۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۳۲۰۳۰۶

مانع‌تراشی اعراب برای نفت ایران

خبرگزاری رسا ـ کشورهای تولیدکننده نفت جهان می‌خواهند با تثبیت سقف تولید، هوای قیمت نفت را داشته باشند و آن را به 50 دلار برسانند.
قرارداد نفتي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، کشورهای تولیدکننده نفت جهان می‌خواهند با تثبیت سقف تولید، هوای قیمت نفت را داشته باشند و آن را به 50 دلار برسانند. این عزم جدی اما یک مشکل بزرگ دارد که زیربار خواسته این کشورها نمی‌رود. ایران می‌گوید حضورش در پازل جهانی با افزایش تولید همراه است و لاغیر.

 

در سال‌هایی که تحریم‌های نفتی میزان تولید و صادرات نفت ایران را به یک میلیون بشکه کاهش داد، کشورهایی نظیر عراق، روسیه و عربستان با افزایش تولید، سهم ایران را غصب کردند و امریکا نیز با تولید از منابع غیرمتعارف خود به سمت حذف ایران از بازار حرکت کردند. توفیق این کشورها در تحقق چنین مهمی کار را برای ایران سخت کرد تا روزی که توافق شد تحریم‌ها لغو شود. با لغو تحریم‌ها شرکت ملی نفت ایران طی مدت یک ماه بر تولید خود افزود و میزان صادرات خود را 500 هزار بشکه افزایش داد؛ همان هدفی که بارها از سوی وزیر نفت اعلام شده بود.

 

در چنین شرایطی قیمت نفت سر ناسازگاری داشت و به شدت سقوط کرده بود تا اینکه بین قیمت‌های 25 تا 30 دلار آرام گرفت. وضعیت اقتصادی کشورهای تولیدکننده نفت هر روز خراب‌تر می‌شد و هیچ کشوری نیز قبول نمی‌کرد آغازکننده کاهش تولید و صادرات باشد تا مازاد یک میلیون و 500 هزار بشکه‌ای از بازار رخت بندد. در نهایت روسیه و عربستان در دوحه اعلام آمادگی کردند تا در یک برنامه جهانی اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت را برای سامان دادن به بازار به صف کنند.

 

ایران از عزم خود برای حمایت از هر اقدامی که به افزایش قیمت نفت منجر شود خبر داد اما قطعاً می‌شد متوجه این نکته شد که تهران به هیچ عنوان به تثبیت صادرات خود در مرز یک میلیون بشکه رضایت نخواهد داد. چند روز پس از سفر وزرای نفت چند کشور به ایران و دیدار با وزیر نفت، سخنگوی دولت از عدم حضور ایران در برنامه جدید سخن گفت و وزیر نفت آن را یک جوک ساخت.

 

جمهوری اسلامی ایران معتقد است طی چند سال اخیر به اندازه کافی بازار این کشور از دست رفته است و درست در زمانی که تحریم‌ها برداشته شده و می‌تواند میزان صادرات خود را افزایش دهد، سخن از تثبیت تولید است. تهران به درستی به این برنامه «نه» گفته است و این پیام را به طرف‌های خارجی مخابره کرده است که در جلساتتان ایران را باید مستثنی کرد.

این خواسته تهران با واکنش جدی عربستان مواجه شده است. ریاض گفته است سقف تولید ایران نیز باید ثابت بماند و بیشتر از عدد امروزش‌ نشود. روسیه که حالا بازیگر اصلی این میدان شده است سعی دارد ایران را وارد این برنامه کند تا پایانی دهد بر بهانه‌گیری‌ها. وزیر انرژی روسیه گفت: توافق بین صادر‌کنندگان بزرگ نفت برای متوقف کردن سطح تولید می‌تواند حتی بدون مشارکت ایران مؤثر باشد. این احتمال وجود دارد که یک «راه‌حل انفرادی برای ایران پیدا کنیم

 

حالا قرار است چند هفته دیگر کشورهای نفتی در مسکو گرد هم آیند و تصمیم آخر را بگیرند. رئیس سابق اوپک هم در این باره اعلام کرد: اعضای کلیدی سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت قصد دارند روز 20 مارس با دیگر تولید‌کنندگان در روسیه دیدار کنند تا گفت‌وگوها در خصوص توافق بر سر محدود کردن تولید نفت را احیا نمایند.

 

کاچیکوو گفت:‌«هم سعودی‌ها و هم روس‌ها، همه دارند پشت میز مذاکره می‌آیند.‌» وی افزود: تولید‌کنندگان به طور کلی به دنبال ترمیم قیمت نفت و رسیدن آن به 50 دلار در هر بشکه هستند. کاچیکوو نگفت که آیا ایران هم در این گفت‌و‌گوها حضور خواهد داشت یا نه.

 

سنگ‌اندازی اعراب

همزمان با چالش نفتی ایران با کشورهای نفتی جهان، اعراب به شدت به دنبال سنگ اندازی در صادرات بشکه‌های 30 دلاری کشورمان به اروپا هستند. شرکت ملی نفت تمرکز خود را بر بازار اروپا گذاشته و 500 هزار بشکه خود را به قاره سبز ارسال کرده است. مصر و کشورهای عرب تولید‌کننده نفت در حاشیه خلیج فارس، هنوز اجازه نداده‌اند ایران صادرات نفت خود را از طریق خط لوله تحت مدیریت آنها به اروپا و منطقه دریای مدیترانه ارسال کند.

 

به گفته مقامات شرکت عرب پترولیوم پایپ لاینز، که مدیریت خط لوله سومد را در اختیار دارد، این شرکت همچنان در حال بررسی بندهای مختلف توافقی است که منجر به لغو تحریم‌های ایران در ماه ژانویه شده است.

 

یکی از مقامات شرکت عرب پترولیوم که نخواست نامش فاش شود، گفت: این شرکت قبل از صدور مجوز ارسال نفت ایران از طریق این خط لوله، به دنبال اطمینان یافتن از این مسئله است که ایران به مقررات تحریم‌ها پایبند است. صادرات نفت ایران از طریق این خط لوله از آگوست 2012 متوقف شده است. شرکت جنرال پترولیوم مصر 50 درصد سهام خط لوله سومد را در اختیار دارد. این خط لوله دریای سیاه را به مدیترانه متصل می‌کند.

 

شرکت دولتی سعودی عربین عربستان (آرامکو) نیز 15 درصد سهام این خط لوله را در اختیار دارد. 15 درصد دیگر از سهام خط لوله مذکور متعلق به شرکت اینترنشنال پترولیوم اینوستمنت امارات و 15 درصد هم متعلق به سه شرکت کویتی است. 5 درصد باقیمانده هم متعلق به شرکت قطر پترولیوم است. در چنین شرایطی ایران در موضعی منطقی و صحیح حاضر نیست تولید خود را ثابت نگه دارد زیرا بر این باور است که عربستان و سایر اعراب در شرایطی اضطراری و در موقعیتی نجاتبخش هم می‌خواهند به قیمت نفت «نیشتر» بزنند و هم مانع از آزادسازی نفت ایران در بازارها شوند./998/د102/ی

 

منبع : روزنامه جوان 

ارسال نظرات