۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۳۱۹۶۵۸
آیت الله آیت میردامادی:

نوروز سابقه دینی دارد/ در ایام عید به بیوت علما مراجعه کنید

خبرگزاری رسا ـ نماینده حضرت آیت الله نوری همدانی در استان تهران گفت: مردم از زمان تعطیلات نوروز باید بهره کافی را ببرند و آن‌را به بطالت نگذرانند.
نشست کتاب نوروز چه روزي است نشست کتاب نوروز چه روزي است نشست کتاب نوروز چه روزي است نشست کتاب نوروز چه روزي است

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی کتاب «نوروز چه روزی است؟» ظهر امروز سه‌شنبه 11 اسفند در دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی در استان تهران برگزار شد.

در این نشست آیت الله سید باقر آیت میردامادی با اشاره به سوابق خود در زمینه تالیفات در حوزه‌های مختلف، گفت: تا کنون بیش از 15 جلد کتاب در حوزه‌های اخلاقی، اجتماعی، مذهبی، تاریخی و سیاسی با تمرکز بر امام راحل و رهبر معظم انقلاب به نگارش در آورده‌ام.

وی افزود: آن‌چیزی که من را واداشت در خصوص نوروز کتابی را به رشته تحریر در آورم این بود که همیشه مشاهده می‌کردم که از ظرفیت نوروز به خوبی استفاده نمی‌شود.

مولف کتاب بیان داست: متاسفانه در میان مردم این تفکر جاری شده است که نوروز یک زمان فراغت مطلق جهت تفریح و گاهأ شادی‌های نا معقول است، نکاهی که کاملا جریان نوروز را مغفول گذاشته است.

نماینده حضرت آیت الله نوری همدانی در استان تهران، خاطرنشان کرد: بعد از تحقیقات گسترده‌ای که در خصوص ریشه تاریخی نوروز انجام دادم متوجه شدم که جشن عید نوروز غرابت زیادی با دین اسلام دارد و اینگونه می‌توان گفت که نوروز یک سابقه دینی دارد.

آیت الله آیت میردامادی با اشاره به یک داستان از زمان امام علی علیه السلام، یادآور شد: روزی فردی در عید نوروز به حضرت امیر علیه السلام مراجعه می‌کنند و برای ایشان هدیه می‌برند، هنگامی که مولای متقیان دلیل کار فرد را جویا می‌شوند آن فرد می‌گوید؛ بنده «فارس» هستم و این‌کار جزو آداب ایرانیان است، بر اساس همین رفتار فرد امام علی علیه السلام، بیان می‌دارند؛ کاش همه روزها نوروز باشد.

وی اضافه کرد: امام صادق علیه السلام نیز آن‌قدر موضوع نوروز را مهم ارزیابی کردند که دعای تحویل سال را در این خصوص برای مردم قرائت کردند، همان دعایی چند صد سال است پای سفره های نوروز خوانده می‌شود.

مولف اثر ابراز داشت: در این کتاب به صورت کامل به اعمال نوروز آن هم با استناد به روایات موثق اشاره شده است، اعمالی همچون نماز روز عید نوروز و غسل نوروز که بسیار سفارش شده است.

آیت الله آیت میردامادی در خصوص آسیب‌شناسی موضوع نوروز، بیان داشت: علاوه بر اینکه مفهوم نوروز مغفول مانده است، در کنار این نیز سنت بسیار ناپسندی همچون چهارشنبه سوری باب شده است که گاها تبدیل به چهارشنبه سوزی نیز می‌شود.

وی ادامه داد: اعمال ناپسندی که در چهارشنبه سوری انجام می‌شود قطعا خلاف شرع، دین و اخلاق است، بنده امیدوارم که نیروهای انتظامی و دولت تدابیری را بیاندیشند تا کسی دیگر نتواند در ایام چهارشنبه سوری برای مردم و جامعه مشکل آفرینی کند.

آیت الله آیت میردامادی در پایان، گفت: بنده امیدوارم تمامی مردم فرصت  15 روزه تعطیلات سال جدید را قدر بدانند و علاوه بر صله رحم، به دیدار عالمان دینی و خانوداه شهدا نیز بروند.

گفتنی است؛ علاقه‌مندان به تهیه کتاب «نوروز چه روزی است» می‌توانند از طریق انتشارات حضور، واقع در قم، میدان شهدا، اول خیابان حجتیه شماره 75 و یا دفتر آیت الله نوری همدانی واقع در خیابان تهران، خیابان ری شمالی حسینه همدانی‌ها، اقدام کنند./856/پ202/ق

ارسال نظرات