۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۳۱۹۲۴۶
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان:

اقتصاد لیبرالی ضد استقلال ایران و ضد اقتصاد مقاومتی است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در بیان اقتصاد لیبرالی گفت: اقتصاد لیبرالی ضد استقلال ایران و ضد اقتصاد مقاومتی است.
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان امروز در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم، در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی، اظهار کرد: کسی که به یاد خدا اعمال غضب بیجا نکند خدا بر او غضب بجا هم نداشته (همیشه غضب و نقمت خدا بجاست) و او را هلاک نخواهد کرد.

 

وی در ادامه افزود: هنگامی که فرد گمان کند مورد ظلم واقع شده به انتصار الهی راضی باشد و اعمال غضب بیجا نکرده تا عامل اجرایی دشمن از باب تفرقه نباشد زیرا فرافکنی باعث تشویش اجتماع شده به نفع بیگانگان است.

 

انتقاد سازنده درباره اقتصاد فعلی ایران بدون اعمال غضب و خشونت بیجا

حجت الاسلام ضیایی به انتقاد سازنده درباره اقتصاد فعلی ایران بدون اعمال غضب و خشونت بیجا پرداخت و تصریح کرد: بعد از جنگ تحمیلی و پس از آغاز صلح تحمیلی تاکنون هزار و دویست میلیارد دلار واردات کالا داشته ایم. در اقتصاد ایران اندیشه لیبرالیسم وجود داشته و در دانشگاههای کشور نیز ترویج می شود؛ پدر لیبرالیسم در ایران رفسنجانی است که در دوره ریاست جمهوری ایشان سقف تورم به 40 درصد رسید.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، اندیشه لیبرالی را حداکثر سود فردی و رهایی از هر قانونی دانست و اضافه کرد: اقتصاد لیبرالی ضد استقلال ایران و ضد اقتصاد مقاومتی است و جایی برای عدالت وجود ندارد.

 

آثار سوء اقتصاد لیبرالی

وی به آثار سوء اقتصاد لیبرالی اشاره و تشریح کرد: ایجاد فاصله طبقاتی فاحش حاصل این اقتصاد است، به طور مثال تا پایان سال 95 جمعیت ایران 80 میلیون خواهد شد، طبق آمار کشور 10 میلیون پولدار خواهیم داشت 15 میلیون زیر خط فقر و مابقی هم نزدیک به خط فقر و یا روی خط فقر هستند. اقتصاد لیبرالی ضد عدالت اجتماعی است ولی برخی دائم حرف از عدالت اجتماعی می زنند.

 

حجت الاسلام ضیایی واردات بی رویه و خام فروشی را از دیگر آثار اقتصاد لیبرالی خواند و تأکید کرد: هم اکنون به خاطر این رویه پانزده میلیون نفر در زیر خط فقر و پانزده میلیون نفر بیکار؛ که چهار میلیون نفر لیسانس و نیز صدها هزار نفر دکتر و مهندس بیکار هستند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به نبود استقلال در صنایع عادی اظهار کرد: گرچه با تلاش افراد خوب جامعه و انسان های شریف، استقلال در صنایع دفاعی و موشکی، صنایع اتمی، صنایع هوا و فضا و شرکت های دانش بنیان به دست آورده ایم ولی در صنایع عادی نتوانسته ایم استقلال پیدا کنیم؛ لیبرالیسم به طور عمد اجازه استقلال کامل را نمی دهد.

 

فساد مالی و اقتصادی و شیوع رانت های مختلف، محصول اقتصاد لیبرالی است

وی تصریح کرد: کثرت ارتباطات بدون شایسته سالاری و بدون حق با بانک ها باعث شده افرادی وام های کلان اقتصادی و مالی بگیرند و بازپرداخت معوقات بانکی را نیز به عمد تعویق بیندازند؛ اینان شایسته گرفتن وام را نداشته چون علم، مدیریت و بنای تولید را ندارند.

 

حجت الاسلام ضیایی خاطرنشان کرد: بیشترین غارتگری بانکی در دوره سازندگی (رفسنجانی) و دوره اصلاحات (خاتمی) با تأخیرات زیاد معوقات بانکی صورت گرفت (حتی دولت احمدی نژاد هم نتوانست جلوی این معوقات بانکی را بگیرد) و حتی در دولت روحانی هم نتوانستند جلوی آنان را بگیرند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان تعدد مراکز قیمت گذاری روی اجناس و کالاها را نتیجه اقتصاد لیبرالی خواند و گفت: تعدد مراکز قیمت گذاری باعث پیشرفت اقتصاد لیبرالی شده و حال آن که فقط برای کالاهای ضروری دولت قیمت گذاری می کند. عاملان اقتصادی باید طبق مصالح حال و آینده کشور رفتار کنند نه طبق مصلحت شخصی و خشنودی اجانب زیرا اقتصاد لیبرالی باعث خشنودی اجانب شده و جاده صاف کن کاپیتالیسم بوده؛ کاپیتالیسم نیز دیکته صهیونیزم بین الملل است.

 

وی اثر سوء دیگر اقتصاد لیبرالی را حداکثر سود در واردات، رانت خواری، انحصار و ترویج مصرف گرایی در جامعه دانست و اظهار کرد: باید حداکثر سود در سرمایه گذاری آن هم سرمایه گذاری در تولید و ایجاد رقابت سالم برای تولید بیشتر و بهتر باشد. اقتصاد لیبرالی سبب تعطیلی 37 هزار کارخانه در کشور در چند ساله اخیر شده است.

 

حجت الاسلام ضیایی راه های ایجاد اقتصاد مقاومتی را بیان کرد: دولتها یارانه به واردات صنایع عادی ندهند چون عین خیانت و باعث تعطیلی کارخانجات گردیده، جلوی واردات بی رویه را بگیرند. همچنین مردم عزیز ایران نباید کالاهای خارجی بخرند، از تولیدات داخلی با کیفیت خرید کرده و دولت نیز نظارت واقعی بر تولید، توزیع، کمیت و کیفیت کالاها داشته؛ یعنی تماشاچی و نظاره گر نباشد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در پایان تأکید کرد: اعمال غضب بیجا حرام بوده، انتقاد و عیب یابی و رفع عیب و نقص واجب است پس به خاطر جلوگیری از اعمال غضب بیجا، باید به یاد خدا باشیم؛ افرادی که بر اقتصاد لیبرالی پافشاری کرده و با اقتصاد مقاومتی ضدیت می کنند؛ اعمال خشونت بیجا بوده و بر پایه بی عقلی است./861/202/ب3

ارسال نظرات