۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۳۱۹۲۰۳
در اتحادیه تشکل های قرآن و عترت؛

نشست نقد و بررسی طرح میزان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست طرح میزان، شناسایی، طبقه‌بندی و ارزیابی مؤسسات قرآنی کشور با حضور مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت برگزار شد.
اتحاديه تشکل هاي قرآني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست طرح میزان، شناسایی، طبقه‌بندی و ارزیابی مؤسسات قرآنی کشور با حضور حسن محمدی، مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، باقر افخمی، مدیر طرح میزان در استان تهران و یدالله مشهور، مدیر طرح میزان در کشور و جمعی از اصحاب رسانه، 8 اسفندماه در محل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست حسن محمدی درباره چگونگی طرح «میزان» گفت: یکی از نقاط ضعف اساسی جامعه قرآنی در همه ابعاد، عدم وجود یک بانک اطلاعاتی جامع، دقیق، مبنی بر انعکاس ظرفیت‌های مختلف جامعه قرآنی در حوزه‌های مختلف است. قطعاً مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد نیز از این نقص مستثنی نیستند و متاسفانه هیچ برآورد دقیقی از ظرفیت‌های دقیق و کارشناسی شده مؤسسات قرآنی در حوزه‌های مختلف در دست نیست.

 

وی با اشاره به اینکه لازمه برنامه‌ریزی برای چشم‌اندازهای آینده، بانک اطلاعات جامع است، گفت: متاسفانه هیچ اطلاعاتی در حوزه حفظ قرآن کریم، چه تعداد حافظ قرآن در کشور از سوی مؤسسات و یا ارگان‌های دیگر تربیت شده‌اند و یا چه تعداد قاری در کشور فعالیت می‌کنند و یا حتی چه میزان ظرفیت آموزشی در کشور داریم، در دسترس نیست که این امر در برنامه‌ریزی‌های آینده مشکلاتی را به دنبال دارد.

 

محمدی با تاکید بر اینکه نبود اطلاعات جامع قرآنی مشکلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورد، بیان کرد: عدم دسترسی به اطلاعات مؤسسات، مشکلات عدیده‌ای را هم برای جامعه قرآنی ایجاد کرده است، از جمله اینکه ما در تخصیص اعتبارات و حمایت‌های مالی، اگر بخواهیم عادلانه عمل کنیم، واقعاً نیاز داریم که به آمار دقیقی دسترسی داشته باشیم که ظرفیت‌ها را بسنجیم.

 

وی با تاکید بر اینکه در ابتدای گام باید، ظرفیت‌سنجی فعلی برای برنامه‌ریزی و تعیین چشم‌اندازهای آینده صورت گیرد، افزود: هم اکنون ما در همه حوزه‌ها با مشکل اطلاعات آماری و رصد دقیق مواجه هستیم، در این راستا طرحی توسط یکی از مؤسسات قرآنی پیشنهاد شد، با نظر به ضرورت این موضوع، از سوی هیئت مدیره اتحادیه مورد تأیید قرار گرفت و پس از برگزاری جلسات کارشناسی مختلف، مقرر شد مقدمات اجرای طرحی با عنوان میزان، در دستور کار قرار بگیرد.

 

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور تصریح کرد: طرح میزان به بررسی، ارزیابی و طبقه‌بندی موسسات قرآنی می‌پردازد که در ابتدای امر این طرح از استان تهران آغاز و به صورت سراسری گسترده خواهد شد که می‌توان از این طرح نیز به عنوان طرح ملی یاد کرد.

 

محمدی در ادامه افزود: گام‌های ابتدای این طرح انجام شده است، به نوعی که دفترچه‌هایی همراه با سؤالات در بین مؤسسات قرآنی توزیع شده است و در مرحله بعدی این طرح می‌توان از مشارکت شخصیت‌های قرآنی یاد کرد و همچنین پیشنهادات و انتقادات از چگونگی روند این طرح از سوی نهادهای مرتبط با قرآن کریم در دستور قرار داده شد.

 

وی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام همکاری و حمایت داشته است، بیان کرد: با توجه به ضرورتی که اجرای این طرح در کشور به ویژه در بین جامعه قرآنی حس می‌شود، دستگاه‌هایی مانند معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای این طرح را به عهده اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور قرار داد که امیدواریم این طرح به عنوان یک بانک اطلاعاتی مورد استفاده نهادها و ارگان‌ها قرار گیرد.

 

محمدی در پایان عنوان کرد: این طرح تنها برای اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیست، بلکه به صورت ملی صورت خواهد گرفت و در صورت حمایت شدن و عدم حمایت این روند طی خواهد شد و در نتیجه نهادها و ارگان‌هایی که خواستار بهره‌مندی از این بانک اطلاعات هستند می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

یدالله مشهور،‌ مدیر طرح «میزان» در سطح کشور در ادامه گفت: هدف اصلی از روند اجرایی این طرح، ساماندهی، ارزیابی و سنجش توانمندی‌های موسسات قرآنی کشور است.

 

وی با اشاره به اینکه این تعداد مؤسسات قرآنی کشور در حال افزایش است، تصریح کرد: نیاز سنجش اطلاعات قرآنی مانند امکانات، توانمندی‌ها، محتواهای آموزشی و... در اولویت قرار دارد که بر این اساس از سال 1389 این موضوع بانک اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه هیئت مدیره سال 1392 عنوان شد و با تصویب این طرح گام‌های اولیه در طرح سؤالات به صورت دفترچه در اختیار مؤسسات قرآنی در استان تهران قرار گرفت.

 

مشهور بیان کرد: تاکنون دفترچه‌های ارزیابی بین 70 موسسه قرآنی در سطح تهران توزیع شده است که تا پایان سال 94 این طرح جمع‌آوری خواهد شد که پس از آن در 4 استان دیگر این طرح کلید می‌خورد.



مدیر طرح «میزان» در سطح کشور در ادامه با تاکید بر بخش‌های هفت‌گانه این دفترچه ارزیابی بیان کرد: دفترچه‌های ارزیابی مؤسسات قرآنی در بخش‌هایی شامل اهداف، مشخصات عمومی مؤسسات، تجهیزات و فضاهای در دسترس مؤسسات قرآنی، مشخصات منابع انسانی، مشخصات طرح‌های مؤسسات قرآنی، منابع مالی و درآمدزایی، ارزیابی و نظارت است.

 

وی با اشاره به بازده زمانی جمع‌آوری این اطلاعات در فرصت معلوم تصریح کرد: در استان تهران توزیع دفترچه و جمع‌آوری آن تا پایان اسفندماه سال جاری انجام می‌شود که پس از جمع‌آوری به مرحله ارزیابی ارسال شده و در این مسیر آسیب و نقطه نظرات و پیشنهادات در پیشرفت این طرح دخیل خواهد شد.

 

باقر افخمی، مدیر طرح میزان در استان تهران درباره ضرورت این طرح بیان کرد: اجرای عدالت در محورهای مختلف و توسعه آن از مسائل برنامه‌ریزی است که وجود اطلاعات جامع، لازمه برنامه‌ریزی است که در این راستا یک نقشه راه برای آینده تدوین می‌شود.

 

وی ادامه داد: به همت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور «طرح میزان» به صورت یک نیازسنجی برای مجموعه‌های قرآنی کشور در حال اجراست. توزیع دفترچه‌ها از ابتدای اسفندماه در تهران آغاز شده است که امیدواریم تا پایان سال 95 جمع‌آوری اطلاعات خام انجام شود که در ادامه اطلاعات سنجیده و ارزیابی شده بر روی سایت برای بهره‌مندی ارگان‌ها، مدیران و نهادها قرار داده خواهد شد.

 

افخمی بیان کرد: به منظور راستی‌سنجی اطلاعات جمع‌آوری شده، کارگروهی در نظر گرفته شده است که در ارزیابی‌ها و تحقیقات میدانی حضور خواهد داشت و از صحت اطلاعات جویا می‌شود. امیدواریم این طرح با موفقیت انجام شود./856/202/ب1

ارسال نظرات