۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۳۲۴۲۰۳
رییس تبلیغات اسلامی شیروان:

اعتکاف بهترین برنامه عبادی برای نوسازی معنوی جامعه است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره تبلیغات اسلامی شیروان گفت: آیین اعتکاف بهترین برنامه عبادی برای نوسازی معنوی جامعه بوده و نسل جوان را در برابر تهدیدهای دشمنان بیمه می‌کند.
حجت الاسلام عزيزي- رييس اداره تبليغات اسلامي شيروان

حجت‌الاسلام محمود عزیزی، رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شیروان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان خراسان شمالی، با اشاره به فرا رسیدن ایام البیض و موعد اعتکاف رجبیه، اظهار کرد: اعتکاف یکی از سنت‌های نیک و انسان‌ساز در دین مبین اسلام است که فضیلت بسیاری داشته و نقش مهمی در ارتقای بعد معنوی جامعه دارد.

 

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه اعتکاف در سال‌های اخیر از سوی اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان مورد استقبال چشمگیری قرار گرفته است، ادامه داد: فراگیری اعتکاف و اثرگذاری آن بر جامعه اسلامی سبب می‌شود تا امت اسلام از خطرات و فتنه‌ها در امان بمانند.

 

حجت‌الاسلام عزیزی با بیان اینکه درواقع اعتکاف بهترین برنامه عبادی برای نوسازی معنوی جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: این آیین نسل جوان ما را در برابر تهاجم فرهنگی و تهدیدهای دشمنان مصون و بیمه می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه اعتکاف سبب کنترل هواهای نفسانی و ارتقای بعد معنوی اقشار مختلف مردم می‌شود، اضافه کرد: ایام البیض و آیین اعتکاف درواقع نردبانی آسمانی است که فرد مسلمان به وسیله آن به بام اخلاق و اوج روحانیت صعود می‌کند.

 

امام جمعه موقت شیروان با تأکید بر لزوم بهره‌گیری حداکثری از این فرصت معنوی، خطاب به معتکفان گفت: یکی از مستحباتی که در ایام البیض بر آن تأکید شده، دائم الوضو بودن است چرا که دائم الوضو بودن سبب می‌شود همه اعمال و افعال فرد رنگ خدایی و معنوی داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام عزیزی با بیان اینکه محاسبه نفس از دیگر نکات پرورش معنوی انسان است، تصریح کرد: زیبنده است تا معتکفان در محضر قضاوت وجدان و عقل، همه اعمال و افعال یک سال گذشته خود را بررسی و تجزیه و تحلیل کرده و برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود در سال پیش رو برنامه‌ریزی کنند.

 

وی با اشاره به اینکه قرائت قرآن از دیگر اعمال سفارش شده در ایام اعتکاف است، تصریح کرد: باید قرائت قرآن همراه با تدبر باشد به همین دلیل معتکفان سعی کنند به منظور رها شدن از سخنان بیهوده و وقت‌گذرانی در ایام اعتکاف به تلاوت همراه با معنی قرآن بپردازند.

 

حجت‌الاسلام عزیزی با بیان اینکه به فرموده امام صادق (ع) قرآن عهدنامه خداوند با انسان‌ها است، خاطرنشان کرد: تلاوت با تدبر قرآن سبب انسان‌سازی و تقویت بعد روحی و معنوی فرد می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از عبادت‌های مستحب مؤکد در دین مبین اسلام تفکر و اندیشه است، اضافه کرد: رسول گرامی اسلام دراین‌باره فرموده است که یک ساعت تفکر برابر با هفتاد سال عبادت است.

 

حجت‌الاسلام عزیزی با بیان اینکه اعتکاف فرصت و بستری برای تفکر، اندیشه و خردورزی است، تصریح کرد: فرد معتکف باید با استفاده از این فرصت برای رفع نواقص و یافتن راه زندگی سعادتمندانه در دنیا و آخرت تلاش کند.

 

وی با تأکید بر قرائت دعا و نیایش در ایام البیض، افزود: نیایش با باری تعالی سبب کسب آرامش و تهذیب نفس می‌شود و با توجه به اینکه بخش اعظم برنامه معنوی اعتکاف را دعا و نیایش با معبود در خلوت تشکیل می‌دهد معتکفان می‌بایست دعا و تضرع به درگاه الهی را به صورت ویژه در دستور کار عبادی خود در این سه شبانه‌روز داشته باشند.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شیروان گفت: دعاها و مناجات انسان در ماه رجب و شعبان درواقع مقدمه و زمینه‌سازی انسان برای قلب است تا در ماه رمضان در میهمانی خداوند شرکت کند.

 

گفتنی است، طبق سنت هرساله مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امسال آیین اعتکاف هم‌زمان با ایام البیض در 140 مسجد شهری و روستایی این استان با شرکت افزون بر 10 هزار معتکف برگزار می‌شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات