۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۳۱۸۱۰۶
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

بیعت نکردن با طاغوت حضرت زهرا را چهره‌ شاخص دفاع از ولایت و امامت کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) هیچ‌گاه با خلیفه غاصب بیعت نکردند و همین امر سبب شد که به عنوان چهره‌ای شاخص در دفاع از ولایت و امامت مشخص شوند.
حجت‌الاسلام محمدرضا جباري

حجت‌الاسلام محمدرضا جباری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهار داشت: صدیقه طاهره(س) جایگاه خاص معرفتی و هستی شناختی در اسلام و ادیان الهی دارند.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ابراز کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) در حدیث شریف کساء هم‌ردیف پیامبر اکرم(ص)، امیرمؤمنان علی(ع) و حسنین(ع) هستند و این مؤید عصمت ایشان است.

 

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) دخترانی داشتند اما شاخص‌ترین ایشان، حضرت زهرا بودند؛ همچنین ایشان شخصیتی برجسته در میان صحابی زن حضرت محمد(ص) بودند و ایشان را در بسیاری از امور همراهی و یاری کردند.

 

مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، بیان کرد: حضرت زهرا(س) پس از رحلت حضرت رسول اکرم(ص) راضی به سازش و کوتاه آمدن در برابر انحراف پیش آمده نشدند و همواره مدافع ولایت بودند.

 

وی افزود: امام عصر(حج) در روایتی می‌فرمایند، دختر رسول اکرم(ص) از یک اسوه حسنه و نیکو برخوردار بودند؛ امکان دارد مراد امام زمان(عج) این باشد که حضرت فاطمه زهرا(س) هیچ‌گاه مجبور به تقیه و بیعت با خلیفه غاصب نشدند.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: یکی از فلسفه‌های غیبت امام زمان(عج)، بیعت نکردن ایشان با حاکمان جور است؛ این خصلت تنها در شخصیت حضرت زهرا(س) و امام زمان(عج) وجود دارد اما سایر ائمه اطهار(ع) به اجبار تقیه، با خلفا و حکمای طاغوت بیعت ظاهری داشتند.

 

وی یادآور شد: حضرت فاطمه زهرا(س) هیچ‌گاه با خلیفه غاصب بیعت نکردند و همین امر سبب شد که به عنوان چهره‌ای شاخص در دفاع از ولایت و امامت مشخص شوند.

 

حجت‌الاسلام جباری با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) تأکید کرد: صدیقه طاهره(س) را می‌توان آینه‌ای برای حضرت رسول اکرم(ص) دانست؛ ایشان همواره مردم را به تأسی از رسول اکرم(ص) می‌کردند و خود سیره پدر بزرگوارشان عمل می‌کردند.

 

وی تأکید کرد: هیچ جدایی میان حضرت زهرا(س) و حضرت رسول اکرم(ص) وجود نداشت و هرچه عمل می‌کردند، مورد تأیید دین و حضرت محمد(ص) بود.

 

مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با تأکید بر این‌که سیاست‌ها و رفتارهای حضرت زهرا(س) و رسول اکرم(ص) را باید باید جزء به جزء بررسی کرد، گفت: این‌که پیامبر فرمودند «فاطمه از من است»، عینیت میان ایشان و حضرت زهرا(س) را می‌رساند؛ این امر نیز در رفتار و وجود تجلی حضرت رسول اکرم(ص) پدیدار می‌شود.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که جامعه امروز نیاز به الگو و اسوه دارد، تصریح کرد:‌ در رفتارها باید به شاخص و الگو نگاه کرد و مطابق آن عمل کرد؛ مادامی که انگیزه نباشد، شناختی ایجاد نمی‌شود و مادامی که به دنبال الگو نباشیم، انگیزه به وجود نمی‌آید./997/302/ب2

ارسال نظرات