۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۳۱۷۲۰۱
عضو هیأت علمی دانشگاه قم مطرح کرد؛

تبلیغ اسلام با تصویب قوانین حامی محیط زیست

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که برخی دین را به خاطر نگاه موقتی به دنیا عامل تخریب محیط زیست می‌دانند، گفت: ما باید با عمل خود و تصویب قوانین حامی محیط زیست پرچم اسلام را بالا ببریم.
عزيز الله فهيمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عزیز الله فهیمی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در همایش اسلام و محیط زیست که در دانشگاه مفید قم برگزار شد، با اشاره به این که مسأله محیط زیست امروزه از جنبه محیط زیستی خارج شده است و جنبه تبلیغی پیدا کرده است، اظهار داشت: کشیشانی که برای تبلیغ به جاهای مختلف دنیا می‌روند از این حربه برای تبلیغ مسیحیت پرداخته و از آن علیه مسلمانان استفاده می‌کنند.

 

وی با بیان این که در غرب مطالبی تحت عنوان این که دین مخرب محیط زیست است مطرح می کنند، خاطرنشان کرد: آنها می‌گویند ادیان، مخالف محیط زیست هستند زیرا دنیا را دار فانی می‌دانند و برای حفظ آن تلاشی نمی کنند؛ این نگاه بی اهمیتی به دنیا از مسیحیت منشعب از یونان و همچنین یهودیان است ولی مسیحیت منشعب از رم این گونه نیست و احکا م محیط زیستی در آن مورد تأکید است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با اشاره به این که فقه شیعه در طول تاریخ منزوی از حکومت بوده است و نتوانسته ظرفیت‌های خود را بروز دهد، افزود: فقه شیعه تا حدی به حفظ محیط زیست اهمیت می‌دهد که کسی را که برای تفریح به شکار می‌رود را مسافر عاصی قلمداد می‌کند و می‌گوید نماز خود را باید کامل بخواند.

 

وی با بیان این که در اسلام برای کشتن حیوانات هم جریمه تعیین کرده است، اظهار داشت: متأسفانه در قوانین ما میان عمل و جریمه تناسب وجود ندارد و برای کشتن یوز پلنگی که یک دندان آن دو میلیون می‌ارزد تنها دو میلیون جریمه تعیین شده است که به هیچ وجه بازدارنده نیست. ما بایدبا قانون گذاری صحیح سبب اعتلای پرچم اسلام باشیم تا خود این قوانین تبلیغ اسلام شود.

 

حجت الاسلام المسلمین فهیمی با بیان این که برخی مراجع کسی را که برای تمیز کردن مسجد به مسجد ضرر وارد کند را ضامن می‌دانند، گفت: به طریق اولی کسانی که با بی موالاتی به محیط زیست ضرر می‌رسانند باید ضامن باشند و باید این گونه موارد جرم انگاری شود و جریمه متناسب در نظر گرفته شود.

 

وی بسیاری از جرایم محیط زیستی را به خاطر واقف نبودن مسؤولان به این موضوع دانست و خاطرنشان کرد: محیط زیست محدود به یک سازمان و نهاد خاص نیست و باید تمام مسؤولان کشور نسبت به این مسأله حساس باشند و کاملا به عواقب هر رفتار سوء در زمینه محیط زیست آگاهی داشته باشند./843/پ202/ی

ارسال نظرات