۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۱
کد خبر: ۳۲۲۳۷۱
از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی؛

کتاب «نور المشرقین»؛ سفرنامه منظوم از عهد صفوی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ «نور المشرقین» عنوان اثری است که دربردارنده سفرنامه منظوم از عهد صفوی است و به همت گروه تصحیح و متون بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است.
نورالمشرقين از بهشتي هروي

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد گروه تصحیح و متون بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، گسترش فرهنگ قرآنی و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام را با توجه به نیازهای گسترده پژوهشی در قلمرو فرهنگ و تمدن اسلامی وظیفه خود می‌داند.

«نورالمشرقین» سفرنامه‌ای با موضوع منظومه‌های تاریخی و اشعار مذهبی بوده که در قالب مثنوی متضمن 1791 بیت در وصف شهرهای مرکزی ایران و هند به ویژه شهر هرات است.

مؤلف در آغاز این اثر به نعت و ستایش پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و دوازده امام علیهم السلام پرداخته و معجزاتی را بر مبنای اثر قطب الدین راوندی با محوریت ائمه اطهار علیهم السلام و با عنوان «الخرائج و الجرائح» به رشته نظم کشیده است.

نویسنده این اثر عبدالله ثانی مشهور به بهشتی هروی است و مقدمه، تصحیح و تعلیقات کتاب «نورالمشرقین» را نجیب مایل هروی بر عهده داشته اند.

رسالت اصلی این گروه، تصحیح و نقد رساله‌های خطی است که برای تحقق این هدف تاکنون، 12 دفتر از مجموعه رسائل خطی فارسی مشتمل بر 150 رساله در موضوعات و رشته‌های مختلف علمی تصحیح و منتشر شده است.

یکی از مهم‌ترین آثار منتشر شده گروه تصحیح متون، کتاب «مجالس‌المؤمنین» است که در میان کتاب‌هایی که در باب تشیع و نام‌آوران شیعه نگاشته شده، از جایگاه و اهمیتی ویژه دارد.

کتاب «تحقیق کتاب، نقد و تصحیح متون» نیز از سوی این گروه منتشر شده که طلاب و دانشجویان را با مراحل نسخه‌یابی و نسخه‌شناسی، مقابله و چگونگیِ ضبط اختلاف‌نسخه‌ها و تبدیلات آوایی و نوشتاری زبان فارسی در گذشته آشنا می‌کند. این اثر به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی برگزیده شده است.

«محافل المؤمنین»، «شعشعه ذوالفقار» و «زلال العیون»، «شرح عیون اخبار الرضا علیه السلام»، «تذکرة العلمای تنکابنی»، «معراج نامه ابن سینا»، «عدة العقول»، «عمدة الکتاب» و ده‌ها کتاب و رساله دیگر از سوی این گروه تصحیح شده است.

از آنجا که گروه تصحیح متون در باب تلخیص و تألیف هم فعالیت می‌کند، تألیف «تاریخ علمای بلخ» در سه جلد و تلخیص کتاب «راه روشن» در هشت جلد از فعالیت‌هایی است که در این گروه انجام شده است./1308/د102/ق

منبع: روابط عمومی آستان رضوی

ارسال نظرات