۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۳۲۳۹۰۹
روز‌نامه‌نگار حوزه آناتولی و قفقاز:

موساد در صدد تنش آفرینی در حوزه قفقاز است

خبرگزاری رسا ـ صدرمحمدی گفت: اسناد نشان می‌دهد موساد در صدد تنش‌آفرینی در قفقاز برای ایجاد مانع جهت ورود گفتمان انقلاب اسلامی به این منطقه است.
قفقاز قره باغ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مسعود صدرمحمدی، سردبیر سرویس استانبولی‌زبان خبرگزاری تسنیم امروز در نشست «اسلام توپراغی» با موضوع بررسی تحولات اخیر قره‌باغ در تبریز اظهار داشت: ابتدا باید به جواب این سؤال رسید که در زمان وقوع جنگ ارمنستان و آذربایجان، چه‌کسانی از آن سود می‌بردند؟


وی خاطرنشان کرد: در قرون گذشته قره‌باغ بین سه دولت ایران، روس و عثمانی دست‌به‌دست شده است و هیچ یک از این سه قدرت نتوانسته‌اند حضور بلندمدتی در این منطقه داشته ‌باشند؛ اسناد متقنی وجود دارد که از نیم قرن قبل مراکزی تحقیقاتی در دل اراضی اشغالی فلسطین به تحقیق در این باره پرداخته‌اند که ثبات در قره‌یاغ و منطقه قفقاز بیشترین نفع را برای کدام دولت خواهد داشت و نتیجه گرفته‌اند که با جهت علایق اسلامی و شیعی مردم منطقه قفقاز در صورت ثبات به سمت ایران سوق خواهند داشت و از همین رو باید کانون بحرانی در قفقاز به‌وجود بیاید.


وی ادامه داد: برای فهم دقیق جنگ قره‌باغ باید سیاست‌های قدرت‌های بزرگ از جمله روسیه را کاوید؛ در ظاهر هیچ یک از طرف‌های درگیر در جنگ قره‌باغ از این جنگ سود نمی‌برند، اما اگر ما شناختی نسبت به سیستم اطلاعاتی و امنیتی شوروی سابق داشته باشیم؛ این جنگ دولت‌های روسیه، آذربایجان و ارمنستان را به کلیدواژه «شرایط حساس کنونی» تسلیح کرد که در همه این سال‌های پس از جنگ از آن بهره برده‌اند.


این روز‌نامه‌نگار حوزه آناتولی و قفقاز افزود: جمهوری آذربایجان جنگ را نه در قره‌باغ بلکه در باکو و به شیوه سیاسی باخت؛ جعبه سیاه این مسأله هم در واکاوی کودتای نافرجام به دست عوامل ترکیه علیه حیدرعلی‌اف نهفته است؛ این اسناد نشان می‌دهد موساد در صدد تنش‌آفرینی در قفقاز برای ایجاد مانع جهت ورود گفتمان انقلاب اسلامی به این منطقه است.


وی افزود: گروه مینسک هیچ گاه نخواهد توانست رأی به آزادی قره‌باغ از بند اشغال قره‌باغ بدهد و این امری عیان برای سیاستمداران در جمهوری آذربایجان است که آمریکا و روسیه هیچ گاه بر سر تقسیم قره‌باغ و تعیین حاکم آن به توافق نخواهند رسید.


همچنین حجت‌الاسلام شعبانی، رایزن سابق فرهنگی ایران در استانبول در سخنانی با اشاره به اهمیت مسأله قره‌باغ برای ترکیه، تمایل دولت سایه ترکیه برای فرافکنی درباره اتهامات به دولت این کشور در خصوص کشتار ارامنه را دلیل اصلی این تمایل عنوان کرد و گفت: برای شناخت ترکیه باید نخست قدرت‌های سایه این کشور را شناخت./935/202/ب2

ارسال نظرات