومات جمع آوری کرده اند اما هدف اجتماعی و کاربردی برای خود در نظر نگرفته اند. در جمع خواهران اندیشمند این انقلاب خواهرانی داشته ایم که با یک دورخیز قدرتمند جلو آمدند اما پس از مدتی نه تنها وجهه اجتماعی خود را از دست داده اند، بلکه وجهه دینی آن ها نیز از دست رفته است.

 

لزوم بررسی عملکرد نمایندگان زن مجلس در ادوار گذشته

وی مسأله حضور بانوان در مجلس شورای اسلامی را نمونه آشکاری از این نگاه اجتماعی نادرست دانست و گفت: اگر عملکرد خواهرانی که در طی 37 سال عمر انقلاب و در این نه دوره مجلس شورای اسلامی به مجلس رفته اند را بررسی کنیم، می بینیم آن ها عمدتا در خدمت جریان های سیاسی قرار گرفتند و حتی بعضا بر خلاف مبانی فکری خود ایفای نقش کردند.

 

امام جمعه مشهد مقدس در تبیین رسالت های اصلی نمایندگان بانوان در عرصه های سیاسی و اجتماعی خاطرنشان کرد: ما اینقدر در مسأله حجاب مشکل داشته و داریم و حتی خود خواهران هم با این جریان توسعه بدحجابی و بی بندوباری مشکل داشته اند. اما آیا تشکلی از خواهران بوده است که برای حل مشکل بدحجابی ایفای نقش کرده باشد و مشکلات را از سر راه برداشته باشد؟ متأسفانه خواهرانی که به مجلس رفته اند، نتوانسته اند مسأله زن را آن طور که باید پیگیری کنند.

 

آیت الله علم الهدی مشکلات قشر پرستار را در حیطه پیگیری های مربوط به بانوان دانست و افزود: بخش عمده مشکلاتی که قشر پرستار دارند، یعنی حدود 80 درصد آن مربوط به خواهران است و بسیاری از این مشکلات در مجلس قابل حل بوده که می توانستند آن را حل کنند اما حل نشده است.

 

وی با تصریح بر این که فقدان همت جدی در بانوان برای پیگیری مطالبات شان، موجب این شیوه نقش آفرینی شده است، ادامه داد: اگر در ادامه نیز برادران در رأس فعالیت های آنان قرار گیرند و یا برنامه های آن ها از بیرون به آن ها دیکته شود، مشکلات آن ها ادامه خواهد داشت. اگر بنا باشد خواهران در عرصه تصمیم گیری نباشند و مسائل مربوط به آنان از ناحیه دیگری دیکته شود، فایده ای ندارد.

 

امام جمعه مشهد مقدس ضمن تأکید مجدد بر لزوم الگوگیری بانوان از حضرت زینب(س)، خاطرنشان کرد: اگر جبهه فرهنگی بانوان انقلابی داد اول را قبل از هرکس دیگری بر سر جریان ضد ولایت بزند، می تواند پیرو حضرت زینب(س) باشد. حضرت زینبی که در برابر یزید در شرایطی ایستادگی کردند که امام زمانش در کنارش بود و یا در برابر معاویه آن چنان مرثیه امیرمؤمنان(ع) را خواندند که سرسخت ترین دشمن امیرمؤمنان(ع) را به گریه انداخت.

 

آیت الله علم الهدی افزود: ما در عرصه ولایتمداری زنی داشته ایم که جلوتر از همه مردان بوده است. امروز هم جریان بانوان انقلابی باید جریانی باشد که در مقابله با جریان های سکولار پیشقدم باشند و پدافند فرهنگی در اختیار آن ها باشد.

 

برخی اسلام بی تفاوت نسبت به سیاست را می خواهند

وی در تبیین لزوم نقش آفرینی بانوان در حرکات سیاسی اظهار کرد: ما هیچ یک از جریان های زندگی مان را نمی توانیم از سیاست فاصله دهیم چرا که در این صورت از ولایت فاصله گرفته ایم. ما اسلامی را قبول داریم که امروز در کشور ما حاکم بوده و معادلات سیاسی جهان را بر هم زده است اما برخی اسلامی را می خواهند که در هیچ قسمت آن سیاست وجود نداشته باشد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: اگر جبهه فرهنگی نسبت به سیاست بی تفاوت باشد، در مسائل فرهنگی هم نمی تواند نقش آفرینی کند. من نمی گویم خواهران زیاده طلب باشند و معتقد هم نیستم که به هیچ وجه وارد مسائل اجتماعی نشوند. معتقدم همانطور که مدیریت خانه بر عهده زن است و کفالت آن بر عهده مرد، در عرصه اجتماعی هم مناصبی داریم که کسی جز بانوان از عهده آنها بر نمی آید./820/پ201/ج

ارسال نظرات