۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۳۱۷۱۱۸

معادله پنهان سوریه علیه تل‌آویو

خبرگزاری رسا ـ شاخص‌های موجود نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی نیز همانند ترکیه و عربستان با تلاش‌های جاری برای حل سیاسی بحران سوریه مخالف است و به شیوه‌های مختلف در قبال آن مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی می‌کند.
سوريه

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، معادله پنهان سوریه علیه تل‌آویوشاخص‌های موجود نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی نیز همانند ترکیه و عربستان با تلاش‌های جاری برای حل سیاسی بحران سوریه مخالف است و به شیوه‌های مختلف در قبال آن مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی می‌کند. یکی از این شاخص‌ها سخنان وزیر جنگ این رژیم در نشست امنیتی مونیخ بود که طی آن ضمن ابراز بدبینی به توافق حاصله در این نشست درباره حل بحران سوریه تجزیه این کشور را اجتناب‌ناپذیر دانست. در واقع وی با این اظهارات از نیت واقعی این رژیم در سوریه پرده برداشت.

 

همچنین از زمانی که عربستان و ترکیه بار دیگر تجاوز زمینی و هوایی به سوریه را در پوشش مقابله با داعش مطرح کرده‌اند، منابع رسانه‌ای صهیونیستی کاملاً در جهت تشویق و تحریک این رویکرد بوده‌اند، البته باید به این واقعیت نیز توجه داشت که از زمان اجرای پروژه براندازی در سوریه روزی نبوده است که این رژیم در اجرای این پروژه دست و نقش نداشته باشد. نباید فراموش کرد که اولین اعتراضات مهندسی شده در سوریه از درعا آغاز شد که در جنوب سوریه و در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی قرار دارد و بلافاصه با توزیع سلاح بین معترضان به درگیری‌های مسلحانه کشیده شد.

 

همچنین تعدادی از تکفیری‌های وارداتی به سوریه از داخل فلسطین اشغالی صورت گرفت و در این راستا فعالیت کلاه‌آبی‌های سازمان ملل در جولان برای مدتی به حالت تعلیق درآمد. گذشته از اینها در مواردی که گروه‌های مسلح و تکفیری در محاصره نیروهای ارتش سوریه و حزب‌الله قرار گرفتند، هواپیماهای این رژیم به بمباران مناطق مذکور اقدام کردند و از این طریق کوشیدند آنها را از محاصره نجات دهند. همچنین این رژیم با احداث بیمارستان صحرایی در جولان( که با بازدید بنیامین نتانیاهو همراه بود) به مداوای مجروحان این نیروها پرداخت و در پوشش همین مسئله به تسلیح و تجهیز مجدد آنها پرداخت. از همه مهم‌تر اینکه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بارها مراکز استقرار و به‌خصوص انبارهای مهمات و تسلیحات ارتش سوریه را بمباران کردند و از این طریق کوشیدند مسیر پیشروی نیروهای مسلح و تکفیری را فراهم کنند.

 

علاوه بر اینها این رژیم در چند سال اخیر هر بار که روزنه امیدی برای حل بحران سوریه پیش می‌آمد با توسل به اقداماتی همچون متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌خواست زمینه را برای مداخله نظامی قدرت‌های غربی آماده کند و از این دید این رژیم در خلع سلاح‌های شیمیایی سوریه نقش اساسی داشت. در عرصه سیاسی نیز شواهد موجود حاکی از این است که در خلال چند سال گذشته هربار که روزنه امیدی برای حل سیاسی بحران سوریه ایجاد می‌شد، این رژیم با استفاده از لابی‌های خود در امریکا و اروپا و همچنین همراهی با دیگر مخالفان دولت سوریه و در رأس آن عربستان و ترکیه این روزنه را از بین می‌برد و بار دیگر فضا را به عرصه نظامی می‌کشاند. رژیم صهیونیستی با این اقدامات از همان ابتدا در پی چند هدف مشخص بوده است: نخست اینکه انتقام شکست در جنگ‌های 33 روزه سال 2006 و 22 روزه سال 2008 را از سوریه بگیرد چرا که تصور می‌کرد در پیروزی جنبش‌های مقاومت لبنانی و فلسطینی در این جنگ ها، سوریه نقش اساسی و کلیدی داشته است.

 

دوم اینکه می‌خواست از دامن زدن به درگیری‌های داخلی برای ایجاد کمربند امنیتی در جولان استفاده کند و به این بهانه بخش‌های دیگری از خاک سوریه را اشغال کند اما اکنون این رژیم می‌بیند که نه تنها به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است بلکه باب جبهه جدید علیه خود را در جولان گشوده است و بر همین اساس نهایت تلاش خود را به‌کار گرفته است تا در کنار ترکیه و عربستان یک بار دیگر شانس خود را برای ورود نظامی به سوریه امتحان کند. اما آنچه در این میان مسلم است اینکه ورود هر نیروی مهاجم دیگر به سوریه چه از طرف ترکیه و عربستان باشد و چه از طرف رژیم صهیونیستی نتیجه‌ای جز شکست مفتضحانه به همراه نخواهد داشت چرا که معادلات نظامی بیش از هر زمان دیگر به نفع دولت و ارتش سوریه و متحدان آن رقم خورده است./998/102/ب3

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات