۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۳۲۱۵۶۱

نگاهی به کتاب توحید از نگاه وحی، فلسفه و عرفان

خبرگزاری رسا ـ کتاب توحید از نگاه وحی، فلسفه و عرفان از سوی انتشارات دلیل ما چاپ و روانه بازار شده است.
کتاب توحيد از نگاه وحي، فلسفه و عرفان

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب توحید از نگاه وحی، فلسفه و عرفان نوشته آیت‌الله سید جعفر سیدان از سوی انتشارات دلیل ما در 2000 نسخه چاپ و روانه بازار شده است.

 

در بخشی از پیش‌گفتار این کتاب می‌خوانیم: «توحید» از اساسی‌ترین موضوعات اعتقادی به شمار می‌آید، به گونه‌ای که می‌توان آن را باب ورود به معارف اعتقادی دانست. از این رو فهم صحیح آن می‌تواند در بسیاری از حوزه‌های معارفی دیگر راه‌گشا باشد.

 

یکی از راه‌های مؤثر در این رکن اعتقادی مهم، بررسی اختلاف مشارب مختلف علمی در آن است. بر این اساس آیت‌الله سیدان در این نوشتار مسأله توحید را از سه رویکرد غالب در مکاتب معارفی؛ یعنی وحی، فلسفه و عرفان تبیین نموده‌اند.

 

این کتاب شامل چهار بخش با عناوین «کلیات»، «نسبت میان خالق و مخلوق»، «فاعلیت و علیت خداوند متعال» و «حدوث عالم» می‌شود که بخش اول به بررسی مباحثی همچون اهمیت مباحث اعتقادی، مقام والای عالمان به مسائل اعتقادی نزد ائمه، فلسفه، عرفان و وحی از نظر علامه طباطبایی و محدوده عقل و عدم تعارض آن با وحی پرداخته است.

 

در ذیل موضوعی با عنوان اهمیت مباحث اعتقادی آمده است: ضرورت اهتمام به مباحث اعتقادی به قدری واضح است که نیازی به برهان و استدلال نیست و از توجه ویژه قرآن و روایات در این حوزه، می‌توان اهمیت آن را درک کرد. با این همه عقل نیز به روشنی نقش تعیین‌کننده عقاید در زندگی انسان را درمی‌یابد، اما متأسفانه در حوزه‌های علمیه در کنار طرح مباحث مختلف، به مسائل اعتقادی توجه لازم نمی‌شود.

 

این در حالی است که اکثر اندیشمندان به وجود شبهات فراوان و انحراف‌های ویرانگر در حوزه معارف دینی آگاه‌اند، ولی بیشتر همت خویش را صرف مباحث فقهی و اصولی می‌کنند؛ اگر چه احکام عملی مردم را نمی‌توان نادیده گرفت و نیازهای مردم در این خصوص نیز کم نیست، اما پرداختن به این مهم نباید موجب غفلت از مسائل مهم‌تر گردد.

 

بخش دوم کتاب نیز دربردارنده مطالبی از قبیل «نظریه بینونیت»، «نظریه سنخیت» و نظریه عینیت» است و در بخش سوم نیز موضوعاتی همچون «نظریه فاعل مختار»، نظریه علت تامه»، «فاعلیت خداوند در نگاه فیلسوفان» و «سنخیت میان خالق و مخلوق به چشم می‌خورد.

 

«علیت و قدم عالم»، «معنای قدیم و حادث زمانی و ذاتی»، «نظریات در حدوث عالم»، «حادث‌بودن حقیقی ما سوی‌الله»، «قدیم زمانی و حادث ذاتی‌بودن ما سوی‌الله»، «قطع فیض از ناحیه خدای تعالی»، «حدوث اسمی ما سوی‌الله» و «حدوث دهری ما سوی‌الله» از موضوعات مطرح‌شده در بخش چهارم این کتاب است.

 

کتاب توحید از نگاه وحی، فلسفه و عرفان نوشته آیت‌الله سید جعفر سیدان از سوی انتشارات دلیل ما با تیراژ 2000 نسخه و به قیمت 8500 تومان در 208 صفحه چاپ و روانه بازار شده است./907/ن602/ق

ارسال نظرات