حوزهای مطلوب است که در عرصههای مختلف فعال و اثرگذار باشد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امشب در جلسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب دفتر تبلیغات اسلامی را از اصلیترین موتورهای محرک حوزه به سمت حوزه مطلوب میدانند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به ابعاد و وجوه حوزه مطلوب، آن را یک نهاد فرهنگساز دانست و اظهار داشت:حوزه گر چه در درون خود نخبه و چهرههای خدوم علمی و معنوی را میپروراند، اما یک نهاد به شدت برونگرا است و لبه تماس اصلی با جامعه و مردم و متکفل ایمان مردم و فرهنگ ایمانیشان بوده و نهادی است که اگر ضعفی در فرهنگ عمومی باشد، یکی از مقصرین خواهد بود و اگر شاهد رشد و بالندگی جامعه باشیم، از ارکان آن حوزه است.
بار اصلی تثبیت انقلاب اسلامی بعد از پیروزی انقلاب بر عهده حوزه علمیه بوده است
وی با بیان اینکه بعد از انقلاب، بار اصلی تثبیت آن بر عهده حوزه بوده است، تصریح کرد: پس از انقلاب در سالهای بحرانی جنگ و تثبیت انقلاب اسلامی بار اصلی این تثبیت بر عهده حوزه بود و در جبههها رکنی که معنویت را حفظ میکرد، حوزهها بودند و در مقایسه با دیگر اقشار، بیشترین شهید را حوزهها دادند و این نشان از انجام وظیفه تاریخی آن است.
حجتالاسلام والمسلمین واعظی به لزوم حضور حوزه علمیه در مسائل مختلف اشاره کرد و یادآور شد: حوزه مطلوب باید در عرصههای مختلف اعم از پژوهش و آموزش و غیره فعال و کارساز باشد و فضاهایی که در زمینه دین باز میشود، حوزه باید دخیل باشد.
دفتر تبلیغات اسلامی باید در ساحتهای مختلف نظام و حوزه پیشرو باشد
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به تنوع مأموریتهای متوجه دفتر تبلیغات اسلامی پرداخت و خاطرنشان کرد: برخی فقط انتظار دارند که بودجه و انرژی این نهاد صرف تبلیغ شود و اگر این طور باشد، فرموده رهبر معظم انقلاب که دفتر تبلیغات اسلامی نماد روشنفکری حوزه است، چه میشود؟ یعنی دفتر تبلیغات اسلامی باید در ساحتهای مختلف نظام و حوزه، پیشرو باشد.
وی با اشاره به بیاناتی از رهبر معظم انقلاب درباره دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: تعبیر رهبر معظم انقلاب در جلسات این بوده که انتظار دارم دفتر تبلیغات اسلامی در هر عرصهای که نیاز وجود دارد، پیشگام و پیشرو باشد و در حوزه جدید فعالیت فکری دفتر تبلیغات اسلامی باید افق گشا باشد و فضار را باز کند و البته وقتی این افق گشایی صورت گرفت، دیگران و سایر نهادها از شما یاد میگیرند و چه بسا مؤثرتر از شما عمل میکنند.
حوزه باید یک نهاد چندضلعی و چندوجهی باشد
حجتالاسلام والمسلمین واعظی رصد نیازهای محیطی در عرصههای مختلف از موارد مورد نیاز دفتر تبلیغات اسلامی عنوان و تصریح کرد: اینکه دفتر تبلیغات اسلامی یک نهاد چند وجهی است و نهادی صرفی اعزام مبلغ نیست، به این خاطر است که حوزه باید یک نهاد چندضلعی و چندوجهی باشد و همان طور که حوزه باید عالمان مجتهد در تمامی زمینهها بپروراند، این حوزه باید افرادی را در تبلیغ و عرصههای مختلف بپروراند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان گزارش مختصری از فعالیتهای جدید این نهاد در چند سال اخیر گفت: در زمینه تبلیغ، کار اصلی بحث اعزام بوده و کاری که صورت گرفته، تمرکز بر مناطق مشترک بوده است؛ منظور از این مناطق، مناطقی هستند که شیعیان و اهل سنت با هم زندگی میکنند و یا شیعیان در اقلیت هستند که در این عرصه ورود جدی پیدا کردهایم و تمامی این مناطق را تحت پوشش قرار داریم.
نباید از تبلیغ نوین غفلت کرد
وی ساماندهی گروههای تبلیغی را از دیگر فعالیتهای دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد و یادآور شد: در این دوره یک تمرکزی بر گروههای تبلیغی پیدا کردیم و گروههای مختلفی در سطح کشور وجود دارد که ساماندهی یافته اند و پشتیبانی میکنیم و همچنین انسجام خوبی پیدا کردهاند.
حجتالاسلام والمسلمین واعظی خاطرنشان کرد: تبلیغ نوین از دیگر فعالیتهای چند سال اخیر دفتر تبلیغات اسلامی بوده است؛ تبلیغ اصلی و پر اصالت، همان منبری و چهره به چهره بوده، اما عرصههای دیگری از جمله فضای مجازی وجود دارد که نباید از آنها غفلت کرد و ورود پیدا کرده و این مسأله را جدی گرفتهایم.
در اعزام مبلغ تابع میزبان هستیم
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با ارائه آماری از اعزام طلاب در ایام تبلیغی اظهار داشت: به لحاظ کمی سعی کردیم رشد قابل توجهی در اعزامها ایجاد کنیم؛ میانگین اعزامها در ماه رمضان حدود 6 هزار مبلغ بود؛ در اعزام مبلغ تابع میزبان هستیم و دفتر تبلیغات اسلامی در چند شهر حضور دارد و حسب اینکه سازمان تبلیغات اسلامی چه مقدار اعلام نیاز کند، بستگی دارد.
حجتالاسلام والمسلمین واعظی افزود: تلاشهایی صورت گرفت که سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه فعالتر شود و این مسأله به نتیجه رسید و با تحرکاتی که صورت گرفت، در ماه مبارک رمضان امسال حدود 9500 نفر و در ماه محرم نزدیک به 10 هزار نفر اعزام کردیم.
تبلیغ دین ضرورت جدی حوزههای علمیه است
وی درباره بودجه دفتر تبلیغات اسلامی گفت: پشتیبانی لازم صورت نمیگیرد و بودجه ما رشد زیادی پیدا نکرده است و با توجه به اینکه دامنه مسؤولیت این نهاد گسترده بوده که یکی از آنها اعزام مبلغ است، رشد بایسته را از لحاظ بودجه نداشتهایم.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تبلیغ دین را ضرورت جدی حوزه ها دانست و یادآور شد: سعیمان این است که رونق به امر تبلیغ ببخشیم و تبلیغ دین را ضرورت جدی و کار اساسی حوزهها میدانیم و تماس مستقیم طلاب با مردم برکات زیادی را دارد؛ در نهادهای دیگر دفتر تبلیغات اسلامی فعالیتهای خوبی در جریان دارد که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) بسیاری از رشتههایی که حوزه به آنها نیاز دارد را برای اولین با در کشور اجرا میکنیم./822/پ202/ی