۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۳۲۴۵۹۴
آیت ­الله علوی ­گرگانی:

فراگیری اعتکاف در سراسر دنیا به برکت انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت­الله علوی­گرگانی با بیان اینکه باید اهمیت موضوع اعتکاف بیشتر برای معتکفین بیان شود، گفت: افراد را به بعد معنوی این کار هدایت کنید که برد معنوی، برد فوق العاده بالا است.
آيت الله علوي گرگاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت­الله سیدمحمدعلی علوی­گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد مرکزی و شورای علمی جشنواره بین­المللی اعتکاف، ضمن تقدیر از مسؤولین برگزاری این مراسم، خاطرنشان کرد: مختصری از ثواب­های خود را به ما بدهید؛ آیت­الله سید احمد خوانساری مردی بود که همه بزرگان و مراجع برای ایشان احترام ویژه­ای قائل بودند و همه گفتند اگر مقامی بعد از مقام عصمت داشتیم، می­توانیم در اختیار ایشان قرار بدهیم.

 

وی به بیان خاطره ای درباره آیت­الله خوانساری پرداخت و اظهار داشت: در جمع برخی از بزرگان از جمله آیت­الله گلپایگانی و آیت­الله محقق­داماد حضور داشتیم، ذکر خیری از آیت­الله سیداحمد خوانساری به میان آمد که این بزرگواران درباره ایشان، مقام تالی تلو مقام عصمت را گفتند؛ روزی این عالم از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) بیرون می­آمدند که در بین راه با خطیب توانا، مرحوم محمدتقی اشراقی برخورد کردند که این خطیب در میدان آستانه دست آیت­الله خوانساری را بوسید.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: آیت­الله خوانساری گفت ما را شرمنده کردید، مرحوم اشراقی گفت حاضرم ثواب تمام منبرهای عمر خود را به شما هدیه کنم و شما ثواب یک راهی که از حرم تا منزل می­روید را به من بدهید؛ این حرف نشان­دهنده این است که گاهی اوقات حجم عمل کم است، اما محتوای فوق­العاده­ای دارد.

 

وی با بیان اینکه نمی­توان تنها به حجم عمل نگاه کرد، گفت: اعتکاف در ظاهر سه روز است و مردم عبادت خدا می­کنند و از نظر حجمی کم است، اما انسان پس از بررسی می­فهمد که این عبادت دارای چه مقدار برکات و وجود خیرات در جامعه است.

 

 

حضرت آیت­الله علوی­گرگانی درباره اهمیت پرداختن به تاریخچه اعتکاف تصریح کرد: خلأیی در اعتکاف وجود دارد؛ از راه قاعده­ای که مثل معروف بین علما است و در فلسفه و منطق بیان شده، «تعرف الاشیاء باضدادها» است که در اضداد آن بهتر شناسایی می­شود؛ اگر بعد اعتکاف را از بعد سایر ادیان ببینیم که ریشه اعتکاف از کجا نشأت گرفته است و آیا از زمان پیامبر اکرم(ص) حادث شده و یا سابقه پیشینی دارد و به کار شما کمک می­کند که تاریخچه اساسی باستانی اعتکاف را مورد بررسی قرارگیرد که حتی سایر ادیان اعتکاف را داشته اند.

 

این مرجع تقلید درباره اعتکاف پیامبر گرامی اسلام(ص) یادآور شد: اصل اولیه اعتکاف بیشتر از صدر اسلام و عمل پیامبر(ص) در ماه مبارک رمضان بود که حتی آن حضرت به خاطر جنگ در سالی نتوانست اعتکاف بگیرد، در سال بعد جبران کرد و دو دهه را در مسجد ماند و اعتکاف کرد و علت آن را جبران اعتکاف سال گذشته بیان فرمودند؛ این اهمیت فوق العاده دارد که حتی آن حضرت حاضر شد که قضای آن را به جا بیاورد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم برگزاری مراسم اعتکاف در سراسر جهان را به برکت انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: چون مناسبت عمل ام­داوود در ماه رجب است، این عمل را توأم با اعتکاف ­اند؛ این سنت که از برکت این انقلاب در سراسر دنیا فراگیر شده است؛ قبل از انقلاب علما اعتکاف داشته­اند اما به این وسعت نبوده است.

 

وی به استقبال مردم از مراسم با شکوه اعتکاف اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه مشکل مکانی برای اعتکاف داریم و حتی برخی در انبار مساجد اعتکاف می­گیرند و استفتا کرده­اند که حکم اعتکاف در چنین مکانی چیست و این نشان از استقبال مردم است.

 

برگزاری جشنواره اعتکاف که بیان کردید، بهره برداری حداکثری از این ایام بوده و بسیار عالی است؛ استدعا داریم در مدت زمانی که در اعتکاف هستید و خدمتگزاری می­کنید، افراد را به بعد معنوی این کار هدایت کنید که برد معنوی، برد فوق العاده بالا است؛ باید اهمیت موضوع بیشتر بیان شود و از شما کمال تشکر و تقدیر را دارم و دعاگوی شما هستیم؛ امیدواریم روزی اعتکاف را درمحضر امام زمان(عج) برگزار کنیم./822/پ202/ج1

ارسال نظرات