۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۳۲۱۱۷۰
همزمان با ایام فاطمیه؛

700 روحانی مبلغ به مساجد و مناطق مختلف خراسان شمالی اعزام می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: همزمان با ایام فاطمیه و شهادت دخت نبی مکرم اسلام، بیش از 700 روحانی مبلغ به مساجد شهری و روستایی و مناطق مختلف این استان اعزام می‌شوند.
اعزام مبلغ

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به برنامه‌های این نهاد به منظور بزرگداشت ایام فاطمیه دوم، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد در ایام فاطمیه اعزام روحانیان مبلغ و مبلغه به مساجد شهری و روستایی و سایر مراکز مذهبی و فرهنگی استان خراسان شمالی است.

 

وی با بیان اینکه در این راستا در مجموع 738 روحانی مبلغ با حضور در مساجد و هیئات مذهبی، هدایت و مدیریت برنامه‌های گرامیداشت ایام فاطمیه در استان خراسان شمالی را بر عهده دارند، افزود: از این تعداد 300 روحانی مبلغ از طلاب و روحانیان بومی استان هستند که از حوزه‌های علمیه داخل خراسان شمالی به مساجد و مراکز فرهنگی مذهبی اعزام می‌شوند.

 

حجت‌الاسلام خادمی خاطرنشان کرد: همچنین در ایام فاطمیه 190 روحانی مستقر و طرح هجرت و 21 روحانی مبلغ از حوزه‌های علمیه قم و مشهد به مساجد شهری و روستایی این استان اعزام خواهند شد.

 

به گفته دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی افزون بر این 127 روحانی مبلغ نیز از طریق ثبت‌نام در سامانه سجام (سامانه جامع اعزام مبلغ) برای تبلیغ در ایام فاطمیه به شهرستان‌های هشت‌گانه استان اعزام می‌شوند.

 

حجت‌الاسلام خادمی تصریح کرد: مبلغان اعزامی به مساجد شهری و روستایی استان در ایام فاطمیه پیش از اعزام سرفصل‌های تبلیغی را دریافت کرده و محور فعالیت‌های آن‌ها در مساجد نیز تبیین ابعاد شخصیتی، اجتماعی و فرهنگی حضرت فاطمه زهرا (س) است.

 

وی با اشاره به اینکه مراسم بزرگداشت ایام فاطمیه دوم به مدت پنج شب در بیش از هزار مسجد و حسینیه استان برگزار می‌شود، اضافه کرد: علاوه بر اعزام روحانیان مبلغ و مبلغه به مساجد، روستاها و مناطق محروم، برگزاری گفتمان‌های دینی با موضوع حضرت فاطمه(س)، دعوت از شخصیت‌های برجسته و روحانیان برگزیده برای سخنرانی در جمع مردم، برگزاری مراسم‌ عزاداری از سوی هیأت‌های مذهبی و دسته‌روی هیئات مذهبی برخی دیگر از برنامه‌های پیش‌بینی شده از سوی نهاد تبلیغات اسلامی استان هستند.

 

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به فعالیت بیش از یک هزار و 100 هیأت مذهبی در مرکز و شهرستان‌های مختلف خراسان شمالی، اظهار کرد: در سالگرد شهادت فاطمه زهرا (س) هیئات مذهبی در شهرها و روستاهای استان به سمت مساجد شاخص و یا امامزاده‌ها و بقاع متبرکه دسته روی و عزاداری می‌کنند.

 

وی با تأکید بر برگزاری پرشور و شعور برنامه‌های گرامیداشت ایام فاطمیه، تصریح کرد: باید در ایام فاطمیه برنامه‌های عزاداری و سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) به صورت معمول و به دور از افراط و تفریط و طرح مسائل تفرقه‌انگیز برگزار شود.

 

گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی‌الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی‌الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان به ویژه شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می‌کنند.

 

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه (س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد (ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آنجا که درگذشت پیامبر اسلام در تاریخ بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی‌الاول را فاطمیه اول می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را فاطمیه دوم می‌نامند.

 

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول‌تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می‌شود.

 

شایان ذکر است، در استان 925 هزار نفری خراسان شمالی با 22 شهر و بیش از 850 روستای دارای سکنه، در مجموع هزار و 173 باب مسجد دایر است که از این تعداد 200 مسجد در نقاط شهری و مابقی در مناطق روستایی واقع شده‌اند و در مناسبت‌های مختلف، برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در این اماکن مقدس برگزار می‌شود.

 

همچنین در این استان هزار و 160 هیأت مذهبی وجود دارد و به طور معمول در مناسبت‌های مذهبی و ایام عزاداری نظیر دهه اول محرم، دهه پایانی ماه صفر و ایام فاطمیه، برنامه‌های سوگواری در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی با هدایت و مدیریت روحانیان مبلغ و نقش‌آفرینی بیش از 800 مداح و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برگزار می‌شود./9314/302/ب2

ارسال نظرات