۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۳۲۲۲۷۴

کرامات و معجزات امام علی در کتاب «شعشعه ذوالفقار در غزوات حیدر کرار»

خبرگزاری رسا ـ «شعشعه ذوالفقار در غزوات حیدر کرار» برای نخستین مرتبه از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.
شعشعه ذوالفقار در غزوات حيدر کرار

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، «شعشعه ذوالفقار در غزوات حیدر کرار» عنوان اثری است که به ذکر کرامات و معجزات حضرت علی علیه السلام می پردازد و برای نخستین بار از سوی گروه تصحیح و متون بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است.

 سیدمحمد شفیع حسینی عاملی قزوینی مولف این اثر در کتاب حاضر به ذکر کرامات و معجزات حضرت امیر علیه السلام و بیان 10داستان از جنگ‌های آن حضرت با احساسات لطیف به زبان آهنگین و ادیبانه پرداخته است.

نویسنده در این اثر، صنایع سجع، جناس، تشبیه، استعاره، تشخیص و غلو را به فراوانی بهره برده و ظاهر سخن را با صنایع ادبی به زیبایی آراسته، آهنگین و ادیبانه کرده است.

تشبیه و استعاره مایه‌های تخیلی و شاعرانه به کلام او بخشیده است. مؤلف در جای جای متن به آیات، احادیث و اقوال محدثان و مفسران شیعی و اشعار نغز و حکیمانه فارسی و عربی و ضرب المثل‌ها استشهاد کرده است.

وی هریک از شعشعه‌های دهگانه را با براعت استهلال آغاز کرده و در مقدمه هر شعشعه اشعاری را در ستایش قلم سروده و ساقی‌نامه‌ای در وصف امیر مومنان  حضرت علی علیه السلام و بیان فضایل و مناقب آن حضرت به نظم کشیده است که حلاوت و طراوتی خاص به اثر حاضر بخشیده است.

سیدمحمد شفیع حسینی عاملی قزوینی، در سروده‌های حماسی این اثر بسیار متاثر از اشعار فردوسی بوده و واژگان بسیاری را از شاهنامه فردوسی وام گرفته است. این وابستگی آن قدر زیاد است که گاهی مؤلف یک مصراع را به صورت کامل از شاهنامه آورده است.

مؤلف همچنین، این اثر تاریخی را بیشتر بر پایه و اساس احادیث شیعی نگاشته و ضمن بیان رخدادهای تاریخی در قالب حماسه دینی به بیان پند و اندرز ‌پرداخته و گاهی از ناپایداری و بی‌وفایی دنیا سخن گفته و سخن بزرگان را چاشنی اندرزهای خود کرده است.

ابراهیم عرب­پور مدیر گروه متون و تصحیح بنیاد پژوهش های اسلامی، کار مقدمه، تصحیح و تعلیقات این اثر را بر عهده داشته و کتاب حاضر در قطع وزیری در 832 صفحه در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است./1308/د102/ق

منبع: روابط عمومی آستان مقدس رضوی 

ارسال نظرات