۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۶
کد خبر: ۳۱۹۴۰۰
معاون پژوهش جامعةالمصطفی:

توجه به معیشت مادی و معنوی جامعه از شاخصه‌های سبک زندگی فاطمی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عباسی فرهنگ غرب را فرهنگ منفعت طلبی و خود محوری خواند و گفت: در فرهنگ اسلام بر خلاف فرهنگ غرب، توجه به معیشت مادی و معنوی دیگران حتی در سختی‌ها نیز توصیه شده است و در جامعه‌ اسلامی، مؤمنان نسبت به یکدیگر ایثار، انفاق و گذشت دارند.
حجت الاسلام علي عباسي، معاون آموزش حوزه علميه قم

حجت الاسلام علی عباسی، معاون پژوهش جامعةالمصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سبک زندگی حضرت فاطمه(س)، اظهار داشت: برای توسعه سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی فاطمی(س) باید در جامعه الگوها را توسعه و ترویج دهیم.

 

حجت الاسلام عباسی افزود: سبک زندگی امیرمؤمنان، حضرت فاطمه(س) و فرزندان ایشان و همچنین سبک تربیتی و حضورشان در صحنه اجتماع به عنوان اسوه و الگو است و بر مبنای اسلام است.

 

وی تأکید کرد: اگر ما بخواهیم شیوه سبک زندگی اسلامی را در جامعه ترویج کنیم و به نسل جوان منتقل کنیم، در مرحله نخست باید الگوهایی را ارائه دهیم که در این زمینه حضرت زهرا(س) مصداق کامل و بهترین الگو هستند.

 

معاون پژوهش جامعةالمصطفی العالمیه به ابعاد زندگی حضرت فاطمه(س) اشاره و خاطرنشان کرد: با مرور زندگی حضرت می‌توان جلوه‌های فراوانی از سبک زندگی اسلامی را در خانواده، اجتماع و در زندگی شخصی ایشان مشاهده کرد.

 

وی با اشاره به انفاق و ایثار حضرت فاطمه(س)، یادآور شد: اولیای الهی در کنار عبادات فردی به محرومان و مستضعفان جامعه از نظر معیشت و سبک زندگی توجه داشتند، همان گونه که در آیات و روایات نیز توصیه شده است.

 

حجت الاسلام عباسی به انفاق حضرت فاطمه(س) در شب عروسی‌ اشاره کرد و افزود: متأسفانه در دنیای جدید که بسیاری از مردم، تحت تأثیر فرهنگ غرب قرار دارند، انفاق، توجه به دیگران و دلجویی‌ها کمرنگ شده است و برخی افراد به خودپسندی و منفعت طلبی روآورده‌اند.

 

وی فرهنگ غرب را فرهنگ منفعت طلبی و خود محوری خواند و تصریح کرد: در فرهنگ اسلام بر خلاف فرهنگ غرب، توجه به معیشت مادی و معنوی دیگران حتی در سختی‌ها نیز توصیه شده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: قرآن به انفاق اهل بیت(ع) اشاره می‌کند و می‌فرماید «در حالی که خودشان گرسنه بودند و روزه گرفته بودند، اما هنگامی که سائل، یتیم و فقیری به در خانه آنها آمد، انفاق کردند و خودشان گرسنگی را تحمل کردند».

 

وی توجه به سبک زندگی فاطمی(س) را ضروری خواند و تأکید کرد: در حال حاضر با توجه به سیطره فرهنگ غربی، تأسی و پیروی از سبک زندگی اهل بیت(ع) ضرورت دارد.

 

حجت الاسلام عباسی به شاخصه‌های جامعه اسلامی اشاره کرد و افزود: جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که مؤمنان نسبت به یکدیگر ایثار، انفاق و گذشت دارند و اگر این ارزش‌ها در جامعه به فراموشی سپرده شود، فرهنگ غیر اسلامی حاکم می‌شود و اساس جامعه به خطر می‌افتد./908/302/ب2

ارسال نظرات