بدون انجام حج طی کردن مراحل کمال ممکن نیست
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن ادیب بهروز، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گویی در رابطه با علت ایجاد برخی شبهات درباره حج گفت: این شبهات نشان می دهد تصویر مستند به قرآن و دیدگاه حدیثی و تاریخی همسو با قرآن را از حج، در اختیار مخاطبین قرار ندادیم؛ آنچه از حج تصویرسازی می شود بر اساس بیان میدانی برخی کارشناسان و عملکرد حاجی در طول سفر است.
وی با ذکر اینکه برداشت غیرواقعی از حج زمینه ساز برخی شبهات و سؤالات است، افزود: معمولا در جامعه وقتی فردی می خواهد به حج برود، تصور برخی این است که او به فرودگاه می رود بعد به مکه و مدینه عزیمت می کند و اعمالی انجام می دهد، سپس برمی گردد و اتفاق خیلی مهمی رخ نمی دهد و هزینه ای را نیز متحمل می شود.
مدیر گروه تاریخ اسلام حوزههای علمیه خواهران عنوان کرد: برخی شبهات نشان می دهد، افرادی که این شبهه ها را مطرح می کنند بر اساس مبارزه ای است که با تشیع دارند و سعی می کنند هجمه ها را در مبانی و یا فروع دین وارد کنند.
حجت الاسلام ادیب بهروز با بیان اینکه حج از فروع دین است، گفت: این مسئله بار معنایی دارند؛ وقتی عملی در کنار خمس، زکات، امر به معروف و نهی از منکر قرار می گیرد، خود پیام های فراوانی دارد.
این کارشناس مسائل حج عنوان کرد: اعمال عبادی فراوانی در اسلام وجود دارد؛ اما این اعمال زیر شاخه اصل مهمی در فروع است که تعداد آن محصور و محدود است؛ حج عملی است که میان همه مذاهب اسلامی مورد توافق است؛ وقتی در دین عملی مشترک همه مذاهب باشد، نشان از جایگاه ویژه آن عبادت دارد.
مدیر گروه تاریخ اسلام حوزههای علمیه خواهران گفت: قرآن سندی است که واژه ها، ترکیب و محتوای آن الهی است؛ در موارد متعددی از سوره ها بحث حج مطرح می شود و این فریضه تنها در سوره حج مورد تأکید قرار نگرفته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه همه انبیاء و معصومین(ع) مامور به انجام حج بوده اند، گفت: همه انسان های مورد قبول خداوند، یعنی پیامبران الهی و اهل بیت پیامبر(ص)، علی رغم جایگاه ویژه ای که نزد خداوند دارند، مأمور به انجام حج هستند؛ برخی این تصور را دارند، انسانی که در اوج مرتبه کمال قرار دارد، نیازی به این عمل عبادی ندارد، اینکه همه انبیا و اهل بیت (ع) مکلف می شوند که حج را انجام دهند، نشان می دهد واقعیتی در درون این عمل وجود دارد که یک انسان الهی با وجود بالاترین مرتبه کمال نمی تواند خود را از انجام حج مبرا و بی نیاز کند.
این کارشناس مسائل حج با اشاره به شرط استطاعت برای انسان ها در رابطه با انجام حج گفت: خداوند می خواهد در این عمل بسیار مهم، افرادی که امکان و قابلیت شخصیتی و مادی دارند، وارد شوند؛ چون کسی که امکانات انجام این عمل را ندارد، ممکن است نتواند از آثار حج برای خود بهره برداری کند.
حجت الاسلام ادیب تأکید کرد: حج فرایندی است که از نقطه ای تا نقطه دیگر مراحل آن طی می شود و هیچ انسانی از مجموعه انسان های مورد قبول خداوند در انجام حج استثناء نشده اند.
مدیر گروه تاریخ اسلام حوزههای علمیه خواهران با اشاره به برخی گزارشها مبنی بر اینکه امام حسن عسکری(ع) به حج مشرف نشدند، گفت: این گزارش دروغ متاسفانه در جامعه شایع شده و بر خلاف مبانی دینی ما است و با جست و جویی که در منابع مختلف داشتم، به هیچ سندی دست نیافتم که این گزارش را تأیید کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این رابطه گفت: در میان معصومین(ع) هیچ کدام مجاز نبودند که حج نروند؛ از زمانی که حضرت آدم(ع) مکان کعبه را تعیین می کند و اولین پیامبر حج گزار است تا آخرین انسان معصوم باید حج را انجام دهند.
حجت الاسلام ادیب با بیان اینکه حتی انسان های پاک اما غیر معصوم نیز حج را در زندگی خود داشته اند، گفت: یک عارف و سالک الی الله با همه مشقت و سختی سعی می کند، حتی برای یکبار خود را در فرایند حاجی شدن قرار دهد.
مدیر گروه تاریخ اسلام حوزههای علمیه خواهران افزود: درون حج آثار و دستاوردهایی نهفته است، اگر فردی بخواهد در زندگی مراحل کمال را طی کند، بدون انجام حج امکان پذیر نیست.
این کارشناس مسائل حج با بیان اینکه حج جایگزین و عِدل ندارد، گفت: در زمینه کفارات و یا گاه در امر به معروف و نهی از منکر می توان جایگزینی قرار داد، اما در مسئله حج اگر مسلمانی بگوید به جای انجام حج، طبق روایات پیوسته به زیارت سیدالشهدا(ع) می روم، با قاطعیت باید گفت، هر چند در زیارت امام حسین(ع) آثار و برکات فراوانی وجود دارد، اما به هیچ وجه نمی تواند جایگزین آثار زیارت حج شود./1330/102/ب2
منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج