دانشگاههای ما غرق علوم دینی است اما از آن استفاده نمیکنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، در درس خارج تفسیر خود، تفسیر سوره مبارکه احقاف را آغاز کرد و گفت: سوره مبارکه احقاف در مکه نازل شد، مهمترین دلیل این که سوره در مکه نازل شد یا نه، بررسی محتوای این سوره است، سوره ای که در مکه نازل شد غالبا اصول دین است و فروع دین در مدینه نازل شد.
وی افزود: احقاف جمع حقف است و سرزمین رملی را حقف میگویند، قوم عاد چون در آن منطقه زندگی میکردند به آنان احقاف میگفتند که در سوره احقاف چنین آیاتی آمده است و کلمه احقاف هم یکبار در قرآن ذکر شد و آن هم این سوره است و نامگذاری سور هم بر اساس علم بالغلبه است.
مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: خداوند قرآن را به زمین آویخت نه این که به زمین انداخت، لذا تنزیلش با تار و پود عزت و حکمت است، گاه این طناب را معرفی میکند که تار و پودش از چیست و گاه دست را معرفی میکند که از چه دستی این طناب آویخته شده و بافته است که دست عزیز و حکیم است و کسانی هم که به این کتاب اعتصام میکنند از عزت و حکمت برخوردار هستند.
وی با اشاره به آیه «مَا خَلَقْنَا ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَآ إِلَّا بِٱلْحَقِّ وَأَجَلٍۢ مُّسَمًّۭى ۚ وَٱلَّذِینَ کَفَرُوا۟ عَمَّآ أُنذِرُوا۟ مُعْرِضُونَ ﴿٣﴾»، ابراز کرد: خداوند متعال پس از بحث درباره قرآن کریم به بحث درباره خلقت میپردازد و میفرماید ما آسمانها و زمین را با حق آفریدیم، این بحث غیر از بحث آفرینش بر اساس علم و عالمانه است.
حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: فطرت انسان با حق ساخته شد، این نظام هستی باطل را نمیپذیرد، این هم باطل آمدند و فقط انبیا فهمیدند، هاضمه زمین و آسمان تنها حق را میفهمد، آن که حق است میماند، اما آن که باطل است از بین میرود، این نظامی که شما میبینید این طور نیست که هر کاری که شما بکنید جا بدهد، اگر کسی دروغ گفت ولو بعد از پنجاه سال رسوا خواهد شد، این طور نیست که هر کس هر کاری کرد، کرد و بگوید این کار را انجام دادم.
وی با اشاره به این که بخشی از این حق بودن نظام در دنیا ظهور میکند و بخشی در آخرت، خاطرنشان کرد: این مکتبها و نحلههای مختلف و آرایی که هست برای همیشه دارای اختلاف باقی نمیماند، بلکه یک روزی هست که به تمام این اختلافات پایان داده میشود.
صاحب تفسیر تسنیم با قرائت آیه «قُلْ أَرَءَیْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ أَرُونِى مَاذَا خَلَقُوا۟ مِنَ ٱلْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْکٌۭ فِى ٱلسَّمَـٰوَٰتِ ۖ ٱئْتُونِى بِکِتَـٰبٍۢ مِّن قَبْلِ هَـٰذَآ أَوْ أَثَـٰرَةٍۢ مِّنْ عِلْمٍ إِن کُنتُمْ صَـٰدِقِینَ ﴿٤﴾»، ابراز کرد: هیچ ممکن نیست چیزی در جای خودش نباشد، خیلیها هم تلاش و کوشش کردند که ببینند این کتاب قرآن با هم اختلاف دارد یا نه، که خداوند این مطلب را در سوره نساء رد کرد و به تحدی فراخواند، از طرف دیگر فرمود شما موجودات سپهری و دریا و غیردریا را بررسی کنید و ببینید که آیا ناهماهنگی در خلقت اسمانها و زمین وجود دارد.
وی اظهار کرد: نیوتن جاذبه را کشف کرد، سیبی از درخت افتاد و ایشان جاذبه را طبق حدس کشف کرد، چون آن جاذبه را از افتادن سیب روی زمین کشف کرد به این درخت احترام گذاشتند، تا این درخت سبز بود این درخت پیش آنان محترم بود و وقتی خشک شد آن چوبها را محترم نگه داشتند، برای این که گفتند این درخت باعث شده که قانون جاذبه کشف شود، ما اگر به مرقد امام راحل احترام میگذاریم برای این است که کارهایی کرده که صدها برابر بالاتر از کارهای نیوتن است.
حضرت آیتالله جوادی آملی اظهار کرد: بحث از افعال خداوند و بحث درباره اقوال خداوند دینی است، هر علمی که موضوعش فعل خداوند است این دینی است اما هر علمی که موضوعش فعل انسان است ممکن است دینی باشد یا نباشد مانند صنعت، نساجی، هنر، سینما، نوازندگی و مانند آن، فرض ندارد که شیمی و ریاضی غیردینی باشد، مگر زمین را او نیافرید؛ دانشگاه ما غرق علوم دینی است اما نمیداند، فرق در آن عالم است، لذا فرمود این نظام، نظام حق است و غیر از خداوند هم احدی شریک در خلقت ندارد، هم قرآن تفسیر ساختار خلقت است و هم نظام هستی وجود عینی آیات قرآن کریم است./914/پ202/ج